Bu araştırma bireylerin ekonomi okuryazarlık düzeylerinin tüketici karar verme tarzlarına etkisini ölçmek amacı ile yapılmıştır. Ayrıca çalışmada katılımcıların ekonomi eğitimi alıp almama durumuna göre tüketici karar verme tarzlarında farklılık olup olmadığı incelenmektedir. Araştırmanın örneklemini Balıkesir ilinde ikamet eden 426 katılımcı oluşmaktadır. Yapılan çalışma sonucunda ekonomi okuryazarlığının tüketici karar verme tarzlarına etkisinin anlamlı olduğu tespit edilmiştir (R=0,325 R2=0,105 F=49,999 p<0,01). Katılımcıların ekonomi eğitimi alıp almama durumlarına göre ekonomi okuryazarlık düzeyleri farklılık göstermektedir (F=14,510 p<0,05). Katılımcıların ekonomi eğitimi alıp almama durumlarına göre tüketici karar verme tarzları farklılık göstermektedir (F=3,914 p<0,05).
This research was conducted to measure the effect of individuals' economic literacy levels on consumer decision-making styles. In addition, the study examines whether there is a difference in consumer decision-making styles according to whether the participants have received economics education or not. The sample of the research consists of 426 participants residing in Balıkesir. As a result of the study, it has been determined that the effect of economic literacy on consumer decision-making styles is significant (R=0.325 R2=0.105 F=49.999 p<0.01). The economic literacy levels of the participants differ depending on whether they have received economics education or not. (F=14,510 p<0.05). Consumer decision-making styles differ depending on whether the participants received economics education or not (F=3.914 p<0.05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Labor Economics, Microeconomics (Other), Behaviour-Personality Assessment in Psychology |
Journal Section | Economics |
Authors | |
Early Pub Date | June 28, 2024 |
Publication Date | June 28, 2024 |
Submission Date | June 20, 2023 |
Acceptance Date | December 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 |
BAUNSOBED