Tutum Ölçeği Ölçek Geliştirme Uzaktan Eğitim Geçerlik Güvenirlik Türkçe öğretmen adayları Attitude Scale Scale Development Distance Education Validity Reliability Turkish Teacher Candidates
Tutum Ölçeği Ölçek Geliştirme Uzaktan Eğitim Geçerlik Güvenirlik Türkçe öğretmen adayları Attitude Scale Scale Development Distance Education Validity Reliability Turkish Teacher Candidates
In this study, it is aimed to develop a scale in order to learn the attitudes of Turkish teacher candidates towards distance education. In this context, data were collected from the students of Turkish Language Teaching department of three different state universities by using the survey design, which is one of the quantitative research methods. In the study, in which the scale development processes were followed step by step, first of all, the relevant working group was asked to write their thoughts on distance education, the literature on distance education and scale development was searched, and expert opinions were sought. As a result of these processes, a pool of 48 items was created and corrections were made in the scale items in line with the opinions and suggestions of 9 experts in order to ensure content validity, and a draft scale with 31 items was obtained. The draft scale was applied to 96 pre-service teachers studying in the 3rd and 4th grades of Turkish Language Teaching in the 2021-2022 academic year, and the data obtained were analyzed with the SPSS 21.0 program. As a result of the factor analysis, it was seen that the items were collected in 3 factors. The Cronbach Alpha reliability coefficient of the scale was calculated as ,717 and it was concluded that the "Turkish Teacher Candidates' Attitude Scale towards Distance Education" is valid and reliable.
Bu çalışmada Türkçe Öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarını öğrenebilmek amacıyla bir ölçek geliştirilmesi hedeflenmektedir. Bu bağlamda nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseni kullanılarak üç farklı devlet üniversitesinin Türkçe Öğretmenliği bölümü öğrencilerinden veriler toplanmıştır. Ölçek geliştirme süreçlerinin adım adım izlendiği çalışmada ilk olarak ilgili çalışma grubundan uzaktan eğitim hakkındaki düşüncelerini yazmaları istenmiş, uzaktan eğitim ve ölçek geliştirme hakkında literatür taranmış ve uzman görüşlerinden yardım alınmıştır. Bu işlemler sonucunda 48 maddelik havuz oluşturulmuş ve kapsam geçerliliğinin sağlanması için 9 uzmanın, görüş ve önerileri doğrultusunda ölçek maddelerinde düzeltmeler yapılmış ve 31 maddelik taslak ölçek elde edilmiştir. Taslak ölçek 2021-2022 eğitim öğretim yılında Türkçe Öğretmenliği 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 96 öğretmen adayına uygulanmış elde edilen veriler SPSS 21.0 programıyla analiz edilmiştir. Yapılan faktör analizleri sonucunda maddelerin 3 faktörde toplandığı görülmüştür. Ölçeğin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı ,717 hesaplanmış ve “Türkçe Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği”nin geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2022 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 2 |