The aim of the research is to examine the attitudes of employees working in hotel businesses towards digital transformation. In addition, with the digital transformation in the tourism sector, it is to examine whether the employees in the hotel businesses have unemployment concerns. Quantitative method was used in the research in order to reach the right target audience and generalize the research results to larger audiences due to the wide application area. Questionnaire technique, which is one of the most widely used methods in scientific research, was used to collect data. The universe of this study consists of employees serving in different units of 4 and 5 star hotels in Antalya province Alanya region. The research sample consists of 390 employees selected by convenience sampling method, which is one of the non-probability sampling methods. There are a total of 176 4 and 5 star hotels in Alanya district (www.altid.org.tr, 06.10.2021). The research sample consists of 390 employees selected by simple random sampling method, one of the random sampling methods. Descriptive and exploratory statistical techniques were used in the analysis of the data collected from the employees. As a result of the findings obtained in the research, it is understood that as professional experience increases, employees feel more ready for digital transformation and follow technological developments closely. In addition, as a result of the descriptive analysis, it has been determined that the employees are worried that digital transformation will make them unemployed in the future, they do not have enough education to keep up with the digital transformation, and they worry that the professions in the tourism sector will disappear in the future. It can be said that the results obtained are compatible with similar studies conducted before, and some of the results will provide new gains to the literature.
Araştırmanın amacı, otel işletmelerinde çalışan işgörenlerin dijital dönüşüme karşı tutumlarının incelenmesidir. Ayrıca turizm sektöründe yaşanan dijital dönüşümle otel işletmelerindeki işgörenlerin işsizlik kaygısı taşıyıp taşımadıklarını incelemektir. Araştırmada uygulama alanının geniş olması sebebi ile doğru hedef kitleye ulaşılabilmesi ve araştırma sonuçlarının daha büyük kitlelere genellenebilmesi bakımından nicel yöntem kullanılmıştır. Verilerin toplamasında bilimsel araştırmalarda en yaygın kullanılan yöntemlerden biri olan anket tekniği kullanılmıştır. Bu çalışmanın evrenini Antalya ili Alanya bölgesindeki 4 ve 5 yıldızlı otellerin farklı birimlerinde hizmet veren işgörenler oluşturmaktadır. Araştırma örneklemini, olasılığa dayalı olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 390 işgören oluşturmaktadır. Alanya ilçesinde 4 ve 5 yıldızlı toplam 176 otel bulunmaktadır (www.altid.org.tr, 06.10.2021). Araştırma örneklemini, tesadüfi örnekleme yöntemlerinden basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 390 işgören oluşmaktadır. İşgörenlerden toplanan verilerin analizinde tanımlayıcı ve keşfe yönelik istatistik teknikler kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular sonucunda mesleki tecrübe arttıkça işgörenlerin dijital dönüşüme kendilerini daha hazır hissettikleri ve teknolojik gelişmeleri yakından takip ettikleri anlaşılmaktadır. Ayrıca betimsel analiz sonucunda işgörenlerin dijital dönüşümün onları ileride işsiz bırakmasından endişelendikleri, dijital dönüşüme ayak uyduracak yeterli eğitime sahip olmadıkları ve turizm sektöründeki mesleklerin gelecekte yok olacak meslekler arasında olacağı kaygısı taşıdıkları tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçların daha önce yapılmış benzer çalışmalarla uyum gösterdiği bazı sonuçların ise literatüre yeni kazanımlar sağlayacak nitelikte olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Tourism |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | June 13, 2022 |
Acceptance Date | December 19, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
BAUNSOBED