The aim of this search is to determine 4th and 5th year teachers? realization level in the communication skills in the class. The studying universe of the search comprises 2007-2008 teaching year?s 4th and 5th classes teachers and students in central district of Bolu.Samples are randomly taken from the universe.Samples include 52 4th class teachers, 52 5th class teachers, 820 4th class students and 830 5th class students.Data are gathered via questionnaire. The data are analyzed by using percentage, frequency, arithmetical mean, t-test and one-way analysis of variance methods. According to the facts obtained from the search, it is concluded that views of the teachers? realization level in the 4th and 5th classes relating to communication skills in the class have a higher rate when compared with views of the students. It is determined that there is no significant difference between the views of male and female teachers? realization level relating to communication skills in the class. It is also determined that there is no significant difference between the views of male and famale students relating to class teachers? realization levels of communication skills in the class. On the other hand,it is concluded that 4th class students have a higher rate of views when compared with 5th class.
Bu araGtırmanın amacı ilköğretim okulları 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin sınıfta iletiGimi sağlama becerilerini gerçekleGtirme düzeyini belirlemektir. AraGtırmanın çalıGma evrenini 2007-2008 öğretim yılında Bolu ili merkez ilçe sınırlarındaki ilköğretim okullarındaki 4. ve 5.sınıf öğretmen ve öğrencileri oluGturmaktadır. Evrenden random yolu ile örneklem alınmıGtır. Örneklemi 52 4.sınıf öğretmeni, 52 5.sınıf öğretmeni, 820 4.sınıf öğrencisi ve 830 5.sınıf öğrencisi oluGturmaktadır. AraGtırmada veriler anket yolu ile elde edilmiGtir. Elde edilen bilgiler, Yüzde, Frekans ve Aritmetik Ortalama t-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi yöntemleri kullanılarak çözümlenmiGtir. AraGtırmada elde edilen bulgulara göre, ilköğretim okulları 1. kademe 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin sınıfta iletiGimi sağlama becerilerine iliGkin görüGleri, öğrenci görüGlerinden daha yüksek olduğu sonucuna ulaGılmıGtır. Erkek ve bayan öğretmenlerin sınıfta iletiGimi sağlama becerilerine iliGkin görüGleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı, erkek öğrencilerin ve kız öğrencilerin sınıf öğretmenlerinin sınıfta iletiGimi sağlama becerilerine iliGkin görüGleri arasında da anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıGtır. Buna karGılık, 4.sınıf öğrenci görüGleri 5. sınıf öğrenci görüGlerinden daha yüksek olduğu sonucuna ulaGılmıGtır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Reasearch Articles |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2009 |
Submission Date | October 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 9 Issue: 2 |
E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr