AMAÇ: Tip 1 diyabet, çocukluk döneminde en sık görülen, sürekli tedavi, kontrol ve eğitim gerektiren endokrin hastalığıdır.
YÖNTEMLER: Ev ortamı genellikle çocuklar/ergenler için sosyal olarak uyarıcı, emosyonel olarak destek olan, gelişimsel açıdan uygun, sosyal becerileri kazanmak için fırsatlar yaratan, aile inanç ve değerlerini dolaylı olarak ya da açıkça gösteren aktivitelere katılımı sağlayan bir çevredir. BULGULAR: Bir çocuğun/ergenin hastalığını evde kontrol etmenin çocuk/ergen üzerinde emosyonel, psikososyal ve sosyal yönden olumlu etkileri vardır.
SONUÇ: Tip 1 diyabetin evde bakım uygulamaları; akut komplikasyonların önlenmesi, uzun dönem komplikasyon riskinin azaltılması, hastalara kendi kendine diyabetlerini kontrol edebilme yeteneğinin kazandırılması ve sürdürülmesini kapsamaktadır.
OBJECTIVE: Type 1 Diabetes is an endocrine disease that is the most common in childhood, which requires continuous treatment, control and education.
METHODS: Home environment for children/adolescents usually stimulates the socialization, provides an emotional support and suitable environment for growth, creates opportunities to gain social skills, and ensures the participation in the activities that show directly or indirectly beliefs and values of a family.
RESULTS: Keeping the sick child under observation at home has positive effect on child/adolescent in terms of social, emotional and psychosocial aspects.
CONCLUSION: Home care applications of Type 1 Diabetes consist of preventing of acute complications, reducing the risk of long-term complications, and acquiring to patients the ability to control their diabetes by themselves and maintaining this situation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Derlemeler |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2012 |
Submission Date | May 18, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 1 Issue: 2 |