Günümüzde gelişen teknolojinin etkisi ve salgın hastalıklar gibi zorunlu sebepler nedeniyle eğitim ve öğretim faaliyetleri uzaktan eğitim yoluyla yapılabilmektedir. Çoğunlukla bilgisayar, tablet ve internet gibi teknolojik araçlarla gerçekleştirilen bu etkinliklerin etkili olabilmesi için öğrencilerin ihtiyaçlarına ve değişen özelliklerine hitap edebilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda araştırmanın amacı üstün yetenekli öğrencilerin bilişimsel düşünme becerilerine ilişkin öz yeterlik algıları ile bilişim teknolojileri öz yeterlik algıları arasında bir ilişki olup olmadığını incelemektir. Örneklemi 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Balıkesir ili Bilim ve Sanat Merkezlerinde uzaktan eğitim yoluyla öğrenim gören 130 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Yapılan analizler sonucunda üstün yetenekli öğrencilerin bilişimsel düşünme ve bilişim teknolojileri öz-yeterlik algılarının ortalamanın üzerinde olduğu ve aralarında yüksek düzeyde pozitif korelasyon olduğu görülmüştür.
Today, due to the effect of developing technology and compulsory reasons such as epidemics, education and training activities can be done through distance education. In order for these activities, which are mostly carried out through technological tools such as computers, tablets and the internet, to be effective, they must be able to address the needs and changing characteristics of the students. In this context, the aim of the research is to examine whether there is a relationship between the self-efficacy perceptions of gifted students regarding computational thinking skills and their information technology self-efficacy perceptions. The sample consists of 130 secondary school students studying via distance education in Science and Art Centers in Balıkesir in the 2020-2021 academic year. As a result of the analyzes, it was observed that gifted students' computational thinking and information technology self-efficacy perceptions were above the average and there was a high positive correlation between them.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Educational Technology and Computing |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2024 |
Submission Date | October 27, 2023 |
Acceptance Date | April 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 18 Issue: 1 |