Research Article
BibTex RIS Cite

Anahtar Kelimeler: Ebeveyn, Akıllı Telefon, Bağımlılık. The Relationship between Smartphone Addiction and Parenting of Mothers: A Cross-Sectional Study

Year 2023, , 263 - 270, 23.06.2023
https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1096725

Abstract

Aim: The aim of this study is to determine the relationship between smartphone addiction and parenting levels of mothers whose 18-48-month-old with chronic diseases. Materials and Methods: The research is analytical-cross-sectional type. The research was conducted by face-to-face interview with 140 mothers were accompanying 18-48 months-old-children with chronic diseases in a university hospital in western Turkey between February 2021 and March 2022 and agreed to participate in the study. Data collection tools are Sociodemographic Form, Parenting Scale, Smartphone Addiction Scale-Short Form. Results: It was found that the mothers' smartphone addiction scale mean scores were low. It was found that the mean scores of the parenting scale were low, but they showed positive parenting. It was determined that there was a significant relationship between the smartphone addiction scale and the gender of the child, the age of the mother, the time spent by the mother on the phone, and the state of using the phone to prevent responsibilities (p<0.05). It was determined that there was a significant relationship between the parenting scale mean score and the socioeconomic levels of the family and the time spent by the mother on the phone (p<0.05). There is a statistically significant positive correlation between the total mean score of the Smartphone Addiction Scale and the total mean score of the parenting scale (p<0.05). Conclusion: It was observed that the mothers' smartphone addiction levels were low and they showed positive parenting and the relationship between them was significant.

References

  • Busch, P.A., McCarthy, S. (2021). Antecedents and consequences of problematic smartphone use:a systematic literature review of an emerging research area. Computers in Human Behavior, 114, 1-47.
  • Fidan, H. (2016). Mobil bağımlılık ölçeği'nin geliştirilmesi ve geçerliliği:bileşenler modeli yaklaşımı. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 3, 433-469.
  • Noyan, C. O., Enez Darçin, A., Nurmedov, S., Yılmaz, O., Dilbaz, N. (2015). Akıllı telefon bağımlılığı ölçeğinin kısa formunun üniversite öğrencilerinde türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16, 73-81.
  • Sırakaya, M., Seferoğlu, S.S. (2018). Çocukların Çevrim-İçi Ortamlarda Karşılaştıkları Riskler ve Güvenli İnternet Kullanımı. (Ed. B. Akkoyunlu, A. İşman ve H. F. Odabaşı). Eğitim Teknolojileri Okumaları. 185-202.
  • Yazıcı, Z.N., Özcan, E.N. (2021). Annelerdeki teknoloji bağımlılığı düzeyi ile dijital ebeveynlik düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İnsan Bilimleri Dergisi, 2(1), 15-28.
  • Karababa, A. (2019). Çok boyutlu ebeveynlik stillerini değerlendirme ölçeği’nin (ÇESDÖ) (ebeveyn formu) türkçeye uyarlanması:geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(46), 108-131.
  • Wang, X., Qiao, Y., Li, W., Lei, L. (2021). Parental phubbing and children’s social withdrawal and aggression:a moderated mediation model of parenting behaviors and parents’ gender. Journal of İnterpersonal Violence, 1-25.
  • Niu, G., Yao, L., Wu, L., Tian, Y., Xu, L., Sun, X. (2020). Parental phubbing and adolescent problematic mobile phone use:the role of parent-child relationship and self-control. Children and Youth Services Review, 116, 1-7.
  • Üstündağ, A. (2022). Çocukların sosyal medya, akıllı telefon ve oyun bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bağımlılık Dergisi, 23(3), 1-1.
  • Yiğit, E., Günüç, S. (2020). Çocukların dijital oyun bağımlılığına göre aile profillerinin belirlenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 144-174.
  • Tüfekci A.A., Deniz, Ü. (2016). Okul öncesi dönem çocuklarının davranışlarının ebeveynlik uygulaması ve bazı demografik özelliklere göre incelenmesi. Journal of International Social Research, 9(47), 687-695.
  • Tüfekçi, A., Deniz, Ü. (2014). An adaptation study of the parenting scale into turkish. European Journal of Research on Education, 2(2), 192-201.
  • Braune-Krickau, K., Schneebeli, L., Pehlke-Milde, J., Gemperle, M., Koch, R., von Wyl, A. (2021). Smartphones in the nursery:parental smartphone use and parental sensitivity and responsiveness within parent-child interaction in early childhood (0-5 years):A scoping review. Infant Mental Health Journal, 42(2), 161–175.
  • Pancani, L., Gerosa, T., Gui, M., Riva, P. (2021). “Mom, dad, look at me”:the development of the parental phubbing scale. Journal of Social and Personal Relationships, 38(2),435-458.
  • Gui, M., Büchi, M. (2021). From use to overuse:digital inequality in the age of communication abundance. Social Science Computer Revw, 39(1),3-19.
  • Chang, Y.O. (2015). Annelerin akıllı telefon bağımlılığının ebeveynlik yeterliliği ve ebeveynlik tutumuna etkileri. Koreli Çocuk Bakımı ve Eğitimi Dergisi, 11(2), 109-129.
  • Connell, S.L., Lauricella, A.R., Wartella, E. (2015). Parental co-use of media technology with their young children in the USA. Journal of Child and Media, 9(1), 5-21.
  • TUİK. (2021). “Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2021”. Erişim adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2021-37437 (Erişim tarihi:20.03.2022).
  • Karadağ, Y., Güzel, H.Ş. (2020). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu tanısı olan ve olmayan ergenlerin öz-yeterlik inançları, anne ve babalarının ebeveynlik öz-yeterlik inançları ve DEHB belirtilerinin karşılaştırılması. Yeni Symposium, 58( 3), 11-19.
  • Yılmaz, H., Ülker, M., & Yılmaz, A. S. (2018). Kadınlarda ebeveynlik rollerine ilişkin kendilik algısı’nın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), 415-431.
  • Balat, G., Sezer, T., Tunçeli, H. (2014). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocukların annelerinin öz yeterlilik ve öfke düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 47-63.
  • Kurt, Ş. H., Aslan, D. (2020). Okul öncesi dönem çocuğu olan annelerin öz-yeterlik, psikolojik sağlamlık ve ebeveyn tutumlarının incelenmesi. KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, 6(2), 211-240.
  • Balat, G.U. (2014). Analyzing self-efficacy and depression levels of mothers who have children in the preschool period. Journal of Human Sciences, 11(2), 661-677. Şanlı, D., Öztürk, C. (2007). Annelerin çocuk yetiştirme tutumlarını etkileyen etmenlerin incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 31-48.
  • McDaniel, B.T., Galovan, A.M., Cravens, J.D., Drouin, M. (2017). "Technoference" and implications for mothers' and fathers' couple and co-parenting relationship quality. Computers in Human Behavior, 80, 303–313.
  • McDaniel, B. (2019). Parent distraction with phones, reasons for use, and impacts on parenting and child outcomes:A review of the emerging research. Human Behavior and Emerging Technologies, 1, 72–80.
  • Radesky, J. S., Kistin, C.J., Zuckerman, B., Nitzberg, K., Gross, J., Kaplan-Sanoff, M., Augustyn, M., Silverstein, M. (2014). Patterns of mobile device use by caregivers and children during meals in fast-food restaurants. Pediatrics, 133(4), 843-849.
  • Radesky, J.S., Kistin, C., Eisenberg, S., Gross, J., Block, G., Zuckerman, B., Silverstein, M. (2016). Parent perspectives on their mobile technology use:the excitement and exhaustion of parenting while connected. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 37(9), 694-701.
  • Elias, N., Lemish, D., Dalyot, S., Floegel, D. (2020). "Where are you?" An observational exploration of parental technoference in public places in the U.S. and Israel. Journal of Children and Media, 15(3), 376–388.

Annelerin Akıllı Telefon Bağımlılığı ile Ebeveynlik Düzeyleri Arasındaki İlişki: Kesitsel Bir Çalışma

Year 2023, , 263 - 270, 23.06.2023
https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1096725

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın amacı 18-48 aylık kronik hastalıklı çocukların annelerinin akıllı telefon bağımlılığı ile ebeveynlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Araştırma, analitik-kesitsel tipte olup Şubat 2021–Mart 2022 tarihleri arasında Türkiye’nin batısında bulunan bir üniversite hastanesinde kronik hastalığa sahip 18-48 aylık çocuklara refakat eden ve araştırmaya katılmayı kabul eden 140 anne ile yüz yüze görüşme tekniği ile yapıldı. Veri toplama araçları Sosyodemografik Form, Ebeveynlik Ölçeği, Akıllı Telefon Bağımlılığı-Kısa Formu Ölçeği’dir. Bulgular: Annelerin Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği puan ortalamaları ve bağımlık düzeylerinin düşük olduğu bulundu. Ebeveynlik Ölçeğinin puan ortalamalarının düşük olduğu ancak olumlu ebeveynlik gösterdikleri bulundu. Akıllı telefon bağımlılığı ölçeği ile çocuğun cinsiyeti, annenin yaşı, annenin telefonda vakit geçirme süresi ve telefon kullanmanın sorumlulukları engelleme durumu arasında anlamlı ilişki olduğu saptandı (p<0.05). Ebeveynlik ölçeği puan ortalaması ile ailenin gelir durumu ve annenin telefonda vakit geçirme süresi arasında anlamlı ilişki olduğu saptandı (p<0.05). Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği toplam puan ortalaması ile Ebeveynlik Ölçeği toplam puan ortalaması arasında istatistiksel açıdan pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu saptandı (p<0.05). Sonuç: Annelerin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin düşük olduğu ve olumlu ebeveynlik gösterdikleri ve aralarındaki ilişkinin anlamlı olduğu görüldü.

References

  • Busch, P.A., McCarthy, S. (2021). Antecedents and consequences of problematic smartphone use:a systematic literature review of an emerging research area. Computers in Human Behavior, 114, 1-47.
  • Fidan, H. (2016). Mobil bağımlılık ölçeği'nin geliştirilmesi ve geçerliliği:bileşenler modeli yaklaşımı. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 3, 433-469.
  • Noyan, C. O., Enez Darçin, A., Nurmedov, S., Yılmaz, O., Dilbaz, N. (2015). Akıllı telefon bağımlılığı ölçeğinin kısa formunun üniversite öğrencilerinde türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16, 73-81.
  • Sırakaya, M., Seferoğlu, S.S. (2018). Çocukların Çevrim-İçi Ortamlarda Karşılaştıkları Riskler ve Güvenli İnternet Kullanımı. (Ed. B. Akkoyunlu, A. İşman ve H. F. Odabaşı). Eğitim Teknolojileri Okumaları. 185-202.
  • Yazıcı, Z.N., Özcan, E.N. (2021). Annelerdeki teknoloji bağımlılığı düzeyi ile dijital ebeveynlik düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İnsan Bilimleri Dergisi, 2(1), 15-28.
  • Karababa, A. (2019). Çok boyutlu ebeveynlik stillerini değerlendirme ölçeği’nin (ÇESDÖ) (ebeveyn formu) türkçeye uyarlanması:geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(46), 108-131.
  • Wang, X., Qiao, Y., Li, W., Lei, L. (2021). Parental phubbing and children’s social withdrawal and aggression:a moderated mediation model of parenting behaviors and parents’ gender. Journal of İnterpersonal Violence, 1-25.
  • Niu, G., Yao, L., Wu, L., Tian, Y., Xu, L., Sun, X. (2020). Parental phubbing and adolescent problematic mobile phone use:the role of parent-child relationship and self-control. Children and Youth Services Review, 116, 1-7.
  • Üstündağ, A. (2022). Çocukların sosyal medya, akıllı telefon ve oyun bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bağımlılık Dergisi, 23(3), 1-1.
  • Yiğit, E., Günüç, S. (2020). Çocukların dijital oyun bağımlılığına göre aile profillerinin belirlenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 144-174.
  • Tüfekci A.A., Deniz, Ü. (2016). Okul öncesi dönem çocuklarının davranışlarının ebeveynlik uygulaması ve bazı demografik özelliklere göre incelenmesi. Journal of International Social Research, 9(47), 687-695.
  • Tüfekçi, A., Deniz, Ü. (2014). An adaptation study of the parenting scale into turkish. European Journal of Research on Education, 2(2), 192-201.
  • Braune-Krickau, K., Schneebeli, L., Pehlke-Milde, J., Gemperle, M., Koch, R., von Wyl, A. (2021). Smartphones in the nursery:parental smartphone use and parental sensitivity and responsiveness within parent-child interaction in early childhood (0-5 years):A scoping review. Infant Mental Health Journal, 42(2), 161–175.
  • Pancani, L., Gerosa, T., Gui, M., Riva, P. (2021). “Mom, dad, look at me”:the development of the parental phubbing scale. Journal of Social and Personal Relationships, 38(2),435-458.
  • Gui, M., Büchi, M. (2021). From use to overuse:digital inequality in the age of communication abundance. Social Science Computer Revw, 39(1),3-19.
  • Chang, Y.O. (2015). Annelerin akıllı telefon bağımlılığının ebeveynlik yeterliliği ve ebeveynlik tutumuna etkileri. Koreli Çocuk Bakımı ve Eğitimi Dergisi, 11(2), 109-129.
  • Connell, S.L., Lauricella, A.R., Wartella, E. (2015). Parental co-use of media technology with their young children in the USA. Journal of Child and Media, 9(1), 5-21.
  • TUİK. (2021). “Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2021”. Erişim adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2021-37437 (Erişim tarihi:20.03.2022).
  • Karadağ, Y., Güzel, H.Ş. (2020). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu tanısı olan ve olmayan ergenlerin öz-yeterlik inançları, anne ve babalarının ebeveynlik öz-yeterlik inançları ve DEHB belirtilerinin karşılaştırılması. Yeni Symposium, 58( 3), 11-19.
  • Yılmaz, H., Ülker, M., & Yılmaz, A. S. (2018). Kadınlarda ebeveynlik rollerine ilişkin kendilik algısı’nın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), 415-431.
  • Balat, G., Sezer, T., Tunçeli, H. (2014). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocukların annelerinin öz yeterlilik ve öfke düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 47-63.
  • Kurt, Ş. H., Aslan, D. (2020). Okul öncesi dönem çocuğu olan annelerin öz-yeterlik, psikolojik sağlamlık ve ebeveyn tutumlarının incelenmesi. KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, 6(2), 211-240.
  • Balat, G.U. (2014). Analyzing self-efficacy and depression levels of mothers who have children in the preschool period. Journal of Human Sciences, 11(2), 661-677. Şanlı, D., Öztürk, C. (2007). Annelerin çocuk yetiştirme tutumlarını etkileyen etmenlerin incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 31-48.
  • McDaniel, B.T., Galovan, A.M., Cravens, J.D., Drouin, M. (2017). "Technoference" and implications for mothers' and fathers' couple and co-parenting relationship quality. Computers in Human Behavior, 80, 303–313.
  • McDaniel, B. (2019). Parent distraction with phones, reasons for use, and impacts on parenting and child outcomes:A review of the emerging research. Human Behavior and Emerging Technologies, 1, 72–80.
  • Radesky, J. S., Kistin, C.J., Zuckerman, B., Nitzberg, K., Gross, J., Kaplan-Sanoff, M., Augustyn, M., Silverstein, M. (2014). Patterns of mobile device use by caregivers and children during meals in fast-food restaurants. Pediatrics, 133(4), 843-849.
  • Radesky, J.S., Kistin, C., Eisenberg, S., Gross, J., Block, G., Zuckerman, B., Silverstein, M. (2016). Parent perspectives on their mobile technology use:the excitement and exhaustion of parenting while connected. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 37(9), 694-701.
  • Elias, N., Lemish, D., Dalyot, S., Floegel, D. (2020). "Where are you?" An observational exploration of parental technoference in public places in the U.S. and Israel. Journal of Children and Media, 15(3), 376–388.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Selin Demirbağ 0000-0002-4606-5171

Dilek Ergin 0000-0001-6451-0278

Duygu Karaarslan 0000-0001-5583-2638

Nesrin Şen Celasin 0000-0001-5130-0335

Publication Date June 23, 2023
Submission Date March 31, 2022
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Demirbağ, S., Ergin, D., Karaarslan, D., Şen Celasin, N. (2023). Annelerin Akıllı Telefon Bağımlılığı ile Ebeveynlik Düzeyleri Arasındaki İlişki: Kesitsel Bir Çalışma. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 263-270. https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1096725

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.