AMAÇ: Çalışma ergenlere verilen
ruhsal hastalıklara yönelik eğitimin, ergenlerin ruhsal hastalıklara yönelik
inancına ve sosyal mesafelerine etkisini belirlemek amacı ile yarı deneysel olarak
ön test-son test kontrol gruplu desende yapılmıştır.
GEREÇ VE YÖNTEM: Araştırma batıda
bir ilin bir ilçesinde İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı dört lisesinde
2014-2015 öğretim yılının bahar yarıyılında gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya alınacak öğrencileri belirlemek amacıyla; ilçede
öğrenim gören 727 lise öğrencisine Ruhsal Hastalıklara Yönelik İnanç Ölçeği
(RHYİÖ) uygulanmış ve ölçekten yüksek puan alan 154 öğrenci ile çalışma
yürütülmüştür. Belirlenen 154 öğrenci basit rastgele tesadüfi örneklem
yöntemine göre 78’i girişim ve 76’sı kontrol grubu olmak üzere iki gruba
ayrılmıştır.
Girişim grubuna ruhsal
hastalıklara yönelik verilen eğitime olumlu katkı sağladığı bilinen “Akıl
Oyunları” ve “Biz, siz, onlar” filmleri seyrettirilerek ve haftada iki toplamda
on saatten oluşan ders anlatımlı ve tartışmalı olarak yürütülen ruhsal
hastalıklara yönelik bir damgalama eğitimi yapılmıştır. Girişim ve kontrol grubuna eğitime başlamadan önce ve eğitimin bitiminden
bir ay sonra anketler, RHYİÖ ve Sosyal
Mesafe Ölçekleri uygulanmıştır. Etik nedenlerden dolayı girişim grubuna verilen
eğitimin aynısı kontrol grubuna ve eğitime katılmak isteyen öğrencilere bir
oturum şeklinde verilmiştir.
BULGULAR: Damgalama
eğitiminin öğrencilerin RHYİÖ alt ölçekleri olan Tehlikelilik, Utanma,
Çaresizlik ve Kişiler Arası İlişkide
Bozulma ve toplam ölçek puanına ve
ruhsal hastalıklara yönelik sosyal mesafelerini olumlu yönde değiştirdiği
tespit edilmiştir (Sırasıyla: t=2,20, p<0,05; t=3,12, p<0,05; t=2,01,
p<0,05;t=2,22, p<0,05; t=2,24, p<0,05).
Damgalama eğitimi verilmeyen öğrencilerin RHYİÖ alt ölçekleri olan Tehlikelilik,
Utanma, Çaresizlik ve Kişiler Arası
İlişkide Bozulma ve toplam ölçek puanlarında
ve ruhsal hastalıklara yönelik sosyal mesafe puanlarında herhangi bir
değişiklik olmamıştır (Sırasıyla: t=1,18, p>0,05; t=0,88, p>0,05; t=-0,84,
p>0,05; t=-0,82, p>0,05; t=1,79, p>0,05).
SONUÇ: Damgalama eğitiminin
öğrencilerin RHYİÖ alt ölçekleri olan Tehlikelilik, Utanma, Çaresizlik ve
Kişiler Arası İlişkide Bozulma ve toplam ölçek puanını ve ruhsal hastalıklara yönelik
sosyal mesafe puanlarını olumlu yönde değiştirdiği tespit edilmiştir. Ruh sağlığı çalışanlarının okullarda öğretmenlerle işbirliği yaparak ruhsal hastalıklara yönelik
farkındalığı artırmak ve damgalamayı azaltmak için ruhsal hastalıklara yönelik
eğitimler yapmaları önerilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2020 |
Submission Date | September 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 1 |