Amaç: Bu araştırma annelerin doğum öncesi dönemde eğitim alma durumlarının doğum sonu yaşam kaliteleri üzerine etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma analitik-kesitsel olarak, Mart-Aralık 2017 tarihleri arasında yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, bir Aile Sağlığı Merkezi'ne bu tarihler arasında başvuran, doğum sonu dört-altı haftalık olan anneler, örneklemini ise 170 anne oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında “Anket Formu” ve “Doğum Sonu Yaşam Kalitesi Ölçeği” kullanılmıştır. İstatistiksel analizler Statistical Package for the Social Sciences 24.0 paket programında yapılmıştır. Verilerin sayı, yüzde, ortalama dağılımları verilmiş olup, analizinde student t-test, Mann-Whitney U Testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Kruskal Wallis testleri kullanılmış, tüm analizler için p<0.05 değeri istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya katılan annelerin %35.9’u doğum öncesi dönemde eğitim almış, %31.1’i bu eğitimleri yeterli bulmuştur. Annelerin Doğum Sonu Yaşam Kalitesi Ölçeği’nin toplamından aldıkları puan ortalaması 18.62±1.26’dır. Annelerin yaşı ve yaşayan çocuk sayılarına göre Doğum Sonu Yaşam Kalitesi Ölçeği puan ortalamaları istatistiksel olarak anlamlı bulunmuş, en az iki yaşayan çocuğu ve 26-34 yaş grubunda olanların Doğum Sonu Yaşam Kalitesi Ölçeği puan ortalamalarının daha yüksek olduğu, doğum öncesi dönemde eğitim alma durumlarının Doğum Sonu Yaşam Kalitesi Ölçeği puan ortalamalarını istatistiksel düzeyde etkilemediği belirlenmiştir (p>0.05).
Sonuç: Annelerin doğum sonu dönemde yaşam kalitelerinin orta düzeyde olduğu ve doğum öncesi dönemde aldıkları eğitimin doğum sonu dönem yaşam kalitelerini etkilemediği bulunmuştur. Annelere verilen eğitim niteliğinin yükseltilmesi ve doğum sonu yaşam kalitesini etkileyen diğer faktörlerin de göz önünde bulundurularak çalışmaların daha büyük örneklem grubuyla yapılması önerilebilir.
Aim: This study was conducted to determine the effect of prenatal education status of mothers on their quality of life after birth.
Methods: The research was conducted analytically and cross-sectionally between March-December 2017. The population of the study consisted of 170 mothers who applied to a Family Health Center between these dates and were four-six weeks postpartum. "Questionnaire Form" and " Maternal Postpartum Quality of Life Scale" were used to collect data. Statistical analyzes were made using the Statistical Package for the Social Sciences 24.0 package program. Number, percentage and average distributions of the data were given and student t-test, Mann-Whitney U Test, one-way analysis of variance (ANOVA), Kruskal Wallis tests were used for analysis, p<0.05 value was considered statistically significant for all analyzes.
Results: 35.9% of the mothers participating in the study received prenatal education, 31.1% found these trainings sufficient. The average score that mothers got from the Maternal Postpartum Quality of Life Scale is 18.62±1.26. According to the age of the mothers and the number of living children, the mean Maternal Postpartum Quality of Life Scale score was found to be statistically significant, it was determined that those with at least two living children and those in the 26-34 age group had higher mean scores on the Maternal Postpartum Quality of Life Scale, and their status of receiving education in the prenatal period did not statistically affect the average of Maternal Postpartum Quality of Life Scale scores (p>0.05).
Conclusions: It was found that the quality of life of mothers in the postpartum period was moderate and the education they received in the prenatal period did not affect their quality of life in the postpartum period. It may be suggested that studies should be conducted with a larger sample group, by increasing the quality of education given to mothers and considering other factors affecting the quality of life after birth.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Submission Date | September 13, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 10 Issue: 2 |