The restrictions COVID-19 pandemic has caused restriction among all sectors affected, especially tourism. The purpose of this study is to analyze the impact of perceived risk on intention to travel during COVID-19. Moreover, the study analyzed the willingness to pay extra in order to benefit from hygiene measures. The questionnaire prepared through Google surveys was administered online to 207 people selected by using the easy sampling method. As a result of the analysis, it was determined that the risk perceived by people in the COVID-19 pandemic negatively affects the intention to travel. It was observed that attitudes and perceived behavior controls positively affect the intention to travel. It was determined that the intention to travel has no effect on willingness to pay extra. The research will contribute to the related literature by indicating the safety conditions that customers seek while travelling during the pandemic and the travel agencies offering customers alternative tourism destinations in which safety measures are taken.
Covid-19 pandemisi ile başlayan kısıtlamalar pek çok sektörü etkisi altına alırken, turizm en fazla olumsuz etkilenen sektörlerden biri olmuştur. Çalışmanın amacı, Covid-19 pandemisinin tüketicinin seyahat etme isteğine olan etkisini ve seyahat etme niyetinin, hijyen önlemleri için fazladan ödeme yapmaya rıza gösterip göstermeyeceklerini araştırmaktır. Google anketlerde hazırlanan soru formu ile internet üzerinden, çevrimiçi olarak kolayda örnekleme yöntemiyle, Türkiye geneline yaşayan yerli turist potansiyeline sahip olan 207 kişiye uygulanmıştır. Analizler sonucunda, Covid-19 pandemisi insanların algıladığı riskin, seyahat etme niyetine negatif yönlü olarak etki ettiği tespit edilmiştir. Tutumların ve algılanan davranış kontrolünün seyahat etme niyetine pozitif etki ettiği görülmüştür. Seyahat etme niyetinin, ilave ödeme istekliliğine etkisi olmadığı tespit edilmiştir. Çalışma, tüketicilerin pandemi koşulları altında seyahat etmek için aradıkları şartları gösterebilmek ve konaklama işletmelerinin standartlarını belirlemesi ayrıca seyahat acentalarının tüketicilere tercihleri doğrultusunda seçenek sunması açısından önem taşıması boyutuyla, literatüre katkı sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Tourism |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | May 18, 2021 |
Acceptance Date | October 20, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
BAUNSOBED