One
of the biggest problems for university students in Turkey complaining about
English language is that they can’t speak it in a desired way. There are many reasons behind it. The most
vital one is language anxiety that students often experience. Language anxiety
is defined as the worry and negative emotional reaction when learning and using
second language (MacIntyre, 1999). This study examined the anxieties of 90
students from English language teaching (ELT) department at Abant Izzet Baysal
University by using the Horwitz’s Foreign Language Classroom Anxiety Scale.
Whether or not gender, overall grade point average(GPA) and pupil’s grade
affect anxiety was investigated in this study. Findings showed that females had
higher anxiety than males, that freshmen students had higher anxiety than other
class levels and anxiety was negatively correlated with GPA. Findings were
discussed in lights of the relevant literature.
Türkiye’de İngilizce
öğrenenlerin şikayet ettikleri en önemli sorunların başında istendik bir
şekilde konuşulamamasıdır. Bunun arkasında birçok neden olduğu düşünülmektedir.
Ama en önemli olanı ise kaygı olarak düşünülmektedir. Bu noktada kaygı ikinci
dil öğrenilirken ya da kullanılırken ortaya çıkan endişe verici ve negatif bir
duygudur (MacIntyre, 1999). Bu araştırmaya Abant İzzet Baysal Üniversitesi
İngilizce öğretmenliği bölümünden 90 öğrenci katılmıştır. Bu araştırmada
Horwitz’s Foreign Language Classroom Anxiety Scale kullanılmıştır. Kaygının
cinsiyete, genel not ortalamasına ve öğrencinin bulunduğu sınıf düzeyine göre
etkilenip etkilenmediği incelenmiştir. Araştırmanın bulguları kız öğrencilerin
kaygısının erkeklere göre daha yüksek, birinci sınıfta kaygının diğer sınıflara
göre daha yüksek olduğunu ve bu kaygının akademik başarıyla negatif olarak
ilişkili olduğunu göstermektedir. Bu bulgular ilgili literatür ışığı altında
tartışılmaktadır.
Dil Kaygısı Yabancı Dil Öğrenimi İngilizce Öğretimi Konuşma kaygısı dil konuşma kaygısının azaltılması
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Nisan 2016 |
Gönderilme Tarihi | 3 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 16 Sayı: 1 |
E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr