Objective: This study aims to determine the effects of a modified simulation model on the self-efficacy, anxiety, academic motivation, and satisfaction levels of midwifery students in episiotomy repair training. Materials and Methods: This study used the three-arm randomized controlled experimental design. The study included 90 midwifery students: 30 in the modified beef simulation repair group (MBMSR), 30 in the beef tongue simulation repair group (BTSR), and 30 in the model simulation repair group (MSR). Data were collected through the Personal Information Form, the Perceived Stress Scale, the State Anxiety Inventory, the Academic Self-Efficacy Scale, the Academic Motivation Scale, the Student Responsibility Scale, and Satisfaction Levels Scale. A pretest was administered before students were assigned to groups and a posttest was administered after episiotomy repair. Results: The difference between the mean scores of perceived stress, state anxiety, and academic responsibility was found to be statistically significant at the posttest (p<0.05). A statistically significant difference was found between the mean posttest scores of academic self-efficacy, motivation, and satisfaction between the groups (p<0.05). The MBMSR (8.97) group had the highest satisfaction level (scoring from 0 to 10) compared to the BTSR (5.07) and MSR (2.20) groups. Conclusion: This study found that the use of MBMSR during episiotomy decreased stress and anxiety and increased responsibility, self-efficacy, academic motivation, and satisfaction.
Institution: Osmaniye Korkut Ata University The Scientific Research and Publication Ethics Committee Date: 05.12.2023 Number: 20198
This research was not supported.
The authors would like to extend their sincere thanks to anyone who contributed to this study.
Amaç: Bu çalışmanın amacı epizyotomi onarım eğitiminde modifiye simülasyon modelinin ebelik öğrencilerinin öz yeterlilik, kaygı, akademik motivasyon ve memnuniyet düzeylerine etkisini belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Bu çalışmada üç kollu randomize kontrollü deneysel tasarım kullanıldı Araştırma modifiye edilmiş sığır eti simülasyon onarım grubunda (MBMSR) 30, sığır dili simülasyon onarım grubunda (BTSR) 30 ve model simülasyon onarım grubunda (MSR) 30 olmak üzere toplam 90 ebelik öğrencisi ile tamamlanmıştır. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Algılanan Stres Ölçeği, Durumluk Kaygı Envanteri, Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği, Akademik Motivasyon Ölçeği, Öğrenci Sorumluluk Ölçeği ve Doyum Düzeyleri Ölçeği ile toplanmış, öğrenciler gruplara atanmadan önce ön test, epizyotomi onarımı sonrasında da son test olarak uygulanmıştır. Bulgular: Gruplar arasında algılanan stres, durumluk kaygı ve akademik sorumluluk puan ortalamaları arasındaki fark son testte istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Gruplar arasında akademik öz yeterlilik, motivasyon ve memnuniyet son test ortalama puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0.05). MBMSR (8.97) grubunun, BTSR (5.07) ve MSR (2.20) gruplarına kıyasla en yüksek memnuniyet düzeyine (10 üzerinden) sahip olduğu görülmüştür. Sonuç: Bu çalışmada epizyotomi sırasında MBMSR kullanımının stresi ve kaygıyı azalttığı, sorumluluğu, öz yeterliliği, akademik motivasyonu ve memnuniyeti artırdığı bulunmuştur.
Kurum: Osmaniye Korkut Ata Universitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik Komitesi Tarih: 05.12.2023 Sayı: 20198
Bu araştırma desteklenmemiştir.
Yazarlar, bu çalışmaya katkıda bulunan herkese içten teşekkürlerini sunarlar.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Clinical Midwifery |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 31, 2025 |
| Submission Date | March 9, 2025 |
| Acceptance Date | August 19, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 3 |