In the 21st century, the development of information and communication technologies leads to changes in the habits of society, especially in working and shopping methods. As the use of the internet and online activities become a part of our lives day by day, the development of the online marketing sector increases the value of data, especially personal data, and the protection of personal data also gains importance.
Considering the fact that online behavioral marketing activities involve intensive processing of personal data due to their nature and the fundamental right nature of the protection of personal data, this situation requires that online behavioral marketing practices require a special importance in personal data protection and data law.
The purpose of our article is to examine the rules that must be complied with within the framework of Turkish law and European Union regulations during the realization of online behavioral marketing activities and especially the legality of online behavioral marketing practices within the scope of personal data protection law. In this framework, our study aims to analyze the compliance of these practices with the legal processing conditions and general principles, and to emphasize the possible drawbacks in terms of privacy and the existing deficiencies in the legislation.
21. yüzyılda bilgi ve iletişim teknolojilerinin gösterdiği gelişim, çalışma ve alışveriş yöntemleri başta olmak üzere toplumun alışkanlıkları üzerinde de değişimlere yol açmaktadır. İnternet kullanımının ve çevrimiçi faaliyetlerin gün geçtikçe yaşamımızın bir parçası haline gelmesiyle birlikte çevrimiçi pazarlama sektörünün gelişimi, verinin ve özellikle kişisel verinin sahip olduğu değeri artırmakta, bununla birlikte kişisel verilerin korunması da önem kazanmaktadır.
Çevrimiçi davranışsal pazarlama faaliyetlerinin doğası gereği yoğun olarak kişisel veri işlenmesini içermesi ve kişisel verilerin korunmasının temel hak niteliği de göz önüne alındığında bu durum, çevrimiçi davranışsal pazarlama uygulamalarının kişisel verilerin korunması ve veri hukukunda özel bir öneme sahip olmasını gerektirmektedir.
Makalemizin amacı, çevrimiçi davranışsal pazarlama faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi esnasında Türk hukuku ve Avrupa Birliği (AB) düzenlemeleri çerçevesinde uyulması gereken kuralları ve özellikle çevrimiçi davranışsal pazarlama uygulamalarının kişisel verilerin korunması hukuku kapsamında hukuka uygunluğunu incelemektir. Bu çerçevede çalışmamız özellikle anılan uygulamaların yasal işleme şartları ve genel ilkelerle uyumunu tahlil etmeyi, mahremiyet açısından sahip olunabilecek sakıncaları ve mevzuattaki mevcut eksiklikleri vurgulamayı hedeflemektedir.
Kişisel Veri Kişisel Verilerin Korunması Çevrimiçi Davranışsal Pazarlama Veri Hukuku Mahremiyet
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Law in Context (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | April 15, 2025 |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | December 3, 2024 |
| Acceptance Date | January 2, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 2 Issue: 1 |