Objective: Dating violence is an important psychosocial problem that is common among young people and affects their lives. The aim of this research is to evaluate the effectiveness of a training program aimed at preventing violence in dating relationships among students from Balıkesir University Faculty of Health Sciences, Department of Nursing and Physiotherapy and Rehabilitation. Materials and Methods: The research was carried out on 85 students studying in the Department of Nursing, Physiotherapy and Rehabilitation at Balıkesir University, Faculty of Health Sciences and taking the Gender Equality course. Within the scope of the study, two sessions of interactive online dating violence training were given to the students. Attitudes to dating violence with the "The Dating Violence Scale-DVS” and violence tendencies with the "the Violence Tendency Scale" before the training; After the training, the DVS was re-evaluated. Results: 14.3% of the participants reported that they were subjected to violence in a dating relationship, and 4.7% reported that they resorted to violence. 96.48% of the participants in the study stated that they found interactive online dating violence training useful. It was observed that the mean DVS values of the participants decreased statistically significantly after the training (p<0.05). Conclusion: The results of the study showed that the training could be effective in creating a change in the participants' attitudes towards dating violence. This study is one of the first studies in Turkey that presents an interactive online training on the prevention of dating violence, examines the effectiveness of the training and emphasizes its importance.
Amaç: Flört şiddeti gençler arasında yaygın olarak görülen ve yaşamlarını etkileyen önemli bir psikososyal sorundur. Bu araştırmanın amacı Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin flört ilişkilerinde şiddetinin önlenmesini hedefleyen bir eğitim programının etkinliğini değerlendirmektir. Gereç ve Yöntem: Araştırma Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde Hemşirelik ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümlerinde öğrenim gören, Toplumsal Cinsiyet Eşitliği dersini alan 85 öğrenci üzerinde yürütüldü. Çalışma kapsamında öğrencilere iki oturumluk interaktif online flört şiddeti eğitimi verildi. Eğitim öncesinde Flört Şiddeti Tutum Ölçeği” (FŞTÖ) ile flört şiddeti tutumları ve “Şiddet Eğilim Ölçeği” (ŞEÖ) ile şiddet eğilimleri; eğitim sonrasında FŞTÖ tekrar değerlendirildi. Bulgular: Katılımcıların %14.3’ü flört ilişkisinde şiddete uğradığını, %4.7’si ise şiddete başvurduğunu bildirmiştir. Çalışmaya katılanların %96.48’i interaktif online flört şiddeti eğitimi faydalı bulduğunu belirtmiştir. Katılımcıların FŞTÖ ortalama değerinin eğitim sonrası istatistiksel olarak anlamlı düzeyde düştüğü gözlenmiştir (p<0.05). Sonuç: Çalışmanın sonuçları, eğitimin katılımcıların flört şiddeti tutumlarında değişiklik yaratmada etkili olabildiğini göstermiştir. Bu çalışma, Türkiye’de flört şiddetini önleme konusunda interaktif online bir eğitim ortaya koyan ve eğitimin etkinliğini inceleyen ve önemini vurgulayan ilk çalışmalardan biridir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 4, 2022 |
Submission Date | January 5, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 3 |