Amaç: Araştırma hemşirelik öğrencilerinin iyi ölüme ilişkin düşüncelerini belirlenmek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Bu tanımlayıcı çalışma Mart 2019-Mayıs 2019 tarihleri arasında Ankara’da özel bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümünde okuyan, araştırmaya katılmayı kabul eden 138 öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler araştırmacı tarafından ilgili literatür incelenerek oluşturulan ‘Öğrenci Tanıtım Formu’ ve ‘İyi Ölüm Ölçeği’ kullanılarak toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin değerlendirilmesinde, sayı, yüzde, ortalama ve ki-kare, One- ANOVA ve Tukey testi kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmada hemşirelerin iyi ölüm ölçeği puan ortalaması 58.23±8.26 bulunmuştur. Öğrencilerin okudukları sınıf yılı ve eğitimleri sırasında iyi ölüm kavramı hakkında bilgisi olma durumu ile iyi ölüm ölçek ortalama değeri ve ölçek alt boyutlarının ortalama değerleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki vardır.
Sonuç: Çalışmamızın sonucu olarak öğrenci hemşirelerin iyi ölüme hakkında iyi ve olumlu bir düşünceye sahip olduklarını söyleyebiliriz. Hemşirelik eğitim programı müfredatında ölüm ve iyi ölüm konularına daha fazla yer verilmesini önerebiliriz.
Başkent Üniversitesi
Aim: This study aims to determine the thoughts of the nursing students studying in the Faculty of Health Sciences about good death and the meaning of life
Method: This descriptive study was conducted between 138 nursing students studying at the Faculty of Health Sciences at a private university in Ankara between March 2019 and May 2019. The data were collected using the "Student Introduction Form" and the "Good Death Scale" composed by the researcher by examining the relevant literature. Number, percentage, mean and chi-square, One-ANOVA, and Tukey tests were used to evaluate the data obtained from the research.
Results: In the study, the average point of the good death scale of the nursing students was 58.23 ± 8.26. There is a statistically significant relationship between the fact that students know the concept of good death during their education and their class year, and the mean value of the good death scale and the mean values of the scale sub-dimensions.
Conclusion: As a result of our study, we can say that student nurses have a good and positive opinion about a good death. We might suggest that death and well-being should be given more space in the nursing education curriculum.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Submission Date | November 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 10 Issue: 2 |