Bu çalışmada, topoğrafik harita tabanlı
geleneksel yöntem ve bilgisayar destekli yöntemle yürütülen yol projelendirme
çalışmalarının, geometrik unsurları tanımlanan bir orman yolunda kazı-dolgu
miktarlarını hesaplamadaki etkinlikleri karşılaştırılmıştır. Bu amaçla çalışma
alanı olarak İstanbul ili Sultanbeyli sınırları içerisindeki 789 m uzunluğunda
geleneksel yöntemle planlanan normal B tipi orman yolu incelenmiştir. Bilgisayar-destekli yöntem uygulamasında, farklı
projelendirme kriterleri dikkate alınarak ortaya çıkacak kazı-dolgu oranlarının
belirlenmesi aşamasında Autocad Civil 3D yazılımı kullanılmıştır. Kazı ve dolgu oranlarının farklılaşması
güzergâhtaki yatay kurpların büyüklüklerine ve enkesit sıklığına bağlı olarak
değişebilmektedir. Bu nedenle öncelikle geleneksel
yöntemle oluşturulan yol güzergâhındaki some noktaları sabit kalacak şekilde,
AutoCAD Civil 3D ortamında yatay kurp parametreleri (proje tasarım hızı ve
orman yollarında kullanılan minimum ve maksimum yatay kurp yarıçapları)
tanımlanarak otomatik olarak kurp genişlikleri belirlenmiştir. İkinci aşamada
ise hem geleneksel hem de bilgisayar destekli yöntem kullanılarak üç farklı
şekilde kazı dolgu hesaplaması yapılmıştır: 1) 65 adet enkesit noktası için, 2)
5 m’de bir alınan enkesit noktaları için ve 3) 10 m’de bir alınan enkesit noktaları
için. Yatay kurp parametrelerinin ve enkesitlerin klasik yöntemle belirlenmesi
sonucu kazı-dolgu hacmi enkesit aralığının 10 m olması durumunda net kazı hacmi
140 m3 iken, 5 m aralık için 150 m3 olarak
hesaplanmıştır. Yatay kurp parametrelerinin bilgisayar destekli karar
verilmesi, enkesitlerin ise geleneksel yöntemle çizilmesi durumunda, 10 m
aralıklı enkesitlerde 80 m3 ve 5 aralıklı enkesitlerde 40 m3
kazı-dolgu hacmi hesaplanmıştır. Çalışma sonuçları, kazı-dolgu hacimlerinin
hesaplanması için yatay yol geometrik parametrelerinin belirlenmesinde
bilgisayar tabanlı karar destek sistemlerinin kullanılması durumunda, gerçeğe
daha yakın sonuçların elde edildiğini ortaya koymaktadır.
In this study, the effectiveness of
topographical map based traditional method and computer-assisted method was
compared in calculation of cut and fill volumes in a sample forest road with
known geometric elements. For this
purpose, 789 m of normal B type forest road, which was planned by using
traditional method in the boundaries of Sultanbeyli in Istanbul, was
investigated. Autocad Civil 3D software was used to determine the cut-fill
ratios by considering different projecting criteria in application of
computer-assisted method. The differentiation of the cut-fill ratios may vary
depending on the size of the horizontal curves and the cross-section density
along the roadway. Thus, firstly, the sizes of horizontal curves were defined
in AutoCAD Civil 3D environment by defining some of the horizontal curve
parameters (i.e. project design speed and minimum and maximum radius of horizontal
curves used in forest roads) while keeping the original intersection points of
the roads designed by traditional method. In the second stage, by taking into
account of both traditional and computer-assisted methods, cut-fill
calculations were made in three different ways: 1) for 65 cross-sections, 2)
for cross-sections 5 m intervals, and3) for cross-sections with 10 m intervals.. Determination
of horizontal curve parameters and cross sections by traditional method, the net cut volume was calculated as 140 m3
in the case of cross section of 10 m intervals, while it was calculated as 150
m3 for 5 mintervals. In the case of computerized
decision making of horizontal curves and cross sectioning by traditional method,
80 m3 and at 40 m3 of net cut volume was calculated in
cross sections of 10 m intervals and in cross sections at 5 intervals, respectively.
The results of the study showed that more realistic results can be achieved
when using computer based decision-support systems in the determination of the
horizontal road geometric parameters for calculating the cut-fill volumes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Biodiversity, Environmental Management and Policy, Sustainable Forestry |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 3 |
Bartin Orman Fakultesi Dergisi Editorship,
Bartin University, Faculty of Forestry, Dean Floor No:106, Agdaci District, 74100 Bartin-Turkey.
Fax: +90 (378) 223 5077, Fax: +90 (378) 223 5062,
E-mail: bofdergi@gmail.com