Çalışmanın amacı; ilköğretim 4.sınıf matematik
dersinde akademik başarı, matematik dersine yönelik tutum ve öz yeterlik algısı
arasındaki ilişki ile matematik dersine yönelik tutum ve öz yeterlik algısının
akademik başarı üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Korelasyonel bir çalışma
özelliği taşıyan bu araştırmada veriler başarı testi, matematik dersine yönelik
tutum ölçeği ve matematik öz yeterlik ölçeği kullanılarak toplanmıştır.
Araştırma sonunda öğrencilerin matematik dersine yönelik tutum ve öz yeterlik
algı düzeyleri yüksek seviyede, akademik başarı düzeyinin ise orta seviyede
olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin matematik dersinde göstermiş oldukları
akademik başarı düzeyleri ve tutum düzeyleri arasında düşük seviyede bir ilişki
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yine aynı şekilde öğrencilerin akademik başarı
düzeyleri ve öz yeterlik algı düzeyleri arasında düşük seviyede bir ilişki
saptanmıştır. Öğrencilerin öz yeterlik düzeyleriyle tutum düzeyleri arasında
yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin tutum ve öz
yeterlik düzeylerinin akademik başarı düzeyini etkilediği ortaya konmuştur.
The aim of this study is to investigate the relationship between
students' academic achievement, attitudes towards self-efficacy and
self-efficacy perceptions in 4th grade mathematics and the effect of
perceptions and self-efficacy on mathematics achievement on academic
achievement. In this research which is a correlational study, data were collected
by using achievement test, attitude scale towards mathematics course and
mathematics self-efficacy scale. At the end of this research, Students’
attitudes and self-efficacy levels were found to be high and academic
achievement was moderate. It is concluded that there is a low level of
relationship between the academic achievement levels and attitude levels of the
students. Similarly, a low level relationship was found between the students'
academic achievement levels and self-efficacy perception levels. A high-level
of meaningful relation is found between the level of students’ self-efficacy
and attitude levels. Besides, it is revealed that the levels of students’
attitude and self-efficacy affects the academic success level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | August 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 2 |