Toplumsal sınıf ayrımcılığından ve ırk ayrımcılığından daha örtülü ve daha
ısrarlı şekilde devam eden toplumsal cinsiyet ayrımcılığı, insan ilişkilerinin
‘doğal’ ve ‘değiştirilemez’ bir parçası gibi sunulmaktadır. Bu sunumun en
etkili yollarından biri kitle iletişim araçlarıdır. Cinsiyete yönelik
stereotiplere ve toplumsal cinsiyetin yüklediği rollere en çok rastlanılan
medya görüngülerinden biri de reklamlardır. Bu nedenle reklamların toplumsal
cinsiyet üzerine etkisiyle ilgili pek çok araştırma yapılmıştır. Bu çalışmada
ise Rinso gibi küresel markalı bir temizlik ürününün Türkiye’deki reklam filmi
tartışılmıştır. İncelenen reklam filmi van Dijk’in ideolojik söylem analizi
yöntemiyle çözümlenmiştir. Bu tarz ideolojik anlatımlar kitle iletişim kodları
üzerinden kurumsallaşmaktadır. İncelenen reklam filminde, toplumsal cinsiyete
bağlı rollerin temizlik ürünlerinin imajlarıyla ilişkilendirilerek verildiği görülmüştür.
Yemek yapan, çocuk bakan, tüketen, kıskanan halleriyle temsil edilen ve
karikatürize edilen kadın imajı, ataerkil bakış açısının desteklediği sanrısal
algıyı beslemiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 4 |
E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr