İÇSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BANKACILIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA
Yıl 2020,
Cilt: 20 Sayı: 2, 439 - 467, 30.06.2020
Ahmet Songur
,
Nazlı Karataş
Öz
Bankacılık faaliyetleri, müşteri memnuniyeti etrafında şekillenen ve içerisinde insan ilişkilerini yoğun bir şekilde barındıran faaliyetlerdir. Bir hizmet pazarlaması olan bankacılık faaliyetlerinin başarı ile gerçekleştirilebilmesi için çalışanların işlerini severek ve isteyerek yapmaları gerekmektedir. Ancak bu husus, çalıştığı kuruma bağlılık düzeyi yüksek olan çalışanlar ile mümkündür.
Bu araştırmada; bankacılık sektöründe uygulanan içsel pazarlama faaliyetlerinin çalışanların örgütsel bağlılık düzeylerine olan etkisi incelenmektedir. Bu etkinin yönü ve derecesi tespit edilerek, bankalarca kurum amaçları doğrultusunda olumlu şekilde kullanılabilmesi hedeflenmektedir. Bu kapsamda; Uluslararası bir bankanın Antalya ilindeki 40 şubesinde çalışan 215 personele yönelik bir araştırma gerçekleştirilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre: İçsel pazarlamanın örgütsel bağlılık üzerinde önemli derecede etkili olduğu tespit edilmiştir. Özellikle de duygusal bağlılık üzerindeki etkisi yüksektir. İçsel pazarlama faaliyetleri, çalışanların cinsiyetlerine ve çalışma yıllarına göre farklılık göstermektedir.
Kaynakça
- Allen, N. J., ve Meyer, J. P. (1990). The Measurement and Antecedents of Affective, Continuance and Normative Commitmen to the Organization, Journal of Occupational Psychology(63), s. 1-18.
- Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E., (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 5. Baskı, Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
- Bayram, L. (2005). Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık, Sayıştay Dergisi(59).
- Becker H.S. (1960). Notes on the Concept of Commitment”, The American Journal of Sociology, 66(1), s. 32-40.
- Benkhoff, B. (1997). Disentangling Organizational Commitment, Personnel Review, 26(1/2), s. 114-131.
- Berry, L.L., Hensel, J.S. ve Burke, M.C. (1976). “Improving Retailer Capability for Effective Consumerism Response'', Journal of Retailing, 52(3), s. 3-14.
- Boylu, Y., Pelit, E., ve Güçer, E. (2007). Akademisyenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar Dergisi, 44(511), s. 55-74.
- Candan, B., ve Çekmecelioğlu, H. G. (2009). İçsel Pazarlama Faaliyetlerinin Örgütsel Bağlılık Unsuru Açısından Değerlendirilmesi: Bir Araştırma, İstanbul Üniversitesi İşletme İktisadı Enstitüsü Yönetim Dergisi, 20(63), s. 41-58.
- Caruana, A., ve Calleya, P. (1998). The Effect of Internal Marketing on Organizational Commitment Among Retail Bank Managers, International Journal of Bank Marketing, 16(3), s. 108-116.
- Coşkun R., Altunışık, R., Yıldırm E. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, 9. Baskı, Sakarya Kitabevi, Sakarya.
- Cudeck, R., ve MacCallum, R. C. (2007). Factor Analysis at 100: Historical Developments and Future Directions, London: Lawrence Erlbaum Associates.
- Çıtak, E. (2014). Hizmet Pazarlamasının Müşteri Bağlılığı Üzerine Etkisi ve Örnek Bir Uygulama, Anakara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi.
- Durna U., Eren V. (2005). Üç Bağlılık Unsuru Ekseninde Örgütsel Bağlılık, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(2), s. 210-219.
- Ene, S. (2013). İçsel Pazarlamaya Yönelik Olarak Çalışanların Pazarlama Kültürünün Oluşturulmasının İşletme Performansını Arttırmadaki Rolü, International Journal of Economic and Administrative Studies, 5(10), s. 67-91.
- Etzioni, A. (1961). A Comparative Analysis of Complex Organizations. New York: Free Press.
- George, W.R. (1977). The Retailing of Services-Challenging Future, Journal of Retailing, 53, s. 85-98.
- Hogg, C. (1996). Selling Your Soul, Human Resources, 96, s. 88-90.
- Hrebiniak, L. G., ve Alutto, J. A. (1972). Personal and Role Related Factors in the Development of Organizational Commitment, Administrative Science Quarterly, 17, s. 555-573.
- Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayınları.
- Kanter, R.M. (1968). Commitment and Social Organizations: A Study of Commitment Mechanisms in Utopian Communities, American Sociological Review, 33(4), s. 449-517.
- Kim, H. Y. (2013). Statistical Notes for Clinical Researchers: Assessing Normal Distribution Using Skewness and Kurtosis, Restorative Dentistry and Endodontics, 38(1), s. 52-54.
- Kline, P. (1994). An Easy Guide To Factor Analysis, New York: Routledge.
- Küçüközkan, Y. (2015). Örgütsel Bağlılık ile Cinsiyet Arasındaki İlişki: Hastanelerde Çalışan Sağlık Personeli Üzerinde Bir Araştırma. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 1 (1), 14-37.
- Lovelock, C. H. (1996). Services Marketing, Prentice Hall College.
- Meyer, J. P., ve Allen, N. J. (1991). A Three-components Conceptualization of Organizational Commitment, Human Resource Management Review, 1(1), s. 61-89.
- Meyer, J., Stanley, D., Herscovitch, L., ve Topolnytsky, L. (2001). Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization: Meta Analysis of Antecedents, Correlates and Consequences, Journal of Vocational Behavior, 61, s. 20-52.
- Midilli, Ö. (2011). Hizmet Sektöründe Müşteri Memnuniyetinin Pazarlamaya Etkisi, İstanbul: Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Mishra, S. (2010). Internal Marketing- A Tool to Harness Employees’ Power in Service Organizations in India, International Journal of Business and Management, 5(1), s. 185-193.
- Money, A. ve Foreman, S. (1996). The Measurement of Internal Marketing: A Confirmatory Case Study, Journal of Marketing Management, 11(8), s. 755-766.
- Mowday, R.T., Steers R.M., Porter L.W. (1979). The Measurement of Organizational Commitment, Journal of Vocational Behavior, 14, s. 224-247.
- Murray, J.G. (1979). The Importance of Internal Marketing, Bankers Magazine, s. 38-40.
- Nantana, O., ve Ussahawanıtchakit, P. (2009). Internal Marketing, External Marketing, Organizational Competencies and Business Performance, International Journal of Business Research, 10(1), s. 24-30.
- Naude, P., Desai, J., ve Murphy, J. (2003). Identifying the Determinants of Internal Marketing Orientation, European Journal of Marketing, 37(9), s. 1205-1220.
- O’Reilly C., Chatman J. (1986). Organizational Commitment and Psychological Attachment: The Effects of Compliance, Identification and Internalization on Prosocial Behavior, Journal of Applied Psychology, 71(3), s. 492-499.
- Songur, A. (2009). Hizmet İşletmelerinde Pazarlama Yönlülük ve Türk Bankacılık Sektörü İşletme Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Isparta İl Merkezinde Bir Uygulama, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Şaklak, Ö. (2018). Öğretim Elemanlarının Örgütsel Adalet Algısının Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Ankara İli Örneği, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Thompson, T.W., Beery, L.L. ve Davınson, P.H. (1978). Banking Tomorrow: Managing Markets Through Planning, Van Nostrand Reinhold Company, New York, NY.
- Tetik, S. (2012). Sağlık Çalışanlarının Örgütsel Bağlılık Düzeylerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi(4), s. 275-286.
- Usta, R. (2009). İçsel Pazarlama ve Hizmet Kalitesi Arasındaki İlişki Üzerine Örgütsel Bağlılık ve Tatminin Aracılık Etkisi, Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi(34), s. 241-263.
- Uyguç, N., ve Çımrın, D. (2004). DEÜ Araştırma ve Uygulama Hastanesi Merkez Laboratuvarı Çalışanlarının Örgüte Bağlılıklarını ve İşten Ayrılma Niyetlerini Etkileyen Faktörler, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), s. 91-99.
- Wiener, Y. (1982). Commitment in Organizations: A Normative View, Academy of Management Review, 7(3), s. 418-428.
- William, S. J., Etzel, M. J. ve Walker, B. J., (1991) Fundamentals of Marketing, New York.
- Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik: Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması Vol/Cilt: 46, Special Issue/Özel Sayı, 74-85 ISSN: 1303-1732, http://dergipark.ulakbim.gov.tr/iuisletme, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, s. 74-85.
- Yıldız, S. M. (2011). İçsel Pazarlama, İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Spor Okullarında Görev Yapan Antrenörler Üzerine Bir İnceleme, Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(2), s. 216-225.
- Yılmazer, Ö. (2018). Hastanelerde Sağlık Çalışanlarının Motivasyon Düzeylerinin Örgütsel Bağlılıklarına Etkileri: Kırıkkale İli Örneği, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.