AMAÇ: Erzurum İl’inde yatılı bir ortaokuldaki öğrencilerin temizlik ve hijyen algılarını saptamak amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
YÖNTEMLER: Çalışmanın evrenini Erzurum Ilıca Yavuz Selim Yatılı İlköğretim Ortaokulu öğrencilerden 267 öğrenci oluşturmuş, örneklem seçimine gidilmeden evrenin tamamı çalışma kapsamına alınmıştır. Çalışmanın verileri araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan Bilgi Formu ve Temizlik ve Hijyen Ölçeği (THÖ) ile toplanmıştır.
BULGULAR: Farklı sınıflardaki öğrenciler arasında temizlik ve hijyen algısı bakımından anlamlı farklılık olmadığı saptanmıştır. Öğrenciler, kendi kişisel temizlik ve bakımlarını yeterli düzeyde yaptıkları algısına sahip olmalarına karşılık ( X=17.34), okul çevresinin temizliğini diğer boyutların temizliğine göre biraz daha düşük algılamaktadırlar ( X=9.52).
SONUÇ: Ortaokul öğrencilerinin temizlik ve hijyen algılarının yüksek düzeyde olduğu, kız öğrenciler ile erkek öğrencilerin temizlik ve hijyen algılarında fark olmadığı, aynı bölgenin çocukları olması nedeniyle öğrenim şekli ve sosyoekonomik açıdan temizlik ve hijyen algılarında bir farklılık olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
OBJECTIVE: The study was made descriptively to determine of students’ cleaning and hygiene perceptions of at a secondary boarding school in Erzurum.
METHODS: Research population consists of by 267 students Erzurum Ilıca Yavuz Selim secondary boarding school. Before using sample selection, both of the population was included in the scope of research. Parameter of the research has been collected by the cleaning and hygiene scale (CHS) and verse form which was prepared by researcher towards literatüre.
RESULTS: The researching group students average of age is 12.29 ±1.17. 133 (%49.8) students are girls and 134 (%50.2) are boys. The distribution of students according to grades is 60 (%22.5) in 5 th class, 69 (%25.8) in 6 th class, 95 (%35.6) in 7 th class and 43 (%16.1) in 8 th class. It was detected that there is no significant difference between students from different classes in respect to perception of cleaning and hygiene. Althought the students have perpection that they do their perconel care and cleaning sufficiently ( X=17.34), they perceive the cleaning of the schools environment slightly lower than the cleaning of other dimensions ( X=9.52).
DISCUSSION AND CONCLUSION: It is concluded that the cleanliness and hygiene perception of secondary school students is a high level; there is not a difference between male and female students’s perception of cleanliness and hygiene; due to being the same area’s students there is no difference in the perception of cleaning and hygiene in terms of learning form and socio-economic status.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2016 |
Submission Date | November 23, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 5 Issue: 1 |