Bu araştırmanın amacı, 2007-2011 yılları arasında çevre eğitimi alanında Türkiye’de yayımlanan çalışmaları inceleyerek mevcut durumu ortaya koymaktır. Araştırma kapsamında 112 çalışma; yayın yılı, dil, katılımcı, araştırma türü, araştırma alanı, veri toplama aracı ve veri analiz programı sınıflama kriterlerine göre içerik analizi kullanılarak incelenmiştir. Sonuçlar, incelenen çalışmaların % 78’inin Türkçe olarak yayımlandığı ve bunların çoğunun yükseköğretim (% 36.2) düzeyinde olduğunu göstermiştir. İncelenen çalışmalar çoğunlukla duyuşsal alanla (% 31.9) ilgili olarak yapılmıştır. Araştırmacılar tarafından genel olarak nicel araştırma (% 57.1) kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak en çok anket (% 45) ve veri analiz programı olarak en çok SPSS programı (% 88.6) kullanılmıştır. İlgili literatüre genel bir bakış sunan bu çalışma, çevre eğitimi ile ilgili çalışmalar yürütecek araştırmacılara yol gösterebilir.
–Purpose of this research is to reveal current status of studies in environmental education, which were published in Turkey between 2007-2011. Within the content of this study, 112 studies were reviewed using content analysis based on the following grouping criteria; i.e., publication year, language, participant, research design, research topic, data gathering instruments and data analysis program. The results indicated that 78% of them were published in Turkish and most of them were at university level (36.2%).A majority of the reviewed studies were about affective domain (31.9%). Quantitative studies (57.1%) were very commonly used by the researchers . Questionnaires (45%) were the most commonly used data gathering instruments, and SPSS was the most frequently used quantitative data analysis program (88.6%). Presenting an overview of relevant literature, this study may guide the researchers who will conduct further studies on environmental education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Submission Date | January 2, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 8 Issue: 2 |