Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinin Omaha Bakım Sistemini Değerlendirmesi

Year 2023, , 485 - 491, 28.09.2023
https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1223992

Abstract

Amaç: Çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin Omaha sınıflama sistemi ile ilişkili eğitimi sonrasında bakım planı bilgi düzeyindeki değişimi tespit ederek Omaha bakım sistemine ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Gereç ve Yöntem: Bu araştırma karma yöntem ile yapılmış bir müdahale çalışmasının nitel bölümünü kapsamaktadır. Araştırma Haziran-Temmuz 2019 tarihleri arasında Bursa Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencileriyle görüşülerek yürütülmüştür. Araştırmanın evreni Bursa Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesinde halk sağlığı hemşireliği dersi alan 153 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma sırasında evrenin tümüne ulaşılmaya çalışılarak, araştırmaya katılmayı kabul eden 52 öğrenci örneklemi oluşturmuştur. Veriler SPSS 23.0 programında çözümlenmiş; verilerin çözümlenmesinde sayı, yüzdeler, Wilcoxon işaret testi analizi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde tematik analiz kullanılmıştır. Bulgular: Eğitim sonrası öğrencilerin Omaha sistemi toplam puanı (p<0.001) , problem sınıflama puanı (p<0.001), girişim şeması puanı (p=0.016), problem değerlendirme ölçeği puanı (p=0.006) eğitim öncesi puanlarına göre daha yüksek ve istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır (p=0.05). Öğrencilerin %95.3’ü Omaha sistemini zor, karmaşık, zaman alıcı, farklı, önemli, her aşamasında değerlendirme yapılabilmesine ve nedenselliğin sorgulanmasına olanak sağlayan profesyonel bir sistem olarak değerlendirirken; %4.7’si ise hiç anlayamayacakları bir sistem olarak değerlendirmiştir. Sonuç: Çalışma sonucunda öğrencilerin eğitim sonrası bilgi düzeyleri artmıştır.

Supporting Institution

Yok

Project Number

Yok

Thanks

Katılımcılara teşekkürler...

References

  • Arslan, A., Ağaçdiken Alkan, S., Özdelikara, A., & Mumcu Boğa, N. (2016). Samsun sağlık yüksekokulu öğrencilerinin beyin ölümü ve organ bağışına yönelik bilgi ve tutumlarına eğitimin etkisi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 1-17.
  • Ateş, E., & Ulus, B. (2019). Evaluation of nursing students’ diagnoses using the omaha system. The European Research Journal, 5(1), 114-121. https://doi.org/10. 18621/eurj.372163.
  • Aylaz, R., Bilgin, N., Ulukoca, N., & Omaç, M. (2010). Impact of usıng the omaha system of publıc health nursıng students workıng at communıty health care centers on famıly health. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(3), 28-35.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research İn Psychology, 3, 77-101.
  • Coşansu, G., Cangöl, S., & Erdoğan, S. (2014). Akut bakım gereksinimi olan çocukların hemşirelik bakımında omaha sistemi’nin kullanılması. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 22(3), 137-144.
  • Çelikkalp, Ü., Varol Saraçoğlu, G., & Tokuç, B. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi düzeylerinin arttırılması. Namık Kemal Tıp Dergisi, 5(1), 36-43.
  • Eardley, D. L., Krumwiede, K. A., Secginli, S., Garner, L., DeBlieck, C., Coşansu, G., et al. (2018). The omaha system as a structured instrument for bridging nursing informatics with public health nursing education: a feasibility study. Computer Informatics Nursing, 36(6), 275-283. https://doi.org/10.1097/CIN.0000000000000 425.
  • Erdoğan S., & Esin N. (2004). Omaha sisteminin türkçeye uyarlanması ve toplum sağlığı hemşireliği eğitiminde kullanılması. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 13(52), 11-22.
  • Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, M. N., Seçginli, S., Coşansu, G., & Ardıç, A. (2016). Omaha sistemi hemşirelikte bilgi yönetimi (s.31-57). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Erdoğan, S., Seçginli, S., Coşansu, G., Nahcivan, N. O., Esin, M. N., Aktaş, E., et al. (2013). Using the omaha system to describe health problems, interventions, and outcomes in home care in istanbul, turkey: a student informatics research experience. Computer Informatics Nursing, 31(6), 290-8. https://doi.org/10.1097/NXN.0b013e318 282eala.
  • İskender, Ö., & Kaplan, S. (2019). Uluslararası hemşirelik sınıflandırma sistemleri. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 2(2), 1-10.
  • Jung, H., Park, K. H., Min, Y. H., & Ji, E. (2020). The effectiveness of interprofessional education programs for medical, nursing, and pharmacy students. Korean Journal of Medical Education, 32(2), 131-142. https://doi.org/10.3946/kjme.2020. 161.
  • Karahan, A., & Erdoğan, S. (2019) Kolorektal kanser hastalarında cerrahi alan enfeksiyonunu önleyen hemşirelik bakımının omaha sistemi ile raporlandırılması. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 24(1), 38-47.
  • Kaya, Ş. (2019). Aile sağlığı merkezine başvuran kişilerde fiziksel aktivitenin omaha sistemi ile incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Kim, J. S., Gu, M. O., & Chang, H. K. (2019). Effects of an evidence-based practice education program using multifaceted interventions: a quasi-experimental study with undergraduate nursing students. BMC Medical Education, 19(71), 1-10. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1501-6.
  • Korkmaz Aslan, G., & Emiroğlu, O. N. (2012). Hemşireliğin görünürlüğünü artırmak için standardize ve kodlu bir sınıflama sisteminin kullanılması: klinik bakım sınıflama sistemi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 69-79.
  • Körpe, G., İnangil, D., & Irmak Vural, P. (2019). Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasında öğrencilerin belirledikleri NANDA-I tanılarının değerlendirilmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 51-66.
  • Köseoğlu Örnek, Ö., & Ardıç, A. (2019). Evaluation of nursing practice in patients with HIV/AIDS with the omaha system electronic-based information program: a retrospective study. Computers, Informatics, Nursing: CIN, 37(9), 482-490. https://doi.org/10.1097/CIN.00000 00000000529.
  • Kulakçı, H., & Emiroğlu, O. N. (2012). Bir huzurevinde yaşayan yaşlıların sağlık gereksinimleri, hemşirelik girişimleri ve sonuçlarının belirlenmesinde omaha sistemi’nin kullanılabilirliği. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 36-50.
  • Mutluay, E., & Özdemir, L. (2014). Sağlık bilişim sistemleri kapsamında hemşirelik bilişiminin kullanımı. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 22(3), 180-186.
  • Önder, Ç. (2019). Internet ve dijital adolesanların sağlık sorunlarının oyun bağımlılığı açısından riskli omaha değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Öztürk, Y. (2011). Koroner arter bypass greft ameliyatı geçiren hastaların taburculuk sürecinde omaha hemşirelik bilgi sistemi’nin (OHEBIS) kullanılması. Yüksek Lisans Tezi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Radhakrishnan, K., Martin, K. S., Johnson, K.E., & Garcia, A. A. (2016). Effective teaching-learning strategies for the omaha system. Home Healthcare Now, 34(2), 86-92. https://doi.org/10.1097/NHH. 0000000000000335.
  • Seçginli, S., Çağaltay Kayaoğlu, S., & Erdoğan, S. (2014). Doğrudan gözetimli tüberküloz tedavisi yönetiminde omaha sistemi'nin kullanımı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(4), 230-238.
  • Seo, Y. H., & Cho, K. A. (2021). Effect of korean advanced life support education on non-technical and technical skills of nursing students: a pilot study. Healthcare (Basel), 9(10), 1253. https://doi.org/10.3390/healthcare 9101253.
  • Shamsaee, M., Mangolian Shahrbabaki, P., Ahmadian, L., Farokhzadian, J., & Fatehi, F. (2021). Assessing the effect of virtual education on information literacy competency for evidence-based practice among the undergraduate nursing students. BMC Medical Informatics and Decision Making, 21(48), 1-11. https://doi.org/10.1186/s12911-021-01418-9.
  • Turan, F. D. (2022). Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersini alan hemşirelik öğrencilerinin kavram haritasına ilişkin algıları: bir metafor çalışması. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 1-12. https://doi.org/ 10.47479/ihead.951944.
  • Yılmaz, İ., Özden, D., & Gürol Arslan, G. (2018). Trakeostomisi olan bir yoğun bakım hastasının omaha sınıflama sistemi'ne göre incelenmesi. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 10(2), 160-168.
  • Yılmaz, Ş., & Özbek Güven, G. (2022). Effect of euthanasia education on the views of nursing students. Ethiopian Journal of Health Sciences, 32(5), 975–984. https://doi.org/10.4314/ejhs.v32i5 .13.
  • Zhang, X., Li, Y., Li, H., Zhao, Y., Ma, D., Xie, Z., et al. (2021). Application of the OMAHA system in the education of nursing students: a systematic review and narrative synthesis. Nurse Education in Practice,57. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2021.103221.

Nursing Students' Evaluation of the Omaha Care System

Year 2023, , 485 - 491, 28.09.2023
https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1223992

Abstract

Objective: The aim of the study is to determine the change in the level of care plan after the education of nursing students related to the Omaha classification system and to reveal their views on the Omaha care system. Materials and Methods: This research covers the qualitative part of a mixed-method intervention study. Students from the Faculty of Health Sciences, School of Higher Education, Bursa Uludağ University were interviewed for the study between June and July 2019. The population of the study consisted of 153 students taking public health nursing courses at Bursa Faculty of Health Sciences, Faculty of Health Sciences, and 52 students who agreed to participate in the study were sampled. Numbers, percentages, and a Wilcoxon sign test analysis were utilized to examine the data in the SPSS 23.0 program. To evaluate qualitative data, thematic analysis was employed. Results: The Omaha system total score (p<0.001), problem classification score (p<0.001), intervention scheme score (p=0.016), and problem assessment scale score (p=0.006) of the students after the training were higher and statistically significant compared to their pre-training scores (p=0.05). 95.3% of the students evaluated the Omaha system as a difficult, complex, time-consuming, different, important, professional system that allows evaluation of each stage and questioning of causality; while 4.7% of the students evaluated it as a system that they could not understand at all. Conclusion: As a result of the study, students' knowledge levels increased after the training.

Project Number

Yok

References

  • Arslan, A., Ağaçdiken Alkan, S., Özdelikara, A., & Mumcu Boğa, N. (2016). Samsun sağlık yüksekokulu öğrencilerinin beyin ölümü ve organ bağışına yönelik bilgi ve tutumlarına eğitimin etkisi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 1-17.
  • Ateş, E., & Ulus, B. (2019). Evaluation of nursing students’ diagnoses using the omaha system. The European Research Journal, 5(1), 114-121. https://doi.org/10. 18621/eurj.372163.
  • Aylaz, R., Bilgin, N., Ulukoca, N., & Omaç, M. (2010). Impact of usıng the omaha system of publıc health nursıng students workıng at communıty health care centers on famıly health. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(3), 28-35.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research İn Psychology, 3, 77-101.
  • Coşansu, G., Cangöl, S., & Erdoğan, S. (2014). Akut bakım gereksinimi olan çocukların hemşirelik bakımında omaha sistemi’nin kullanılması. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 22(3), 137-144.
  • Çelikkalp, Ü., Varol Saraçoğlu, G., & Tokuç, B. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi düzeylerinin arttırılması. Namık Kemal Tıp Dergisi, 5(1), 36-43.
  • Eardley, D. L., Krumwiede, K. A., Secginli, S., Garner, L., DeBlieck, C., Coşansu, G., et al. (2018). The omaha system as a structured instrument for bridging nursing informatics with public health nursing education: a feasibility study. Computer Informatics Nursing, 36(6), 275-283. https://doi.org/10.1097/CIN.0000000000000 425.
  • Erdoğan S., & Esin N. (2004). Omaha sisteminin türkçeye uyarlanması ve toplum sağlığı hemşireliği eğitiminde kullanılması. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 13(52), 11-22.
  • Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, M. N., Seçginli, S., Coşansu, G., & Ardıç, A. (2016). Omaha sistemi hemşirelikte bilgi yönetimi (s.31-57). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Erdoğan, S., Seçginli, S., Coşansu, G., Nahcivan, N. O., Esin, M. N., Aktaş, E., et al. (2013). Using the omaha system to describe health problems, interventions, and outcomes in home care in istanbul, turkey: a student informatics research experience. Computer Informatics Nursing, 31(6), 290-8. https://doi.org/10.1097/NXN.0b013e318 282eala.
  • İskender, Ö., & Kaplan, S. (2019). Uluslararası hemşirelik sınıflandırma sistemleri. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 2(2), 1-10.
  • Jung, H., Park, K. H., Min, Y. H., & Ji, E. (2020). The effectiveness of interprofessional education programs for medical, nursing, and pharmacy students. Korean Journal of Medical Education, 32(2), 131-142. https://doi.org/10.3946/kjme.2020. 161.
  • Karahan, A., & Erdoğan, S. (2019) Kolorektal kanser hastalarında cerrahi alan enfeksiyonunu önleyen hemşirelik bakımının omaha sistemi ile raporlandırılması. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 24(1), 38-47.
  • Kaya, Ş. (2019). Aile sağlığı merkezine başvuran kişilerde fiziksel aktivitenin omaha sistemi ile incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Kim, J. S., Gu, M. O., & Chang, H. K. (2019). Effects of an evidence-based practice education program using multifaceted interventions: a quasi-experimental study with undergraduate nursing students. BMC Medical Education, 19(71), 1-10. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1501-6.
  • Korkmaz Aslan, G., & Emiroğlu, O. N. (2012). Hemşireliğin görünürlüğünü artırmak için standardize ve kodlu bir sınıflama sisteminin kullanılması: klinik bakım sınıflama sistemi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 69-79.
  • Körpe, G., İnangil, D., & Irmak Vural, P. (2019). Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasında öğrencilerin belirledikleri NANDA-I tanılarının değerlendirilmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 51-66.
  • Köseoğlu Örnek, Ö., & Ardıç, A. (2019). Evaluation of nursing practice in patients with HIV/AIDS with the omaha system electronic-based information program: a retrospective study. Computers, Informatics, Nursing: CIN, 37(9), 482-490. https://doi.org/10.1097/CIN.00000 00000000529.
  • Kulakçı, H., & Emiroğlu, O. N. (2012). Bir huzurevinde yaşayan yaşlıların sağlık gereksinimleri, hemşirelik girişimleri ve sonuçlarının belirlenmesinde omaha sistemi’nin kullanılabilirliği. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 36-50.
  • Mutluay, E., & Özdemir, L. (2014). Sağlık bilişim sistemleri kapsamında hemşirelik bilişiminin kullanımı. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 22(3), 180-186.
  • Önder, Ç. (2019). Internet ve dijital adolesanların sağlık sorunlarının oyun bağımlılığı açısından riskli omaha değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Öztürk, Y. (2011). Koroner arter bypass greft ameliyatı geçiren hastaların taburculuk sürecinde omaha hemşirelik bilgi sistemi’nin (OHEBIS) kullanılması. Yüksek Lisans Tezi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Radhakrishnan, K., Martin, K. S., Johnson, K.E., & Garcia, A. A. (2016). Effective teaching-learning strategies for the omaha system. Home Healthcare Now, 34(2), 86-92. https://doi.org/10.1097/NHH. 0000000000000335.
  • Seçginli, S., Çağaltay Kayaoğlu, S., & Erdoğan, S. (2014). Doğrudan gözetimli tüberküloz tedavisi yönetiminde omaha sistemi'nin kullanımı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(4), 230-238.
  • Seo, Y. H., & Cho, K. A. (2021). Effect of korean advanced life support education on non-technical and technical skills of nursing students: a pilot study. Healthcare (Basel), 9(10), 1253. https://doi.org/10.3390/healthcare 9101253.
  • Shamsaee, M., Mangolian Shahrbabaki, P., Ahmadian, L., Farokhzadian, J., & Fatehi, F. (2021). Assessing the effect of virtual education on information literacy competency for evidence-based practice among the undergraduate nursing students. BMC Medical Informatics and Decision Making, 21(48), 1-11. https://doi.org/10.1186/s12911-021-01418-9.
  • Turan, F. D. (2022). Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersini alan hemşirelik öğrencilerinin kavram haritasına ilişkin algıları: bir metafor çalışması. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 1-12. https://doi.org/ 10.47479/ihead.951944.
  • Yılmaz, İ., Özden, D., & Gürol Arslan, G. (2018). Trakeostomisi olan bir yoğun bakım hastasının omaha sınıflama sistemi'ne göre incelenmesi. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 10(2), 160-168.
  • Yılmaz, Ş., & Özbek Güven, G. (2022). Effect of euthanasia education on the views of nursing students. Ethiopian Journal of Health Sciences, 32(5), 975–984. https://doi.org/10.4314/ejhs.v32i5 .13.
  • Zhang, X., Li, Y., Li, H., Zhao, Y., Ma, D., Xie, Z., et al. (2021). Application of the OMAHA system in the education of nursing students: a systematic review and narrative synthesis. Nurse Education in Practice,57. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2021.103221.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Aysel Özdemir 0000-0002-0815-9505

Sinem Yıldız 0000-0001-9657-8293

Eda Ünal 0000-0002-9247-9594

Project Number Yok
Publication Date September 28, 2023
Submission Date December 25, 2022
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Özdemir, A., Yıldız, S., & Ünal, E. (2023). Nursing Students’ Evaluation of the Omaha Care System. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(3), 485-491. https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1223992

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.