PDF EndNote BibTex Cite

-

Year 2014, Volume 8, Issue 2, 197 - 224, 01.12.2014
https://doi.org/10.17522/nefefmed.65263

Abstract

–In this study, information sharing process in a Web-based Communication Context (WBCC) formed between teachers and academicians was investigated in order to let teachers and academicians use and share their knowledge and experiences with communication both between groups and one on one. Within the scope of aim, the study adopted a holistic multidimensional case study approach, and 72 teachers and 13 academicians in the WBCC participated in the study. The information sharing process lasting 12 months in the WBCC was recorded and the data were descriptively analyzed. During the data collection duration, 37 topics were opened in the WBCC, 295 messages were written as responses to these topics and these messages were viewed 1616 times by the participants. Findings showed that the teachers focused on the cases which they met during instruction processes and concrete solution suggestions, the academicians focused on the theoretical information contents and the cases which they plan to examine. In addition, findings indicated that the participants abstained from sharing their views and the sharing levels of both groups were considerably low

Web-Tabanlı Ortamda Öğretmen ve Akademisyenler Arasında Oluşturulan Bilgi Paylaşım Süreci

Year 2014, Volume 8, Issue 2, 197 - 224, 01.12.2014
https://doi.org/10.17522/nefefmed.65263

Abstract

Bu araştırmada; öğretmenler ve akademisyenlerin hem kendi aralarında hem de karşılıklı olarak iletişim kurmaları sonucu birbirlerinin bilgi ve deneyimlerinden yararlanabilmelerini sağlayabilmek amacıyla oluşturulan bir Web Tabanlı İletişim Ortamı (WTİO)’nda gerçekleşen bilgi paylaşım süreci incelenmiştir. Bütüncül çoklu durum çalışması yönteminin kullanıldığı araştırma kapsamında; 72 öğretmen ve 13 akademisyen ile birlikte çalışılmıştır. WTİO’da 12 ay süren paylaşım süreci kayıt altına alınmış ve elde edilen veriler betimsel analize tabi tutulmuştur. Veri toplama sürecinde WTİO’da katılımcılar tarafından toplam 37 konu açılmış, bu konulara toplam 295 mesaj yazılmış ve mesajlar toplam 1616 kez incelenmiştir. Konular kapsamında öğretmelerin; öğretim süreçlerinde karşılaştıkları durumlara ve somut çözüm önerilerine, akademisyenlerin ise; teorik bilgi ağırlıklı içeriklere ve araştırmayı planladıkları durumlara odaklandıkları görülmüştür. Ayrıca katılımcıların paylaşıma katılım düzeyinin her iki grup için de oldukça düşük olduğu görülmüştür.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Fatih BAŞ This is me


Ahmet IŞIK This is me

Publication Date December 1, 2014
Published in Issue Year 2014, Volume 8, Issue 2

Cite

Bibtex @ { balikesirnef46632, journal = {Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi}, eissn = {1307-6086}, address = {}, publisher = {Balıkesir University}, year = {2014}, volume = {8}, number = {2}, pages = {197 - 224}, doi = {10.17522/nefefmed.65263}, title = {Web-Tabanlı Ortamda Öğretmen ve Akademisyenler Arasında Oluşturulan Bilgi Paylaşım Süreci}, key = {cite}, author = {Baş, Fatih and Işık, Ahmet} }
APA Baş, F. & Işık, A. (2014). Web-Tabanlı Ortamda Öğretmen ve Akademisyenler Arasında Oluşturulan Bilgi Paylaşım Süreci . Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi , 8 (2) , 197-224 . DOI: 10.17522/nefefmed.65263
MLA Baş, F. , Işık, A. "Web-Tabanlı Ortamda Öğretmen ve Akademisyenler Arasında Oluşturulan Bilgi Paylaşım Süreci" . Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 8 (2014 ): 197-224 <https://dergipark.org.tr/en/pub/balikesirnef/issue/3379/46632>
Chicago Baş, F. , Işık, A. "Web-Tabanlı Ortamda Öğretmen ve Akademisyenler Arasında Oluşturulan Bilgi Paylaşım Süreci". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 8 (2014 ): 197-224
RIS TY - JOUR T1 - Web-Tabanlı Ortamda Öğretmen ve Akademisyenler Arasında Oluşturulan Bilgi Paylaşım Süreci AU - Fatih Baş , Ahmet Işık Y1 - 2014 PY - 2014 N1 - doi: 10.17522/nefefmed.65263 DO - 10.17522/nefefmed.65263 T2 - Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 197 EP - 224 VL - 8 IS - 2 SN - -1307-6086 M3 - doi: 10.17522/nefefmed.65263 UR - https://doi.org/10.17522/nefefmed.65263 Y2 - 2022 ER -
EndNote %0 Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi Web-Tabanlı Ortamda Öğretmen ve Akademisyenler Arasında Oluşturulan Bilgi Paylaşım Süreci %A Fatih Baş , Ahmet Işık %T Web-Tabanlı Ortamda Öğretmen ve Akademisyenler Arasında Oluşturulan Bilgi Paylaşım Süreci %D 2014 %J Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi %P -1307-6086 %V 8 %N 2 %R doi: 10.17522/nefefmed.65263 %U 10.17522/nefefmed.65263
ISNAD Baş, Fatih , Işık, Ahmet . "Web-Tabanlı Ortamda Öğretmen ve Akademisyenler Arasında Oluşturulan Bilgi Paylaşım Süreci". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 8 / 2 (December 2014): 197-224 . https://doi.org/10.17522/nefefmed.65263
AMA Baş F. , Işık A. Web-Tabanlı Ortamda Öğretmen ve Akademisyenler Arasında Oluşturulan Bilgi Paylaşım Süreci. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2014; 8(2): 197-224.
Vancouver Baş F. , Işık A. Web-Tabanlı Ortamda Öğretmen ve Akademisyenler Arasında Oluşturulan Bilgi Paylaşım Süreci. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2014; 8(2): 197-224.
IEEE F. Baş and A. Işık , "Web-Tabanlı Ortamda Öğretmen ve Akademisyenler Arasında Oluşturulan Bilgi Paylaşım Süreci", Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol. 8, no. 2, pp. 197-224, Dec. 2014, doi:10.17522/nefefmed.65263