The purpose of this study was to analyze characteristics of chemical
representations in electrochemistry unit in General Chemistry textbooks.
Content analysis of 17 General Chemistry textbooks was conducted using an
existing rubric, which includes criteria for analysis of representations in
textbooks, was utilized. Results indicated that total number of representations
was 289 and average number of representations in a page ranged between 0,11 and
1,22. Most of the representations were used during teaching of the topic (in
text) while number of representations used in assessment part was less. With
regard to type, hybrid and multiple representations were utilized most, and
macroscopic and mixed representations were the least frequent representations.
More than half of the representations had explicit surface features and were
completely related and linked to the text. Most of the representations’
captions were appropriate. Majority of multiple representations had sufficient
links between their subordinates.
Çalışmanın amacı üniversitelerin fen
bilgisi eğitimi anabilim dalında okutulan Genel Kimya ders kitaplarında elektrokimya
ünitesindeki kimyasal gösterimleri çeşitli özellikler açısından incelemektir.
Bu amaçla 17 Genel Kimya ders kitabı içerik analizine tabii tutulmuştur. İçerik
analizi sürecinde alan yazında var olan bir liste kullanılmıştır. Analiz
sonucunda elektrokimya ünitelerinde en az 2, en çok 52 ve toplam 289 gösterim olduğu ortaya çıkmıştır. Kitap başına düşen ortalama
gösterim sayısı 17’dir (287/17). Sayfa başına düşen ortalama gösterim sayısı
(gösterim sayısı/sayfa sayısı) 0,11 ila 1,22 arasında değişmektedir.
Gösterimlerin büyük bir çoğunluğu konu anlatımı az bir kısmı ise
ölçme-değerlendirme bölümünde yer almaktadır. Gösterimler en çok hibrit ve
çoklu, en az makroskopik ve karma türündedir. Gösterimlerin yarısından
fazlasının betimsel özelliklerinin açıktır. Gösterimlerin çoğunluğunun, metin
ile ilişkili-bağlantılı ve başlıkların uygun olduğu görülmüştür. Çoklu
gösterimlerin büyük bir kısmında bağlantılar yeterli iken, en çok makroskopik
ve sembolik gösterimlerin bir arada bulunduğu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | August 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 2 |