In this study, it was aimed to examine chemical representations in textbooks within the scope of pre-service science teachers' perceptions. The sample group of the study consisted of 18 pre-service science teachers who studied in the 3rd and 4th grades at the university. In order to collect data, cards containing chemical representations were used. First of all, pre-service teachers' pre-knowledge about the chemical representations on these cards was determined. After examining and discussing the knowledge and examples about the representations in chemistry, the post-knowledge of the pre-service teachers about the chemical representations was determined. Interviews were conducted with pre-service science teachers about the chemical representations on the cards. In the study, pre-service science teachers were not successful at the desired level in interpreting chemical representations and establishing correct relationships between these representations. It was seen that pre-service teachers were successful in identifying the representations on the cards containing single representations, but had difficulties in identifying multiple representations.
Textbook pre-service science teacher chemical representations
Bu çalışmada, fen bilgisi öğretmen adaylarının ders kitaplarındaki kimyasal gösterimlerle ilgili anlayışlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubunu 3. ve 4. sınıf 18 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplamak için kimyasal gösterimler içeren kartlar kullanılmıştır. Öncelikle öğretmen adaylarının bu kartlarda yer alan kimyasal gösterimler hakkında ön bilgileri belirlenmiştir. Kimyadaki gösterimlerle ilgili bilgi ve örneklerin incelenmesi ve tartışılmasından sonra ise öğretmen adaylarının kimyasal gösterimlerle ilgili son bilgileri belirlenmiştir. Öğretmen adayları ile kartlarda yer alan kimyasal gösterimler hakkında ikili görüşmeler yapılmıştır. Çalışmada fen bilgisi öğretmen adayları kimyasal gösterimleri yorumlama ve bu gösterimler arasında doğru ilişkiler kurmada istenilen düzeyde başarılı olamamışlardır. Öğretmen adaylarının tekli gösterim içeren kartlarda yer alan gösterimleri belirlemede başarılı ancak çoklu gösterimleri belirlemede zorlandıkları görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 28 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |