Kamu
hizmetlerinin tek bir merkezden, merkez hiyerarşisine bağlı organlar eliyle
yürütülmesine merkezden yönetim denilmektedir. Yerinden yönetim ise, kamu
hizmetlerinin merkezî idareden ayrı, özerk kamu tüzel kişilerinin yönetimine
verilmesidir. Bir ülkenin tamamıyla bir merkezden yönetilmesi mümkün olmadığı
için devlet sorumluluğu altındaki kamu hizmetlerinin merkezî yönetim ile
yerinden yönetim kuruluşları arasında paylaştırılması bir zaruret olarak ortaya
çıkmaktadır.
Merkeziyet
ve adem-i merkeziyet tartışmalarında konunun nirengi noktasını adem-i
merkeziyetin keyfiyeti teşkil etmektedir. Zira “idari adem-i merkeziyet” aşırı
merkeziyetçiliği tadil için gerekli bir yöntem iken, “siyasi adem-i merkeziyet”
ucu federalizme çıkan ve üniter devlet yapısını çatlatan bir uygulamadır.
Yapılan tartışmaların
halk nezdindeki yankılanmasına bakıldığında aşırı merkeziyetçiliğin tadili ile
idari adem-i merkeziyetin güçlendirilmesinin toplumda destek bulduğu
söylenebilir. Üniter yapı ise Türkiye’nin tarihi, siyasi ve sosyolojik
gerçekliği olup, bu husustaki büyük mutabakat Tanzimat’tan beri bozulmadan devam
etmektedir.
Merkeziyet Adem-i Merkeziyet Üniter ve Federal Devlet Yerelleşme
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 6 Temmuz 2017 |
Kabul Tarihi | 9 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 16 |
Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Mayıs ve Kasım aylarında olmak üzere yılda iki defa yayımlanan, beş yılını doldurmuş çift kör hakemli uluslararası bir dergidir. Dergimiz 06.04.2015 tarihinden itibaren EBSCO Host’ta, Akademia Sosyal Bilimler İndeksi (ASOS), SOBIAD ve Google akademik indeksinde taranmaktadır. TR Dizin indeksinde taranması için de girişimlerde bulunulmuş olup değerlendirilme süreci devam etmektedir.
This work is licensed under CC BY-NC-SA 4.0