Objective: This study was conducted to examine the attitudes of pediatric nurses towards and their use of technology. Materials and Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted with 216 pediatric nurses between September 20 and November 20, 2021. “Sociodemographic and Technology Use Question Form” and “Attitude Scale towards Technology” were used as data collection tools. Results: The total mean score of the participants Attitudes Towards Technology Scale was 63.5±9.73. 47.2% are 21-30 years old, 86.1% are women, 54.6% are undergraduates, 62% work in the field of pediatrics for 1-5 years. It was determined that 83.3% of the participants did not receive any education related to technology, and 53.2% of them had difficulties in using technology. A statistically significant difference was found between the participants' age, education, working years, having children, the institution they work for, having education and knowledge about technology, following technological developments, having difficulty using technology and attitude scale mean scores (p<0.05). No significant difference was found between gender, marital status, working time as a pediatric nurse and attitude scale mean scores (p>0.05). Conclusion: The attitudes of pediatric nurses regarding technology are positive and having their own computer/tablet, following technological developments, having knowledge, receiving education increases attitude score and having difficulties using technology negatively affects attitude. The results obtained from this study can be a guide a number of initiatives aimed at increasing the attitudes of pediatric nurses towards technology.
Amaç: Bu çalışma çocuk hemşirelerinin teknolojiye ilişkin tutum ve teknolojiyi kullanma durumlarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Bu tanımlayıcı kesitsel çalışma 20 Eylül-20 Kasım 2021 tarihleri arasında 216 çocuk hemşiresi ile yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Sosyodemografik ve Teknoloji Kullanımına Yönelik Soru Formu” ile “Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Bulgular: Çocuk hemşirelerinin Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeği toplam puan ortalaması 63.5±9.73’tür. %47.2’si 21-30 yaş, %86.1'i kadın, %54.6’sı lisans mezunu, %62’si 1-5 yıl süreyle pediatri alanında çalışmaktadır. Katılımcıların %83.3’ünün teknoloji ile ilgili bir eğitim almadığı, %53.2'sinin teknoloji kullanırken güçlük yaşadığı saptanmıştır. Katılımcıların yaşı, eğitimi, çalışma yılları, çocuk sahibi olmaları, çalışılan kurum, teknolojiyle ilgili eğitim alma ve bilgi sahibi olma, teknolojik gelişmeleri takip etme, teknolojiyi kullanırken güçlük yaşama ile tutum ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p<0.05). Cinsiyet, medeni durum, çocuk hemşiresi olarak çalışılan süre ile tutum ölçeği puan ortalamaları arasında ise anlamlı bir farklılık belirlenmemiştir (p>0.05). Sonuç: Çocuk hemşirelerinin teknolojiye ilişkin tutumları olumlu olup, kendilerine ait bilgisayar/tablet olması, teknolojik gelişmeleri takip etme, bilgi sahibi olma ve eğitim almaları tutum puanını arttırmakta, teknoloji kullanırken güçlük yaşamaları ise tutumu olumsuz etkilemektedir. Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar çocuk hemşirelerinin teknolojiye ilişkin tutumlarını arttırmaya yönelik bir dizi girişim için yol gösterici olabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2023 |
Submission Date | January 6, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |