Aim: This work; in order to increase the awareness of the students about the glass ceiling and to evaluate their knowledge and thoughts in the future.
Methods: This study was carried out with 378 students between 15 April 15 May 2018 in Kahramanmaraş Sütçü İmam University Kahramanmaraş School of Health. The questionnaire was prepared by the researchers with a 14-item descriptive questionnaire and a 21-question glass ceiling was applied to the students. The obtained data were analyzed by using SPSS 21 package program.
Results: The mean age of the students was 20.93±1.93, 84.1% (n=318) were female.82.5% (n=312) of the students do not know the concept of glass ceiling syndrome.97.4% of the students whose mothers were not working in the glass ceiling syndrome information form stated that the low number of women in the role models in upper-level positions prevented women from reaching upper-level positions.
Conclusions: It is recommended that students of the health college with a high female gender do not know the glass ceiling syndrome and that the issue of glass ceiling syndrome should be added to the educational curricula, considering that it is important for them to have information about themselves in order to take part in the management position.
Amaç: Bu çalışma; gelecekte iş hayatında istihdam edilecek sağlık yüksekokulu öğrencilerinin Cam Tavan kavramı hakkında farkındalıklarını arttırmak, bilgi ve düşüncelerini değerlendirmek amacıyla kesitsel olarak yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma; 15 Nisan-15 Mayıs 2018 tarihleri arasında Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Kahramanmaraş Sağlık Yüksekokulunda öğrenim gören, çalışmaya dahil edilme kriterlerini sağlayan 378 öğrenci ile yürütülmüştür. Öğrencilere araştırmacılar tarafından hazırlanan 14 soruluk tanımlayıcı soru formu ve 21 soruluk “Cam Tavan Bilgi ve Düşünce Formu” uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 21 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaşları ortalaması 20,93±1,93 ve %84,1’i (n=318) kadındır, %82,5‘i (n=312) Cam Tavan kavramını bilmemektedir. Cam Tavan Bilgi ve Düşünce Formunda annesi çalışmayan öğrencilerin %97,4’ü iş dünyasında üst kademe pozisyonlardaki rol modellerde kadın sayısının az olması kadınların üst kademe pozisyonlara ulaşmasını engellediğini %97,2’si kadınların çocuk sahibi olmalarının iş yaşamında performansını etkilemediğini belirtmişlerdir.
Sonuç: Kadın cinsiyetinin fazla olduğu sağlık yüksekokulu öğrencilerinin Cam Tavan kavramını bilmedikleri, yönetici pozisyonunda kendilerinin/eşlerinin de yer alabilmesi için bu konularda bilgi sahibi olmalarının önemli olduğu düşünülerek Cam Tavan kavramının eğitim müfredatlarına eklenmesinin önerilmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 26, 2021 |
Submission Date | December 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 10 Issue: 3 |