Objective: To evaluate the attitudes and approaches of nutrition and dietetics department students about complementary and alternative medical treatment (CAM) methods.
Method: This study was carried out on 194 volunteer students studying in the Department of Nutrition and Dietetics at the Faculty of Health Sciences of Ondokuz Mayıs University. The data were analyzed using the SPSS 22.0 statistical software package and the categorical data was given as percentage.
Result: Of the 194 students participating in the study 83% were women. The percentage of students who knew about CAM methods were 67.5% (n=131). It was determined that sources recommending CAM were mainly nurse-midwife (37.6%), neighbors, and relatives (28.4%), and the most common reasons for using CAM were for general health (46.9%). Among methods, most commonly used were exercise (72.7%), praying (68.6%), plants/herbal medicine use (55.7%), daydreaming (48.5%), vitamin/diet supplement (42.8%) and music therapy (33.5%). The percentage of students who preferred CAM over traditional treatment was 27.3% (n=53).
Conclusion: The majority of students have knowledge about CAM methods, their level of knowledge is not very high, they mostly do not learn this information in undergraduate education. Often, students use these methods to improve their overall health. In addition, it is thought-provoking that students tend to CAM rather than modern medicine despite receiving health education. Considering that some CAM methods can affect nutrition and health, it is thought that it will be important to raise awareness of students studying in this field.
Amaç: Beslenme ve diyetetik bölümü öğrencilerinin tamamlayıcı ve alternatif tıbbi tedavi (TAT) yöntemlerine ilişkin tutum ve yaklaşımlarını değerlendirmek.
Yöntem: Bu çalışma Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü'nde öğrenim gören 194 gönüllü öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veriler SPSS 22.0 istatistiksel yazılım paketi kullanılarak analiz edilmiş ve kategorik veriler yüzde olarak verilmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan 194 öğrenciden %83'ü kadındı. TAT yöntemlerini bilen öğrencilerin yüzdesi %67,5'tir (n = 131). TAT'ı öneren kaynakların esas olarak hemşire ebe (%37,6), komşuları ve akrabaları (%28,4) olduğu ve TAT kullanımının en yaygın nedenlerinin genel sağlık (%46,9) olduğu belirlenmiştir. En sık kullanılan yöntemler arasında egzersiz (%72,7), dua (%68,6), bitkiler / bitkisel ilaç kullanımı (%55,7), hayal kurma (%48,5), vitamin / diyet takviyesi (%42,8) ve müzik terapisi (%33,5) vardı. Geleneksel tedaviye göre TAT'ı tercih eden öğrencilerin yüzdesi %27,3 idi (n = 53).
Sonuç: Öğrencilerin çoğunluğu CAM yöntemleri hakkında bilgi sahibidir, bilgi düzeyleri çok yüksek değildir, çoğunlukla bu bilgileri lisans eğitiminde öğrenmemişlerdir. Genellikle, öğrenciler genel sağlıklarını iyileştirmek için bu yöntemleri kullanırlar. Buna ek olarak, öğrencilerin sağlık eğitimi almasına rağmen modern tıptan ziyade TAT’'ye eğilimli oldukları düşünülmektedir. Bazı TAT yöntemlerinin beslenme ve sağlığı etkileyebileceği düşünüldüğünde, bu alanda öğrenim gören öğrencilerin farkındalığının artırılmasının önemli olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2021 |
Submission Date | July 8, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 10 Issue: 1 |