Kavram haritaları, belli bir konudaki kavramlar ve bu kavramlar arasındaki ilişkilerin grafiksel bir yöntemle sunulması için kullanılan öğrenme-öğretme araçlarıdır. Öğretim sürecinde kavram haritaları, bilgi ve kavramlar arasındaki ilişkileri hiyerarşik bir yapı içinde genelden özele doğru görsel hale getirerek kişiye somut veriler sunmayı amaçlayan bir öğretim tekniğidir. Hemşirelik eğitiminde klinik uygulamalarda, vaka sunumlarında ve konu anlatımlarında bu teknikten yararlanılmaktadır. Vaka sunumları ve hemşirelik bakım planlarının hazırlanmasında, kavram haritalarından yararlanılması öğrencilerin analiz ve sentez yeteneklerini geliştirerek öğrenmeyi kolaylaştırmaktadır. Bu makalede; kronik böbrek yetmezliği (KBY) olan bir hastanın hemşirelik bakım planı kavram haritası ile ele alınmıştır. Kavram haritası üzerinde; KBY’nin fizyopatolojisi, etiyolojisi, semptomları, laboratuar bulguları ve tedavisi gibi temel kavramlar ile hemşirelik tanıları ve hemşirelik bakımı arasındaki ilişkiler gösterilmiştir.
Sonuç olarak; kavram haritaları öğrencilerin hastaya bütüncül bakım vermelerini sağladığından, hemşirelik bakım planlarının hazırlanması, sunulması ve tartışılmasında etkin bir öğretim yöntemi olarak kullanılabilir.
Concept maps are teaching-learning tools which are used to be presented with a graphical method of concepts and the relationships between these concepts in a particular topic. Concept maps in the teaching process are teaching techniques which aim to provide concrete datas making visual the relationships between information and concepts in a hierarchical structure from general to specific. This tecnique is utilized for clinical practise in nursing education, case reports and lectures. Use of concept maps in the preparation of case studies and nursing care plans make it easy to learn by improving analyze and synthesize ability of students. In this article, nursing care plan of a patient with chronic renal failure (CRF) is considered by using concept map. On the concept map, the relationships are shown basic concepts like the physiopathology, etiology, symptoms, laboratory findings of the CRF between with nursing diagnosis and nursing care.
As a result; the concept maps to provide holistic patient care in students could be used as an effective teaching learning tool in preparation, presentation and discussion of nursing care plans.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Olgu sunumları |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2015 |
Submission Date | December 15, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 3 |