Research Article
BibTex RIS Cite

BİST SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ENDEKSİNDEKİ BANKALARIN MARKA DEĞERİNİN ÖLÇÜLMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ: FİNANSAL BİR YAKLAŞIM

Year 2020, Volume: 20 Issue: 1, 189 - 202, 24.03.2020
https://doi.org/10.11616/basbed.v20i53206.618102

Abstract

Bu çalışmanın amacı, BIST Sürdürülebilirlik Endeksi'nde işlem gören altı
şirketin 2014-2018 döneminde finansal performanslarını ve marka değerlerini
Hirose yöntemini kullanarak ölçmek ve değerlendirmektir. Ayrıca, Hirose
yönteminin marka değerlemeleri 2018'de Brand Finance Türkiye 100 sıralamasında
ve marka değerleme konusunda uzmanlaşmış olan Brand Finance marka değerleme
sıralaması ile karşılaştırılmıştır. 2018'de Hirose yönteminin marka
değerlemesinde en yüksek marka değerine sahip firma GARAN iken, Brand Finance
marka değerlemesinde en yüksek marka değerine sahip firma AKBNK'dır. Analiz
sonucuna göre, Hirose yöntemi ile Brand Finance arasında farklılıklar vardır.
Bu farkın nedeni, Hirose yönteminin nicel verileri, Brand Finance hem nicel
verileri hem de nitel değişkenleri dikkate almaktadır.


References

  • Aaker, D. A. (1991), Managing Brand Equity: Capatilizing On the Value of a Brand Name, New york: Free Press.
  • Akyüz, F. and Yeşil, T. (2017), BİST Sürdürülebilirlik Endeksine Kayıtlı Üretim Sektöründe Faaliyet Gösteren Şirketlerin Finansal Performanslarının Incelenmesi, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 9(16), p.61-78.
  • Alper. D. and Aydoğan, E. (2017), Finansal Bazlı Marka Değerinin Firma Performansı Üzerine Etkisi, International Journal of Academic Value Studies, 3(16), p.141-155.
  • Alsu, E. and Palta, G. (2017), Marka Değerinin Belirlenmesi ve Ölçülmesi Üzerine Finansal Bir Yaklaşim: Ampirik Bir Çalişma, Uluslararasi Afro-Avrasya Araştirmalari Dergisi, 2(4), p.175-186.
  • Altınay, A. Kaki, B. Kestane, A. Soba, M. Dinçer, Ö. and Şık, E. (2017), Sürdürülebilirlik Endeksinin Bankacılık Sektörü Hisse Senedi Değerlerine Etkileri, BİST Sürdürülebilirlik Endeksi Üzerine Bir Inceleme, Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 17(34), p.208-229.
  • Aracı, H. and Yüksel, F. (2016), Sürdürülebilirlik Performansının Ölçülmesi: BİST Sürdürülebilirlik Endeksindeki Işletmelerin Sürdürülebilir Katma Değerinin Hesaplanması, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 30, p.786-801.
  • Aydın, O. (2017), BİST Sürdürülebilirlik Endeksine 2015 Yılında Dâhil Olan Üretim Işletmelerinde, Endeksin Işletme Finansal Performanslarına Etkisinin Araştırılması, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 5(19), p.2307-2319.
  • Bagus, W. K., Taher, A., Mangesti, R. S. and Firdausi, N. N. (2018), The Effects of Brand Equity on Firm Value and Profitability in Indonesia, RJOAS, 9(81), p.215-221. BIST (2019), Şirketler İçin Sürdürülebilirlik Rehberi. https://www.borsaistanbul.com/data/kilavuzlar/ surdurulebilirlik-rehberi.pdf, (Access Date: 29.03.2019).
  • Çıtak, L. and Ersoy, E. (2016), Firmaların BİST Sürdürülebilirlik Endeksine Alınmasına Yatırımcı Tepkisi: Olay Çalışması ve Ortalama Testleri ile Bir Analiz, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 8(1), p.43-57.
  • Düzer, M. and Önce, S. (2018), Sürdürülebilirlik Performans Göstergelerine Ilişkin Açıklamaların Finansal Performans Üzerine Etkisi: BİST’te Bir Uygulama, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 11(1), p.93-118.
  • Dyllick, T. and Hockerts, K. (2002), Beyond the Business Case for Corporate Sustainability, Business Strategy and the Environment, 11(2), p.130-141.
  • Eyiler, R. and Yıldırım, F. (2019), Kuyumculuk Sektöründeki İşletmelerin Marka Değerinin Ölçülmesi Üzerine Bir Araştirma, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(35), p.383-409.
  • Goyal, P., Rahman, Z. and Kazmi, A. A. (2013), Corporate Sustainability Performance and Firm Performance Research: Literature Review and Future Research Agenda, Management Decision, 51(2), p.361-379.
  • Gökbayrak, S. (2019), Marka Değerinin Hirose Yöntemiyle Tespit Edilmesi: Vakko Tekstil Üzerine Bir Uygulama, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), p.8-25.
  • Kaya, Y. (2002), Marka Değerleme Metotları ve Bu Metotların Kullanımında Sermaye Piyasası Mevzuatı Açısından Çıkabilecek Sorunlar, http://www.spk.gov.tr/Site Apps/Yayin/Yayin Goster /415, (Access Date: 19.04.2019).
  • Keller, K. L. (1993), Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity, Journal of Marketing, 57(1), p.1-22.
  • Kim, H. B. and Kim, W. G. (2005), The Relationship between Brand Equity and Firms’ Performance in Luxury Hotels and Chain Restaurants, Tourism management, 26(4), p.549-560.
  • Lozano, R. (2015), A Holistic Perspective on Corporate Sustainability Drivers, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 22(1), p.32-44.
  • Önder, Ş. (2017), İşletme Karlılığına Kurumsal Sürdürülebilirliğin Etkisi: BİST’te Bir Uygulama, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 19(4), p.937-956.
  • Özutku, H. Çetinkaya, M. and Ağca, V. (2015), İnsan Kaynakları Yönetimi Boyutuyla Kurumsal Sürdürülebilirlik: BİST Sürdürülebilirlik Endeksindeki Firmalar Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(3), p.55-72.
  • Parlakkaya, R. Kahraman, M.Ü. and Cihan, Y. (2019), BİST Sürdürülebilirlik Endeksine Alınmanın Etkileri: Borsa İstanbul’da Bir Uygulama, Maliye ve Finans Yazıları. (111), p.33-50.
  • Sahin, I. E. and Akgun, A. (2016), Analysis of Financial Efficiency of the Companies Operating in the BIST Sustainability Index, Journal of Economics, Finance and Accounting, 3(4), p.355-369.
  • Simon, C. J. and Sullivan, M. W. (1993), The Measurement and Determinants of Brand Equity: A Financial Approach, Marketing science, 12(1), p.28-52.
  • Soytaş, M. A. Denizel, M. Uşar, D. and Ersoy, İ. (2017), Sürdürülebilirlik Yatırımlarının Finansal Performansa Etkisi: Türkiye Örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(2), p.140-162.
  • Uygurtürk, H., Uygurtürk, H. and Korkmaz, T. (2017), Marka Değerinin Hirose Yöntemi ile Belirlenmesi: BİST’de İşlem Gören Seramik Sektörü Firmaları Üzerine Bir Araştırma, Sosyal Bilimler Metinleri, (2), p.10-21.
  • Ünal, S. and Yüksel, R. (2017), Finansal Performans ve Hisse Senedi Getirisi İlişkisi: BİST Sürdürülebilirlik Endeksindeki Bankalar Üzerine Bir İnceleme, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(5), p.264-270.
  • Wang, D. H. M., Chen, P. H., Yu, T. H. K. and Hsiao, C. Y. (2015), The Effects of Corporate Social Responsibility on Brand Equity and Firm Performance. Journal of business research, 68(11), p.2232-2236.
  • Wang, D. H. M., Yu, T. H. K. and Ye, F. R. (2012), The Value Relevance of Brand Equity in the Financial Services Industry: An Empirical Analysis Using Quantile Regression, Service Business, 6(4), p.459-471.
  • Zengin, B. and Güngördü, A. (2015), Marka Değerinin Hesaplanmasi Üzerine Ampirik Bir Çalişma: Finans ve Pazarlama Boyutu, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(2), p.282-298.

MEASUREMENT AND DETERMINATION OF BRAND VALUE OF BANKS IN BIST SUSTAINABILITY INDEX: A FINANCIAL APPROACH

Year 2020, Volume: 20 Issue: 1, 189 - 202, 24.03.2020
https://doi.org/10.11616/basbed.v20i53206.618102

Abstract

The aim of this study is to measure and evaluate the financial performance and brand values of six companies listed in the BIST Sustainability Index in 2014-2018 by using the Hirose method. Moreover, the Hirose method’s brand valuations are compared with brand valuation ranking the Brand Finance which are companies specialized in brand valuation, and ranking from the Brand Finance Turkey 100 in 2018. The Hirose method’s brand valuation is GARAN with the highest brand value in 2018, while the Brand Finance’s brand valuation is AKBNK with the highest brand value in 2018. According to the results of the analysis, there are differences between the Hirose method and Brand finance. The reason for this differences is that the Hirose method considers quantitative data, while the Brand Finance considers both quantitative data and qualitative variables.

References

  • Aaker, D. A. (1991), Managing Brand Equity: Capatilizing On the Value of a Brand Name, New york: Free Press.
  • Akyüz, F. and Yeşil, T. (2017), BİST Sürdürülebilirlik Endeksine Kayıtlı Üretim Sektöründe Faaliyet Gösteren Şirketlerin Finansal Performanslarının Incelenmesi, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 9(16), p.61-78.
  • Alper. D. and Aydoğan, E. (2017), Finansal Bazlı Marka Değerinin Firma Performansı Üzerine Etkisi, International Journal of Academic Value Studies, 3(16), p.141-155.
  • Alsu, E. and Palta, G. (2017), Marka Değerinin Belirlenmesi ve Ölçülmesi Üzerine Finansal Bir Yaklaşim: Ampirik Bir Çalişma, Uluslararasi Afro-Avrasya Araştirmalari Dergisi, 2(4), p.175-186.
  • Altınay, A. Kaki, B. Kestane, A. Soba, M. Dinçer, Ö. and Şık, E. (2017), Sürdürülebilirlik Endeksinin Bankacılık Sektörü Hisse Senedi Değerlerine Etkileri, BİST Sürdürülebilirlik Endeksi Üzerine Bir Inceleme, Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 17(34), p.208-229.
  • Aracı, H. and Yüksel, F. (2016), Sürdürülebilirlik Performansının Ölçülmesi: BİST Sürdürülebilirlik Endeksindeki Işletmelerin Sürdürülebilir Katma Değerinin Hesaplanması, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 30, p.786-801.
  • Aydın, O. (2017), BİST Sürdürülebilirlik Endeksine 2015 Yılında Dâhil Olan Üretim Işletmelerinde, Endeksin Işletme Finansal Performanslarına Etkisinin Araştırılması, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 5(19), p.2307-2319.
  • Bagus, W. K., Taher, A., Mangesti, R. S. and Firdausi, N. N. (2018), The Effects of Brand Equity on Firm Value and Profitability in Indonesia, RJOAS, 9(81), p.215-221. BIST (2019), Şirketler İçin Sürdürülebilirlik Rehberi. https://www.borsaistanbul.com/data/kilavuzlar/ surdurulebilirlik-rehberi.pdf, (Access Date: 29.03.2019).
  • Çıtak, L. and Ersoy, E. (2016), Firmaların BİST Sürdürülebilirlik Endeksine Alınmasına Yatırımcı Tepkisi: Olay Çalışması ve Ortalama Testleri ile Bir Analiz, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 8(1), p.43-57.
  • Düzer, M. and Önce, S. (2018), Sürdürülebilirlik Performans Göstergelerine Ilişkin Açıklamaların Finansal Performans Üzerine Etkisi: BİST’te Bir Uygulama, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 11(1), p.93-118.
  • Dyllick, T. and Hockerts, K. (2002), Beyond the Business Case for Corporate Sustainability, Business Strategy and the Environment, 11(2), p.130-141.
  • Eyiler, R. and Yıldırım, F. (2019), Kuyumculuk Sektöründeki İşletmelerin Marka Değerinin Ölçülmesi Üzerine Bir Araştirma, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(35), p.383-409.
  • Goyal, P., Rahman, Z. and Kazmi, A. A. (2013), Corporate Sustainability Performance and Firm Performance Research: Literature Review and Future Research Agenda, Management Decision, 51(2), p.361-379.
  • Gökbayrak, S. (2019), Marka Değerinin Hirose Yöntemiyle Tespit Edilmesi: Vakko Tekstil Üzerine Bir Uygulama, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), p.8-25.
  • Kaya, Y. (2002), Marka Değerleme Metotları ve Bu Metotların Kullanımında Sermaye Piyasası Mevzuatı Açısından Çıkabilecek Sorunlar, http://www.spk.gov.tr/Site Apps/Yayin/Yayin Goster /415, (Access Date: 19.04.2019).
  • Keller, K. L. (1993), Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity, Journal of Marketing, 57(1), p.1-22.
  • Kim, H. B. and Kim, W. G. (2005), The Relationship between Brand Equity and Firms’ Performance in Luxury Hotels and Chain Restaurants, Tourism management, 26(4), p.549-560.
  • Lozano, R. (2015), A Holistic Perspective on Corporate Sustainability Drivers, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 22(1), p.32-44.
  • Önder, Ş. (2017), İşletme Karlılığına Kurumsal Sürdürülebilirliğin Etkisi: BİST’te Bir Uygulama, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 19(4), p.937-956.
  • Özutku, H. Çetinkaya, M. and Ağca, V. (2015), İnsan Kaynakları Yönetimi Boyutuyla Kurumsal Sürdürülebilirlik: BİST Sürdürülebilirlik Endeksindeki Firmalar Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(3), p.55-72.
  • Parlakkaya, R. Kahraman, M.Ü. and Cihan, Y. (2019), BİST Sürdürülebilirlik Endeksine Alınmanın Etkileri: Borsa İstanbul’da Bir Uygulama, Maliye ve Finans Yazıları. (111), p.33-50.
  • Sahin, I. E. and Akgun, A. (2016), Analysis of Financial Efficiency of the Companies Operating in the BIST Sustainability Index, Journal of Economics, Finance and Accounting, 3(4), p.355-369.
  • Simon, C. J. and Sullivan, M. W. (1993), The Measurement and Determinants of Brand Equity: A Financial Approach, Marketing science, 12(1), p.28-52.
  • Soytaş, M. A. Denizel, M. Uşar, D. and Ersoy, İ. (2017), Sürdürülebilirlik Yatırımlarının Finansal Performansa Etkisi: Türkiye Örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(2), p.140-162.
  • Uygurtürk, H., Uygurtürk, H. and Korkmaz, T. (2017), Marka Değerinin Hirose Yöntemi ile Belirlenmesi: BİST’de İşlem Gören Seramik Sektörü Firmaları Üzerine Bir Araştırma, Sosyal Bilimler Metinleri, (2), p.10-21.
  • Ünal, S. and Yüksel, R. (2017), Finansal Performans ve Hisse Senedi Getirisi İlişkisi: BİST Sürdürülebilirlik Endeksindeki Bankalar Üzerine Bir İnceleme, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(5), p.264-270.
  • Wang, D. H. M., Chen, P. H., Yu, T. H. K. and Hsiao, C. Y. (2015), The Effects of Corporate Social Responsibility on Brand Equity and Firm Performance. Journal of business research, 68(11), p.2232-2236.
  • Wang, D. H. M., Yu, T. H. K. and Ye, F. R. (2012), The Value Relevance of Brand Equity in the Financial Services Industry: An Empirical Analysis Using Quantile Regression, Service Business, 6(4), p.459-471.
  • Zengin, B. and Güngördü, A. (2015), Marka Değerinin Hesaplanmasi Üzerine Ampirik Bir Çalişma: Finans ve Pazarlama Boyutu, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(2), p.282-298.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Reasearch Articles
Authors

Yunus Karaömer 0000-0002-6377-1326

Oğuz Oypan 0000-0001-8646-5682

Publication Date March 24, 2020
Submission Date September 10, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 20 Issue: 1

Cite

APA Karaömer, Y., & Oypan, O. (2020). MEASUREMENT AND DETERMINATION OF BRAND VALUE OF BANKS IN BIST SUSTAINABILITY INDEX: A FINANCIAL APPROACH. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1), 189-202. https://doi.org/10.11616/basbed.v20i53206.618102
AMA Karaömer Y, Oypan O. MEASUREMENT AND DETERMINATION OF BRAND VALUE OF BANKS IN BIST SUSTAINABILITY INDEX: A FINANCIAL APPROACH. ASBİ. March 2020;20(1):189-202. doi:10.11616/basbed.v20i53206.618102
Chicago Karaömer, Yunus, and Oğuz Oypan. “MEASUREMENT AND DETERMINATION OF BRAND VALUE OF BANKS IN BIST SUSTAINABILITY INDEX: A FINANCIAL APPROACH”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 20, no. 1 (March 2020): 189-202. https://doi.org/10.11616/basbed.v20i53206.618102.
EndNote Karaömer Y, Oypan O (March 1, 2020) MEASUREMENT AND DETERMINATION OF BRAND VALUE OF BANKS IN BIST SUSTAINABILITY INDEX: A FINANCIAL APPROACH. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 20 1 189–202.
IEEE Y. Karaömer and O. Oypan, “MEASUREMENT AND DETERMINATION OF BRAND VALUE OF BANKS IN BIST SUSTAINABILITY INDEX: A FINANCIAL APPROACH”, ASBİ, vol. 20, no. 1, pp. 189–202, 2020, doi: 10.11616/basbed.v20i53206.618102.
ISNAD Karaömer, Yunus - Oypan, Oğuz. “MEASUREMENT AND DETERMINATION OF BRAND VALUE OF BANKS IN BIST SUSTAINABILITY INDEX: A FINANCIAL APPROACH”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 20/1 (March 2020), 189-202. https://doi.org/10.11616/basbed.v20i53206.618102.
JAMA Karaömer Y, Oypan O. MEASUREMENT AND DETERMINATION OF BRAND VALUE OF BANKS IN BIST SUSTAINABILITY INDEX: A FINANCIAL APPROACH. ASBİ. 2020;20:189–202.
MLA Karaömer, Yunus and Oğuz Oypan. “MEASUREMENT AND DETERMINATION OF BRAND VALUE OF BANKS IN BIST SUSTAINABILITY INDEX: A FINANCIAL APPROACH”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 20, no. 1, 2020, pp. 189-02, doi:10.11616/basbed.v20i53206.618102.
Vancouver Karaömer Y, Oypan O. MEASUREMENT AND DETERMINATION OF BRAND VALUE OF BANKS IN BIST SUSTAINABILITY INDEX: A FINANCIAL APPROACH. ASBİ. 2020;20(1):189-202.

   15499    15500  15501   15502

E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr