Technological developments can be anxiety-provoking for many people due to adaptation problems, having to learn new things, losing jobs, not being able to comprehend how technological developments work and possible negative consequences of technology. In the current research, we focused on one of the greatest technological developments, artificial intelligence (AI) and AI anxiety among young adults who are about to start a new career in different faculties. For this aim, 559 university students aged between 18 to 25 were recruited. Students were from the faculties of education, arts and science, fine arts, law, communication, engineering and medicine. In addition to the total score of AI anxiety, we also considered the subsections of AI anxiety: Learning, Job replacement, Sociotechnical blindness and AI configuration. Results showed that the reported AI anxiety scores are at a medium level and engineering and law students reported relatively low scores. These students also reported relatively low anxiety scores on the learning and job replacement subsections. These findings and possible theoretical and practical implications are discussed based on the current literature.
Teknolojik ilerlemeler pek çok insan için uyum sağlayamamak, yeni şeyler öğrenmek zorunda kalmak, işini kaybetmek, teknolojik gelişmelerin nasıl olduğunu tam olarak anlayamamak ve neden olabileceği olumsuz sonuçlar sebebiyle kaygı uyandırıcı olabilir. Bu araştırmada günümüzün en büyük teknolojik gelişmelerinden biri olan yapay zekâ üzerinde durulmuş ve yapay zekâ kaygısı farklı meslek dallarında çalışarak hayata atılacak genç yetişkinlerde eğitim görmekte oldukları fakülte değişkenini gözeterek incelenmiştir. Bu kapsamda 18-25 yaş aralığında 559 üniversite öğrencisi çalışmaya dahil edilmiştir. Öğrenciler Eğitim, Fen-Edebiyat, Güzel Sanatlar, Hukuk, İletişim, Mühendislik ve Tıp Fakültelerinde eğitim görmektedirler. Çalışma kapsamında yapay zekâ kaygısı toplam skoru ve yapay zekânın alt boyutları olan öğrenme, iş değiştirme, sosyoteknik körlük ve yapay zekâ yapılandırması skorlarına odaklanılmıştır. Bulgulara bakıldığında öğrencilerin rapor ettikleri yapay zekâ kaygı skorlarının orta seviyede seyrettiği ve genel itibari ile Mühendislik ve Hukuk Fakülteleri öğrencilerinin görece düşük kaygı skorları raporladıkları görülmektedir. İlgili fakülte öğrencilerinin yapay zekâya yönelik yeni şeyler öğrenmek zorunda kalma ve yapay zekâ kaynaklı iş değiştirmek zorunda kalmaya yönelik kaygı seviyelerinin de düşük olduğu da gözlemlenmiştir. Bu bulguların dair olası teorik ve pratik çıkarımlar güncel literatür de gözetilerek tartışılmıştır.
yapay zeka kaygısı genç yetişkinler iş değiştirme sosyoteknik körlük yapay zeka yapılandırması öğrenme
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Behaviour-Personality Assessment in Psychology |
Journal Section | Behavioral Sciences |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | August 22, 2022 |
Acceptance Date | November 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
BAUNSOBED