This study aims to analyze the positions from which the political youth generation in Turkey has constructed the Syria refugee crisis at social media. These positions refer to social realities such as identity. This study adopts Wohn and Bowe’s Social Construction of Reality at social media Crystallization and Moscovici’s Theory of Social Representation. 235 tweets, 166 comments, 36 texts, 173 photos and 3 videos from 78 Twitter accounts in total were analyzed with some keywords. In this study tweets are examined by thematic content analysis method. This anaylsis respose 4 different positions: (a) religiosity, (b) agnation, (c) class relations, (d) citizenship. The result of the analysis demonstrates that the political youth is alien to the refugee phenomenon and the refugee crisis. They realize the Syria refugee crisis with objective reality of Turkey.
Bu çalışma, Türk politik gençliğinin Suriyeli mülteci krizini, sosyal medyada hangi konumlardan inşa ettiklerini tespit etme amacı taşımaktadır. Etkileşimli konuşmalarda kişiler/örgütler kendilerini ve diğerlerini belirli konumlara yerleştirmektedir. Bu konumlanmalar kimlik gibi sosyal gerçekliklere göndermede bulunurlar. Araştırmada Wohn ve Bowe’un kristalleşme olarak adlandırılan sosyal medyada gerçekliğin sosyal inşası ve Moscovici’nin sosyal temsiller yaklaşımlarından yararlanılmıştır. Çalışmada 78 twitter hesabından belirli anahtar kelimelerle yapılan tarama sonrasında 235 tweet analiz edilmiştir. Analiz sırasında, 166 yorum, link gösterilen 36 metin, 173 fotoğraf ve 3 video yorumlayıcı perspektif olarak kullanılmıştır. Twitter hesaplarından toplanan veriler, Braun ve Clarke’ın tematik içerik analizi yöntemiyle incelenmiş ve 4 farklı tema tespit edilmiştir: (a) “dindaşlık” (b) “soydaşlık” (c) “sınıftaşlık” (d) “yurttaşlık”. Analiz sonucunda sosyal medya paylaşımları üzerinden politik gençliğin mültecilik olgusuna yabancı oldukları ve krizi Türkiye’nin nesnel gerçekliğine gömdükleri tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies, Sociology |
Journal Section | Sociology |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | March 5, 2020 |
Acceptance Date | November 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
BAUNSOBED