studying midwifery at universities in Turkey and undergraduate midwives actively working as midwives in the field in Turkey. Materials and Method: This descriptive and cross-sectional study was conducted between 17 January and 29 April 2022 with 174 final year undergraduate midwifery students studying at universities in Turkey and 171 undergraduate graduate midwives actively working as midwives in the field in Turkey. The data were collected through Google questionnaires using a descriptive information form including socio-demographic characteristics, views on midwifery profession and professional activity information and Midwifery Belonging Scale prepared by the researchers. Results: Of the participants, 50.43% were final year undergraduate students and 49.57% were working midwives. The mean age of midwifery students (n:174) was 22.48±1.36 and the mean age of working midwives (n:171) was 32.30±7.90. The mean total score of the student midwives from the midwifery belonging scale was 93.18±10.01 and 90.21±13.18 for the working midwives. While there was a statistical difference between the mean scores of the emotional belonging sub-dimension of the scale between student midwives and working midwives, there was no difference in the other sub-dimension mean scores. A statistical difference was found in the total and sub-dimension mean scores of the midwifery belonging scale between student and working midwives who willingly chose the midwifery department/profession, liked the midwifery department/profession, participated in certified education/congresses, and were members of associations (p<0.05). Conclusion: It was determined that the participants had high levels of professional belonging.
Amaç: Araştırma, Türkiye’deki üniversitelerde ebelik öğrenimi gören lisans son sınıf öğrencileri ve Türkiye’de sahada ebe olarak aktif çalışan lisans mezunu ebelerin mesleki aidiyetinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte olan bu çalışma, 17 Ocak- 29 Nisan 2022 tarihleri arasında, Türkiye’deki üniversitelerde öğrenim görmekte olan 174 ebelik öğrenimi gören lisans son sınıf öğrencisi ve Türkiye’de sahada ebe olarak aktif çalışan 171 lisans mezunu ebe ile yürütülmüştür. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan sosyo-demografik özellikleri, ebelik mesleğine ilişkin görüşler ile mesleki faaliyet bilgilerini içeren tanıtıcı bilgi formu ve Ebelik Aidiyet Ölçeği kullanılarak Google anket formlar aracılığıyla toplanmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılanların %50,43’ü lisans son sınıf öğrencisi, %49,57’si çalışan ebedir. Ebelik öğrencilerinin (n:174) yaş ortalaması 22,48±1.36 ve çalışan ebelerin (n:171) yaş ortalaması 32,30±7,90’dir. Öğrenci ebelerin ebelik aidiyet ölçeğinden aldıkları toplam puan ortalaması 93,18±10,01, çalışan ebelerin ise 90,21±13,18’dir. Ölçeğin duygusal aidiyet alt boyut puan ortalamalarının öğrenci ebeler ile çalışan ebeler arasında istatistiksel anlamda fark saptanırken, diğer alt boyut puan ortalamalarında fark saptanmamıştır. Ebelik bölümünü/mesleğini isteyerek seçenlerin, ebelik bölümünü/mesleğini seven, sertifikalı eğitim/kongrelere katılan, derneklere üye olan öğrenci ve çalışan ebelerin ebelik aidiyet ölçeği toplam ve alt boyut puan ortalamalarında istatistiksel anlamda fark bulunmuştur (p<0.05). Sonuç: Katılımcıların mesleki aidiyet düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Midwifery (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2024 |
Submission Date | March 7, 2024 |
Acceptance Date | August 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 3 |