Öğrencilerin gerek temel
bilimsel okuryazarlıklarını geliştirebilmeleri, gerekse kariyerlerini doğru
biçimde şekillendirebilmeleri için mesleklere yönelik algılarının doğru olması
gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı ortaokul beşinci ve yedinci sınıf
öğrencilerinin mühendisler ve bilim insanlarına yönelik algılarının
incelenmesi, sınıf düzeylerine göre karşılaştırmaların yapılmasıdır. Tarama
modelinin benimsendiği araştırma, 2015-2016 eğitim-öğretim yılının ikinci
döneminin sonunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul’daki
bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 131 beşinci sınıf, 103 yedinci sınıf
öğrencisi oluşturmuştur. Öğrencilerden hayallerindeki mühendis ve bilim
insanını çizmeleri istenmiştir. Mühendis algısıyla ilgili veriler, öğrencilerin
en çok ev/bina yapımıyla uğraşan “inşaat mühendisi” hayal ettiklerini; bilim
insanı algısı ile ilgili veriler, bilim insanlarını “deney yaparken” hayal
ettiklerini göstermiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular, öğrencilerin
mühendisleri daha az bildiklerini ve mühendisler ile bilim insanlarını erkek
olarak algıladıklarını göstermiştir. Özellikle kız öğrencilerin sınıf düzeyi
arttıkça kadın mühendis ve bilim insanı algısının azaldığı görülmüş, bu sonuç
kız öğrencilerin kendi kariyerlerine bakış açıları açısından çarpıcı bulunmuştur.
Çözüm olarak STEM eğitimi önerilmiştir.
The aim of this research is to examine the
perceptions of the fifth and seventh grade middle school students on engineers
and scientists and to make comparisons according to class levels. This research
in the survey model was realized at the end of the second semester of the 2015-2016
academic year. Study group of the research consisted of 131 fifth grade
students and 103 seventh grade students who were studying in a middle school in
Istanbul. Students were asked to draw engineers and scientists according to their
imagination. The data related to the engineer perception showed that students
generally imagined of a “civil engineer”. The data related to the scientist
perception showed that students generally imagined of scientists as
“experimenter” while findings from the research revealed that the students had less knowledge about
engineers. Moreover they perceived engineers and scientists as just “male”. STEM
education is proposed as a solution.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | February 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 12 Issue: 1 |