The contribution of accountants to new product development process in manufacturing firms is considered an emerging phenomenon in the cost accounting literature. However, little attention is given to the role of accountants in product development teams in particular in an empirical context. This study analysis of accountant’s role and their contribution in new product development project in manufacturing firms. By studying production and accounting departments of 35 firms, it was found, on the basis of using the regression analysis correlation analysis and factor analysis method that the accountant’s contributions positively related to the speed-to market, and the market success of new products. In addition, it was demonstrated that accountant’s collaboration with production professionals has a positive influence on the costs of new product. This study has several theoretical and managerial implications. In terms of theoretical implications, this study enhances the contribution of accountant’s for all business operations especially production department, and tests its impact on the project performance. In terms of managerial implications, this study suggests that managers should enhance the role of accountant’s to enhance the project performance. In particular, managers should promote collaboration and increase communication between accountant’s production department workers, especially the members of new product development team.
Muhasebecilerin, üretim işletmelerinde gerçekleşen yeni ürün geliştirme sürecine katkıları gelişme gösteren bir fenomen olarak düşünülmektedir. Bununla birlikte, muhasebecilerin yeni ürün geliştirme ekiplerindeki rolleri üzerine özellikle ampirik yönden çok az dikkat çekilmiştir. Bu çalışma muhasebecilerin, üretim işletmelerinde gerçekleşen yeni ürün geliştirme sürecindeki rolleri ve katkılarını analiz etmektedir. 35 firmanın üretim ve muhasebe departmanları üzerinden temellendirilen çalışmada, regresyon analizi, korelasyon analizi ve faktör analizi metotlarını kullanılarak yapılan değerlendirmede, muhasebecilerin yeni ürün geliştirmeye katkılarının ile yeni ürünün pazara giriş hızı ve pazar başarısı yönünden pozitif yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir. İlaveten, muhasebecilerin üretim departmanı profesyonelleri ile işbirliği yapmalarının yeni ürünün maliyeti üzerinde pozitif etkisi olduğu belirlenmiştir. Çalışma bazı teorik ve yönetimsel çıkarımlar sağlamıştır. Teorik yönden, muhasebe profesyonellerinin bütün işletme operasyonlarına, özellikle üretim departmanına katkısını ürün performansı yönünden göstermektedir. Yönetimsel uygulamalar yönünden elde edilen çıkarımlara bakıldığında ise, yöneticilerin muhasebeciler ile üretim departmanı, özellikle yeni ürün geliştirme ekibi arasındaki işbirliğini ve iletişimi artırmaları gerektiği görülmektedir.
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2015 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 15 Sayı: 2 |
E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr