In the
age of modern information, the internet can now be shown among the basic needs
of people. People prefer to be able to make their choices and decisions on the
internet and to operate on the internet. Enterprises in the tourism sector are
also trying to reach the consumers on the internet by becoming conscious of
this change process. The subject of this research is the internet use of
accommodation enterprises which is one of the basic building blocks of tourism
enterprises. In this context, the components and size of the enterprises website
aimed to examine of accommodation enterprises in Turkey. As a result of the
research, the data obtained were recorded on the computer and a data set was
created. The data set has been analyzed in a statistical data program (SPSS
17.0) which is widely used in social sciences studies. In the research, the
data obtained about the web sites of the five-star hotel enterprises with the
tourism business document are analyzed with the percentage and frequency
values. As a result of the analyzes performed, it is seen that most of the
accommodation enterprises with tourism operation certificates operate in the
Mediterranean (51.8%), Marmara (17.7%) and Aegean (19%) regions and the
majority of the accommodation enterprises included in the survey website.
According to the findings, although mainly to be incorporated businesses to
contact and location information on the websites of businesses stay in Turkey
the consumer wishes to guest relations and other variables for their demands
and suggestions were determined not enough space given.
Modern
bilgi çağında, internet artık insanların temel ihtiyaçları arasında
gösterilebilmektedir. İnsanlar tüketim tercihlerini ve kararlarını internet
üzerinden verebilmekteler ve internet ortamında yer alan işletmeleri tercih
etmektedirler. Turizm sektöründeki işletmeler de bu değişim sürecinin bilincine
vararak, internet üzerinden tüketicilerine ulaşmaya çalışmaktadırlar. Bu
araştırmanın konusunu turizm işletmelerinin temel yapı taşlarından birisi olan
konaklama işletmelerinin internet kullanımı oluşturmaktadır. Bu bağlamda Türkiye’deki
konaklama işletmelerinin web sitelerinin boyutlarının ve bileşenlerinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma
sonucunda elde edilen veriler bilgisayara kaydedilerek bir veri seti
oluşturulmuştur. İlgili veri seti sosyal bilimler çalışmalarında yaygın bir
biçimde kullanılan Statistical Package for the Social Science (SPSS 17.0)
istatistikî veri programında analize tabi tutulmuştur. Araştırmada turizm
işletme belgesine sahip beş yıldızlı otel işletmelerinin web sitelerine ilişkin
elde edilen veriler yüzde ve frekans değerleriyle analiz edilmiştir. Gerçekleştirilen
analizler neticesinde turizm
işletme belgeli konaklama işletmelerinin büyük çoğunluğunun Akdeniz (%51,8),
Marmara (%17,7) ve Ege (%19) bölgesinde faaliyet gösterdiği ve araştırmaya
dâhil edilen konaklama işletmelerinin genelinin (%95,2) kendisine ait bir web
sitesine sahip olduğu belirlenmiştir. Bulgulara göre, Türkiye’deki konaklama
işletmelerinin web sitelerinde ağırlıklı olarak işletmelerin iletişim ve konum
bilgilerine yer verilmesine rağmen, tüketici dileklerine, isteklerine ve önerilerine
yönelik misafir ilişkileri ve benzeri değişkenlere yeterince yer verilmediği
tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Tourism |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2018 |
Submission Date | June 21, 2018 |
Acceptance Date | October 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
BAUNSOBED