Bu çalışmada asal
sayılar kavramının kazandırılması için didaktik durumlar teorisi ışığında
yürütülen bir uygulama yapılmış ve araştırma çıktıları öğretimin
iyileştirilmesi bakımından incelenmiştir. Bu çalışma sırasında öncelikle
yapılacak uygulamanın bir planı hazırlanmıştır. Hazırlanan uygulama Bursa
ilindeki bir ortaokulda, araştırmacılardan birinin halen dersine girmekte
olduğu öğrenciler ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma
yöntemleri kullanılmış ve araştırma deseni olarak eylem araştırması benimsenmiştir.
Araştırmacı tarafından asal sayılar konusunun kazandırılması amacıyla didaktik
durumlar teorisine uygun olarak bir öğretim uygulaması hazırlanmış, planın
gerçekleştirildiği ders video kamera ile kaydedilmiştir. Daha sonra video
kamera kayıtları transkript edilmiş ve nitel araştırmalarda yapılması
önerildiği şekilde bölümlere ayrılmış ve kodlanmıştır. Öğretimin hazırlığında
olduğu gibi verilerin analizi sürecinde de didaktik durumlar teorisinden
yararlanılmış ve veriler didaktik durumlar teorisinin aşamaları bakımından betimsel
analize tabi tutulmuştur. Bulgular didaktik durumlar teorisindeki süreçler
bağlamında incelenmiş ve sınıf içinde dikkat çeken durumlar, dersin anlatımını
gerçekleştiren araştırmacı öğretmen ile yardımcı araştırmacının görüşmeleri
sonucunda yorumlanmıştır. Sonuç olarak yapılandırmacılığın özüne uygun didaktik
durumlar teorisinin evrelerine uygun öğretim uygulamalarının sınıf ortamında
uygulanması ve bunların analizleri ile bu modelin asal sayılar kavramının
kazandırılmasına uygun bir model olduğu söylenebilir. Ayrıca öğrencilerin
dersin sonunda verdikleri tepkiler göz önünde bulundurulduğunda didaktik
durumlar teorisi ışığında a-didaktik duruma örnek teşkil edecek bir ders
işlemenin öğrenciler üzerinde olumlu etkileri olduğu söylenebilir.
In this study, an implementation is conducted in
regard to the Theory of Didactical Situations in order to teach the concept of
prime numbers. The research results are analysed in order to enhance the
teaching. At first, the stages of implementation are planned. Then, the plan is
implemented in one of the researchers’ classroom with his 6th grade students,
in Bursa. In this study qualitative research methods are utilised, action
research taken as the research design.
In this case, one of the researchers was a teacher, and other
researchers recorded his classroom implementation of the plan. After the
implementation, the video records are transcribed and the data are seperated into
categories and sub-categories. The results are analysed in regard to the
processes in the Theory of Didactical Situations. In addition, the salient
points in the implementation is discussed. In conclusion, the Theory of
Didactical Situations which is the core of constructivist theory, were found as
an appropriate model for teaching prime numbers. When students’ responds taken into
consideration, one can say that this model have positive effects on students
learning of prime numbers.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 18, 2017 |
Submission Date | July 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 11 Issue: 2 |