Teknoloji Dostu Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Hakkındaki Görüşleri
Year 2018,
Volume: 12 Issue: 1, 493 - 526, 30.06.2018
Hüseyin Saklan
,
Cezmi Ünal
Abstract
Bu çalışmanın amacı Fen
Bilimleri öğretmenlerinin EBA platformu hakkındaki fikirlerini ve
beklentilerini ortaya koymaktır. Araştırmada görüşme tekniği ve amaçlı
örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Katılımcılar çeşitli şehirlerde görev yapan
20 teknoloji dostu Fen Bilimleri öğretmenidir. Veri toplama aracı olarak yarı
yapılandırılmış görüşme formu; elde edilen verilerin analizinde içerik analizi
yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre; dijital materyallerden
faydalanabilmek için okullardaki fiziksel altyapının tamamlanması gerekliliği
belirtilmiştir. EBA platformunun tanıtımı yetersiz bulunmuştur. EBA ile ilgili
olarak yeterliliğin henüz beklenen seviyede olmadığı görülmüştür. EBA sosyal
eğitim platformundaki materyallerin diğer dijital materyallere göre daha az kullanıldığı
görülmüştür. Haberler ve süreli dergiler bölümleri EBA’ya özgü beğenilen ve en
çok dile getirilen kısımlar olmuştur. EBA üzerine yapılan geliştirme çalışmaları
öğretmenler tarafından beğenilmektedir.
References
- Alaybay, A. (2015). Ortaöğretim Öğretmenlerinin ve Öğrencilerinin Eba (Eğitimde Bilişim Ağı) Kullanımına İlişkin Görüşleri Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Bacanak, A., Karamustafaoğlu, O. ve Köse, S. (2003). Yeni bir bakış: eğitimde teknoloji okuryazarlığı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 191-196.
- EBA (2017). EBA hakkında tanıtım. http://www.eba.gov.tr/hakkimizda adresinden alınmıştır.
- Efe, H., A., Oral, B., Efe, R. ve Sünkür, M., Ö. (2011). Fotosentez Ünitesinin Bilgisayar Simülasyonlarıyla Desteklenen İşbirlikli Öğretim Yöntemiyle Öğretiminin Öğrenci Erişi ve Biyoloji Dersine Yönelik Tutuma Etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 313-329.
- Gök, A., Turan, S. ve Oyman, N. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin bilişim teknolojilerini kullanma durumlarına ilişkin görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 60-66.
- Gürsoy, H. (2007). Çağın Sihirli Anahtarı İnternet, Kocaeli: Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü Yayınları.
- Güvendi, G. M. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı’nın Öğretmenlere Sunmuş Olduğu Çevrimiçi Eğitim Ve Paylaşım Sitelerinin Öğretmenlerce Kullanım Sıklığının Belirlenmesi: Eğitim Bilişim Ağı (Eba) Örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- Halis, İ. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Konya: Mikro Yayıncılık.
- Hancock, B. (2002). Trent Focus for Research and Development in Primary Health Care: An Introduction to Qualitative Research. Trent Focus Group.
- Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi (16. Baskı). Ankara: Nobel.
- Korkmaz, H. (2004). Fen ve Teknoloji Eğitiminde Alternatif Değerlendirme Yaklaşımları (1. Baskı). Ankara: Yeryüzü.
- Langenberg, D. N. and Spicer, D. Z. (2001). The Modern Campus. New Directions for Higher Education, 115, 3-15.
- MEB, Milli Eğitim Bakanlığı resmi web sitesi. www.meb.gov.tr
- Miller, G. & Dingwall, R. (Eds.). (1997). Context and method in qualitative research. London: Sage.
- Minaslı, E. (2009). Fen ve teknoloji dersi maddenin yapısı ve özellikleri ünitesinin öğretilmesinde simülasyon ve model kullanılmasının başarıya, kavram öğrenmeye ve hatırlamaya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Namlu, A. G. (1999). Teknoloji Öğrenmede Ne Kadar Etkili?. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 1-2.
- Pala, F. K., Arslan, H. ve Özdinç, F. (2016). Eğitim bilişim ağı web sitesinin otantik görevler ve göz izleme ile kullanılabilirliğinin incelenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 24-38.
- Sencer, M. (1989). Toplumbilimlerinde yöntem. İstanbul: Beta.
- Sevimli, E. ve Kul, Ü. (2015). Matematik ders kitabı içeriklerinin teknolojik uygunluk açısından değerlendirilmesi: ortaokul örneği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 308-331.
- Tutar, M. (2015). Eğitim Bilişim Ağı (Eba) Sitesine Yönelik Olarak Öğretmenlerin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. . Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
- Tüysüz, C. ve Aydın, H. (2007). Web Tabanlı Öğrenmenin İlköğretim Okulu Düzeyindeki Öğrencilerin Tutumuna Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (22), 73-84.
- Varol, N. (2002). Bilişim Teknolojilerinin Eğitim Kurumlarında Kullanımları ve Eğitimcilerin Rolü. Akademik Bilişim Konferansları, 6-8 Şubat, Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Technology Friendly Science Teachers’ Views Of Educational Information Network (EBA)
Year 2018,
Volume: 12 Issue: 1, 493 - 526, 30.06.2018
Hüseyin Saklan
,
Cezmi Ünal
Abstract
The aim of this study is to reveal science teachers' ideas and
expectations about EBA platform. Interview technique and purposeful sampling
method were used in the research. Participants are 20 technology friendly
science teachers who work in various cities. Semi-structured interview form as
data collection tool and content analysis method in the analysis of the
obtained data was used. According to the study results; there is a need to
complete the physical infrastructure of the schools in order to benefit from
digital materials. The advertisement of the EBA platform was found to be
inadequate. Competence of EBA has not yet been at the expected level. EBA
social education platform is less used than other digital materials. The news
and periodicals have been the favorite and most frequently expressed parts of
EBA. Development work on EBA is appreciated by teachers.
References
- Alaybay, A. (2015). Ortaöğretim Öğretmenlerinin ve Öğrencilerinin Eba (Eğitimde Bilişim Ağı) Kullanımına İlişkin Görüşleri Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Bacanak, A., Karamustafaoğlu, O. ve Köse, S. (2003). Yeni bir bakış: eğitimde teknoloji okuryazarlığı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 191-196.
- EBA (2017). EBA hakkında tanıtım. http://www.eba.gov.tr/hakkimizda adresinden alınmıştır.
- Efe, H., A., Oral, B., Efe, R. ve Sünkür, M., Ö. (2011). Fotosentez Ünitesinin Bilgisayar Simülasyonlarıyla Desteklenen İşbirlikli Öğretim Yöntemiyle Öğretiminin Öğrenci Erişi ve Biyoloji Dersine Yönelik Tutuma Etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 313-329.
- Gök, A., Turan, S. ve Oyman, N. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin bilişim teknolojilerini kullanma durumlarına ilişkin görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 60-66.
- Gürsoy, H. (2007). Çağın Sihirli Anahtarı İnternet, Kocaeli: Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü Yayınları.
- Güvendi, G. M. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı’nın Öğretmenlere Sunmuş Olduğu Çevrimiçi Eğitim Ve Paylaşım Sitelerinin Öğretmenlerce Kullanım Sıklığının Belirlenmesi: Eğitim Bilişim Ağı (Eba) Örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- Halis, İ. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Konya: Mikro Yayıncılık.
- Hancock, B. (2002). Trent Focus for Research and Development in Primary Health Care: An Introduction to Qualitative Research. Trent Focus Group.
- Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi (16. Baskı). Ankara: Nobel.
- Korkmaz, H. (2004). Fen ve Teknoloji Eğitiminde Alternatif Değerlendirme Yaklaşımları (1. Baskı). Ankara: Yeryüzü.
- Langenberg, D. N. and Spicer, D. Z. (2001). The Modern Campus. New Directions for Higher Education, 115, 3-15.
- MEB, Milli Eğitim Bakanlığı resmi web sitesi. www.meb.gov.tr
- Miller, G. & Dingwall, R. (Eds.). (1997). Context and method in qualitative research. London: Sage.
- Minaslı, E. (2009). Fen ve teknoloji dersi maddenin yapısı ve özellikleri ünitesinin öğretilmesinde simülasyon ve model kullanılmasının başarıya, kavram öğrenmeye ve hatırlamaya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Namlu, A. G. (1999). Teknoloji Öğrenmede Ne Kadar Etkili?. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 1-2.
- Pala, F. K., Arslan, H. ve Özdinç, F. (2016). Eğitim bilişim ağı web sitesinin otantik görevler ve göz izleme ile kullanılabilirliğinin incelenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 24-38.
- Sencer, M. (1989). Toplumbilimlerinde yöntem. İstanbul: Beta.
- Sevimli, E. ve Kul, Ü. (2015). Matematik ders kitabı içeriklerinin teknolojik uygunluk açısından değerlendirilmesi: ortaokul örneği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 308-331.
- Tutar, M. (2015). Eğitim Bilişim Ağı (Eba) Sitesine Yönelik Olarak Öğretmenlerin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. . Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
- Tüysüz, C. ve Aydın, H. (2007). Web Tabanlı Öğrenmenin İlköğretim Okulu Düzeyindeki Öğrencilerin Tutumuna Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (22), 73-84.
- Varol, N. (2002). Bilişim Teknolojilerinin Eğitim Kurumlarında Kullanımları ve Eğitimcilerin Rolü. Akademik Bilişim Konferansları, 6-8 Şubat, Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.