Research Article
BibTex RIS Cite

SPOR MERKEZLERİNDE SUNULAN HİZMETLERE YÖNELİK KALİTE ALGISININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2020, , 489 - 508, 30.06.2020
https://doi.org/10.11616/basbed.vi.687862

Abstract

Bu çalışmada, spor merkezi üyelerinin kişisel özellikleri bakımından sunulan hizmetlere yönelik kalite algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. İstanbul Spor Etkinlikleri ve İşletmeciliği Ticaret AŞ’ye (Spor İstanbul) bağlı 4 farklı spor tesisinden toplam 400 üye (225 kadın ve 175 erkek) araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Çalışma verilerinin toplanmasında, Uçan (2007: 121-122) tarafından geliştirilen “Spor-Fitness Merkezleri Algılanan Hizmet Kalitesi Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, katılımcıların hizmet kalitesi algılarının spor tesisi kullanım amaçları dışında, diğer kişisel özellikleri (cinsiyet, yaş, eğitim, gelir üyelik süresi ve tesis kullanım zamanı) bakımından farklılaştığı tespit edilmiştir.

References

  • Afthinos, Y., Theodorakis N. D., ve Nassis P. (2005), Customers’ Expectations of Service in Greek Fitness Centers: Gender, Age, Type of Sport Center, and Motivation Differences, Managing Service Quality, 15(3), s.245-258.
  • Atalay, A., Yücel, A. S., ve Korkmaz, H. M. (2016), Türkiye’de Spor Hizmetlerinin Yerelleşmesine İlişkin Belediye Başkanlarının Görüşlerinin İncelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), s.63-74.
  • Berry, L. L., Parasuraman, A., ve Zeithaml, V. A. (1988), The Service-Quality Puzzle, Business Horizons, 31(5), s.35-43.
  • Bitner, M. J. (1992), Servicescapes: The Impact of Physical Surroundings on Customers and Employees, Journal of Marketing, 56(2), s.57-71.
  • Boz, C. (2007), Yerel Yönetimlerin Spor Tesislerinde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları (İstanbul Büyükşehir Belediyesi Örneği), (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ceyhun, Serdar (2006), Spor İşletmelerinde Hizmet Kalitesi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirel, H. (2013), Rekreasyonel Spor/Fitness Programı Sunan İşletmelerde Hizmet Kalitesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dere, K. G. (2010), İzmir İli Alaçatı Beldesinde Sörf Sporu Örneğinde, Spor ve Spor Yerleri Üzerine Bir Araştırma, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ege Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Eroğlu, E. (2006), Spor Merkezlerinde Üyelik Yenilemelerini Etkileyen Faktörlerin Araştırılması, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ezcan, V. (2006), İnşaat Proje Yöneticileri İçin Öntasarım Aşamasında Spor Tesisi Yatırımlarını Değerlendirmeye Yönelik Model Önerisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Teknik Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Greenwell, C. T., Fink, J. S., ve Pastore, D. L. (2002), Perceptions of The Service Experience: Using Demographic and Psychographic Variables to Identify Customer Segments, Sport Marketing Quarterly, 11, s.233-241.
  • Gronross C. (1984), A Service Quality Model and It’s Market Implications, European Journal of Marketing, 18 (4), s.36-44
  • Güçlü, Ö., Demirsoy, E., ve Üzüm, H. (2016), Gençlik Hizmetleri Etkinliklerine Katılanların Hizmet Kalitesi Algısı: Bolu Örneği, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), s.133-142.
  • İslamoğlu, İ., Çebi, M., Eliöz, M., Yamak, B., ve İmamoğlu, O. (2019), Özel Spor Merkezlerindeki Hizmet Kalitesi Algısı, Journal of International Social Research, 12(65), s.1112-1117.
  • Katırcı, H., ve Oyman, M. (2011), Spor Merkezlerinde Tüketici Tatmini ve Sadaka, Journal of Physical Education & Sports Science/Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2). S.90-100.
  • Ko, Y. J. ve Pastore, D.L. (2005), A Hierarchical Model of Service Quality for The Recreational Sport Industry, Sport Marketing Quarterly, 14 (2), s.84-97.
  • Kurtoğlu, T. (2006), Halkın Yerel Yönetimlerden Spor Hizmetleri Konusunda Beklentileri (Mersin İli Örneği), (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Mustafa, B., Çelik, A., ve Solak, N. (2017), Spor İşletmelerinde Algılanan Hizmet Kalitesi Üzerine Bir Araştırma, Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(4), s.1-11.
  • Özsarı, A., Fişekçioğlu, İ. B., ve Altın, M. (2017), Gençlik Merkezi Faaliyetlerine Katılan Suriyeli Mültecilerin Algıladıkları Hizmet Kalitesi Üzerine Bir Araştırma, Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(1), s.31-44.
  • Parasuraman A., Zeithalm V. A., ve Berry L. L. (1985), A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research, Journal of Marketing, 49(4), s.41-50.
  • Polat, E., Aycan, A., Üzüm H., ve Polat, E. (2013), Gençlik Merkezlerinde Algılanan Hizmet Kalitesi Ölçeği Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması, Spor Bilimleri Dergisi, 24(1), s.25-36.
  • Ramazanoğlu, F., ve Öcalan, M. (2005), Spor İşletmelerinde İşletmecilik ve Personel Yönetimi Anlayışı, Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi,1(4), s.36-40.
  • Theodorakis, N., Alexandris, K., Rodrigues, P. M. M., ve Sarmento, P. J. (2004), Measuring Customer Satisfaction in The Context of Health Clubs in Portugal, International Sports Journal, 8, s.44-53.
  • Tüfekçi, Ö. (2010), Fitness Merkezi Müşterilerinin Hizmet Kalitesine Yönelik Beklenti ve Algılarının Değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Balıkesir Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Uçan, Y. (2007). Spor-Fitness Merkezlerinin Algılarının Hizmet Kalitesi Ölçeğinin Geliştirilmesi, (Doktora Tezi), Abant İzzet Baysal Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Yerlisu L. T., ve Baştaç, E. (2012), Evaluating the Service Quality Assessment of Individuals Attending Fitness Centers in Antalya, Pamukkale Journal of Sport Sciences, 3(1), s.42-52.
  • Yıldırım, M. (2018), Spor Tesislerinden Yararlanan Kişilerin Tesislerden Memnuniyet Düzeylerinin Belirlenmesi (Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Örneği), Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 12(25): s.341-360.
  • Yıldırım, S. (2011), Lisanslı Olarak Takım Sporu ve Bireysel Spor Yapan İle Spor Yapmayan Ortaöğretim Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Abant İzzet Baysal Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Yıldız, S., Duyan, M., Günel, İ. (2018), Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisi: Fitness Merkezlerinde Ampirik Bir Uygulama, Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi , 3 (1) , 1-8 . DOI: 10.25307/jssr.344971
  • Yıldız, S. M., ve Tüfekçi Ö. (2010), Fitness Merkezi Müşterilerinin Hizmet Kalitesine Yönelik Beklenti ve Algılarının Değerlendirilmesi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(13), s.1-11.
  • Yıldız, K., Polat, E., Sönmezoğlu, U., & Çokpartal, C. (2016), Fitness Merkezi Üyelerinin Algıladıkları Hizmet Kalitesinin Belirleyicileri Üzerine Bir Analiz, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(3), 453-464.
  • Yildiz, K., Polat, E., & Güzel, P. (2018), A Study Investigating the Perceived Service Quality Levels of Sport Center Members: A Kano Model Perspective, Journal of Education and Training Studies, 6(4), 177-188.
  • Yıldız, Y., Onağ, Z., ve Onağ, A. O. (2013), Spor ve Rekreasyon Hizmetlerinde Algılanan Hizmet Kalitesinin İncelenmesi: Fitness Merkezi Örneği, Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 2(3), s.114-130.
  • Yüzgenç, A. (2010), Yerel Yönetimlerin Sunduğu Spor Hizmetlerinde Hizmet Kalitesi (Ankara İli Örneği), (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Zengin, E., ve Erdal, A. (2000), Hizmet Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi, Journal of Qafqaz University, 3(1),s.43-56.
  • Zeithaml, V. A., Berry, L. L., ve Parasuraman, A. (1993), The Nature and Determinants of Customer Expectations of Service, Journal of The Academy of Marketing Science, 21(1), s.1-12.
  • Zeithalm V. A., ve Bitner M. J. (2000), Service Marketing, 2nd Edition, Boston: McGraw Hill.
Year 2020, , 489 - 508, 30.06.2020
https://doi.org/10.11616/basbed.vi.687862

Abstract

References

  • Afthinos, Y., Theodorakis N. D., ve Nassis P. (2005), Customers’ Expectations of Service in Greek Fitness Centers: Gender, Age, Type of Sport Center, and Motivation Differences, Managing Service Quality, 15(3), s.245-258.
  • Atalay, A., Yücel, A. S., ve Korkmaz, H. M. (2016), Türkiye’de Spor Hizmetlerinin Yerelleşmesine İlişkin Belediye Başkanlarının Görüşlerinin İncelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), s.63-74.
  • Berry, L. L., Parasuraman, A., ve Zeithaml, V. A. (1988), The Service-Quality Puzzle, Business Horizons, 31(5), s.35-43.
  • Bitner, M. J. (1992), Servicescapes: The Impact of Physical Surroundings on Customers and Employees, Journal of Marketing, 56(2), s.57-71.
  • Boz, C. (2007), Yerel Yönetimlerin Spor Tesislerinde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları (İstanbul Büyükşehir Belediyesi Örneği), (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ceyhun, Serdar (2006), Spor İşletmelerinde Hizmet Kalitesi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirel, H. (2013), Rekreasyonel Spor/Fitness Programı Sunan İşletmelerde Hizmet Kalitesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dere, K. G. (2010), İzmir İli Alaçatı Beldesinde Sörf Sporu Örneğinde, Spor ve Spor Yerleri Üzerine Bir Araştırma, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ege Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Eroğlu, E. (2006), Spor Merkezlerinde Üyelik Yenilemelerini Etkileyen Faktörlerin Araştırılması, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ezcan, V. (2006), İnşaat Proje Yöneticileri İçin Öntasarım Aşamasında Spor Tesisi Yatırımlarını Değerlendirmeye Yönelik Model Önerisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Teknik Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Greenwell, C. T., Fink, J. S., ve Pastore, D. L. (2002), Perceptions of The Service Experience: Using Demographic and Psychographic Variables to Identify Customer Segments, Sport Marketing Quarterly, 11, s.233-241.
  • Gronross C. (1984), A Service Quality Model and It’s Market Implications, European Journal of Marketing, 18 (4), s.36-44
  • Güçlü, Ö., Demirsoy, E., ve Üzüm, H. (2016), Gençlik Hizmetleri Etkinliklerine Katılanların Hizmet Kalitesi Algısı: Bolu Örneği, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), s.133-142.
  • İslamoğlu, İ., Çebi, M., Eliöz, M., Yamak, B., ve İmamoğlu, O. (2019), Özel Spor Merkezlerindeki Hizmet Kalitesi Algısı, Journal of International Social Research, 12(65), s.1112-1117.
  • Katırcı, H., ve Oyman, M. (2011), Spor Merkezlerinde Tüketici Tatmini ve Sadaka, Journal of Physical Education & Sports Science/Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2). S.90-100.
  • Ko, Y. J. ve Pastore, D.L. (2005), A Hierarchical Model of Service Quality for The Recreational Sport Industry, Sport Marketing Quarterly, 14 (2), s.84-97.
  • Kurtoğlu, T. (2006), Halkın Yerel Yönetimlerden Spor Hizmetleri Konusunda Beklentileri (Mersin İli Örneği), (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Mustafa, B., Çelik, A., ve Solak, N. (2017), Spor İşletmelerinde Algılanan Hizmet Kalitesi Üzerine Bir Araştırma, Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(4), s.1-11.
  • Özsarı, A., Fişekçioğlu, İ. B., ve Altın, M. (2017), Gençlik Merkezi Faaliyetlerine Katılan Suriyeli Mültecilerin Algıladıkları Hizmet Kalitesi Üzerine Bir Araştırma, Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(1), s.31-44.
  • Parasuraman A., Zeithalm V. A., ve Berry L. L. (1985), A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research, Journal of Marketing, 49(4), s.41-50.
  • Polat, E., Aycan, A., Üzüm H., ve Polat, E. (2013), Gençlik Merkezlerinde Algılanan Hizmet Kalitesi Ölçeği Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması, Spor Bilimleri Dergisi, 24(1), s.25-36.
  • Ramazanoğlu, F., ve Öcalan, M. (2005), Spor İşletmelerinde İşletmecilik ve Personel Yönetimi Anlayışı, Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi,1(4), s.36-40.
  • Theodorakis, N., Alexandris, K., Rodrigues, P. M. M., ve Sarmento, P. J. (2004), Measuring Customer Satisfaction in The Context of Health Clubs in Portugal, International Sports Journal, 8, s.44-53.
  • Tüfekçi, Ö. (2010), Fitness Merkezi Müşterilerinin Hizmet Kalitesine Yönelik Beklenti ve Algılarının Değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Balıkesir Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Uçan, Y. (2007). Spor-Fitness Merkezlerinin Algılarının Hizmet Kalitesi Ölçeğinin Geliştirilmesi, (Doktora Tezi), Abant İzzet Baysal Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Yerlisu L. T., ve Baştaç, E. (2012), Evaluating the Service Quality Assessment of Individuals Attending Fitness Centers in Antalya, Pamukkale Journal of Sport Sciences, 3(1), s.42-52.
  • Yıldırım, M. (2018), Spor Tesislerinden Yararlanan Kişilerin Tesislerden Memnuniyet Düzeylerinin Belirlenmesi (Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Örneği), Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 12(25): s.341-360.
  • Yıldırım, S. (2011), Lisanslı Olarak Takım Sporu ve Bireysel Spor Yapan İle Spor Yapmayan Ortaöğretim Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Abant İzzet Baysal Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Yıldız, S., Duyan, M., Günel, İ. (2018), Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisi: Fitness Merkezlerinde Ampirik Bir Uygulama, Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi , 3 (1) , 1-8 . DOI: 10.25307/jssr.344971
  • Yıldız, S. M., ve Tüfekçi Ö. (2010), Fitness Merkezi Müşterilerinin Hizmet Kalitesine Yönelik Beklenti ve Algılarının Değerlendirilmesi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(13), s.1-11.
  • Yıldız, K., Polat, E., Sönmezoğlu, U., & Çokpartal, C. (2016), Fitness Merkezi Üyelerinin Algıladıkları Hizmet Kalitesinin Belirleyicileri Üzerine Bir Analiz, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(3), 453-464.
  • Yildiz, K., Polat, E., & Güzel, P. (2018), A Study Investigating the Perceived Service Quality Levels of Sport Center Members: A Kano Model Perspective, Journal of Education and Training Studies, 6(4), 177-188.
  • Yıldız, Y., Onağ, Z., ve Onağ, A. O. (2013), Spor ve Rekreasyon Hizmetlerinde Algılanan Hizmet Kalitesinin İncelenmesi: Fitness Merkezi Örneği, Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 2(3), s.114-130.
  • Yüzgenç, A. (2010), Yerel Yönetimlerin Sunduğu Spor Hizmetlerinde Hizmet Kalitesi (Ankara İli Örneği), (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Zengin, E., ve Erdal, A. (2000), Hizmet Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi, Journal of Qafqaz University, 3(1),s.43-56.
  • Zeithaml, V. A., Berry, L. L., ve Parasuraman, A. (1993), The Nature and Determinants of Customer Expectations of Service, Journal of The Academy of Marketing Science, 21(1), s.1-12.
  • Zeithalm V. A., ve Bitner M. J. (2000), Service Marketing, 2nd Edition, Boston: McGraw Hill.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Reasearch Articles
Authors

Beray Türksoy 0000-0002-0370-2804

Ali Aycan 0000-0002-4354-2526

Publication Date June 30, 2020
Submission Date February 11, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Türksoy, B., & Aycan, A. (2020). SPOR MERKEZLERİNDE SUNULAN HİZMETLERE YÖNELİK KALİTE ALGISININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 489-508. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.687862
AMA Türksoy B, Aycan A. SPOR MERKEZLERİNDE SUNULAN HİZMETLERE YÖNELİK KALİTE ALGISININ DEĞERLENDİRİLMESİ. ASBİ. June 2020;20(2):489-508. doi:10.11616/basbed.vi.687862
Chicago Türksoy, Beray, and Ali Aycan. “SPOR MERKEZLERİNDE SUNULAN HİZMETLERE YÖNELİK KALİTE ALGISININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 20, no. 2 (June 2020): 489-508. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.687862.
EndNote Türksoy B, Aycan A (June 1, 2020) SPOR MERKEZLERİNDE SUNULAN HİZMETLERE YÖNELİK KALİTE ALGISININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 20 2 489–508.
IEEE B. Türksoy and A. Aycan, “SPOR MERKEZLERİNDE SUNULAN HİZMETLERE YÖNELİK KALİTE ALGISININ DEĞERLENDİRİLMESİ”, ASBİ, vol. 20, no. 2, pp. 489–508, 2020, doi: 10.11616/basbed.vi.687862.
ISNAD Türksoy, Beray - Aycan, Ali. “SPOR MERKEZLERİNDE SUNULAN HİZMETLERE YÖNELİK KALİTE ALGISININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 20/2 (June 2020), 489-508. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.687862.
JAMA Türksoy B, Aycan A. SPOR MERKEZLERİNDE SUNULAN HİZMETLERE YÖNELİK KALİTE ALGISININ DEĞERLENDİRİLMESİ. ASBİ. 2020;20:489–508.
MLA Türksoy, Beray and Ali Aycan. “SPOR MERKEZLERİNDE SUNULAN HİZMETLERE YÖNELİK KALİTE ALGISININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 20, no. 2, 2020, pp. 489-08, doi:10.11616/basbed.vi.687862.
Vancouver Türksoy B, Aycan A. SPOR MERKEZLERİNDE SUNULAN HİZMETLERE YÖNELİK KALİTE ALGISININ DEĞERLENDİRİLMESİ. ASBİ. 2020;20(2):489-508.

   15499    15500  15501   15502

E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr