BibTex RIS Cite

ÇAĞDAŞ TÜRK RESMİNDEN BİR ÖRNEĞİN İKONOLOJİK ÇÖZÜMLEMESİ

Year 2013, Volume: 16 Issue: 30, 55 - 64, 01.12.2013

Abstract

20. Yüzyılda Erwin Panofsky tarafından geliştirilmiş olan, üç aşamalı ikonolojik yöntemin yanı sıra görsel göstergebilimsel yöntemlerden de yararlanarak Günümüz Türk resim sanatının sağlam desen yapısıyla dikkati çeken Prof. Mahmut Bozkurt’a ait, mitolojik öğeleri çok zaman barok üslubu andıran renk, form ve kompozisyon anlayışıyla güncel yaklaşım ve sorunlara göndermelerle ortaya koyduğu bir dizi eserinden biri olan “Uyku Krallığı” adlı yapıtın şifreleri incelenmiştir. Bu bağlamda sanatçımız ve işlediği mitolojik öykü hakkında bir art- alan ve art-zaman araştırması yapılarak resim düz anlamsal açıdan irdelenmiş devamında ise yan anlamsal inceleme yapılarak analiz edilmeye çalışılmış, Yorum aşamasında da ressamın bu yapıtla insanlara aktardığı önemli bir mesaj olduğu değerlendirmesi yapılmıştır

References

  • AGIZZA, R.( 2001) Antik Yunan’da Mitoloji, İstanbul, Arkeoloji ve Sanat Y.
  • ALCİATUS, A. (2005) Simgeler Kitabı Emblemata, İstanbul, Kabalcı
  • BARTES, R. (1996) Göstergebilimsel Serüven, İstanbul, YKY
  • BATTİSİNİ, M. (2005) Symbols and Allegories in Art, Los Angeles, J.Paul Getty Museum
  • CÖMERT, B. (2006) Mitoloji ve İkonografi. Ankara, De-Ki Yayınlar
  • ERHAT, A. (1978) Mitoloji Sözlüğü, İstanbul,Remzi
  • ERKMAN AKERSON F. (2005) Göstergebilime Giriş, İstanbul, Multilingual
  • NECATİGİL, B. (2003) 100 Soruda Mitologya, İstanbul, Koç Kültür Sanat
  • POE, E.A. (2003) Bütün Şiirleri, İstanbul, İthaki
  • TÜKEL, U. (2005) Resmin Dili İkonografiden Göstergebilime, İstanbul, Homer

An Essay of IconologIcal AnalysIs on a Contemporary TurkIsh PaIntIng

Year 2013, Volume: 16 Issue: 30, 55 - 64, 01.12.2013

Abstract

This paper involves the three level method of iconology developed by Erwin Panofsky and methods of visual semiotics being used in order to analyse a work of art, A painting by Prof. Mahmut Bozkurt, who is renowned in contemporary Turkish art with his notable drawing skills, has been studied. This work is part of a series of paintings which the artist reveals mythological elements with an artistic perception that resembles one of baroque style, yet addresses contemporary issues. While the work is being decyphered, a background of the artist and the represented mythological story are studied, and the painting is analysed in a denotational manner followed by a connotational manner. The paper is finalised with evaluations of the artist’s philosophy, social stance, and the messages he has passed to the next generations with this painting

References

  • AGIZZA, R.( 2001) Antik Yunan’da Mitoloji, İstanbul, Arkeoloji ve Sanat Y.
  • ALCİATUS, A. (2005) Simgeler Kitabı Emblemata, İstanbul, Kabalcı
  • BARTES, R. (1996) Göstergebilimsel Serüven, İstanbul, YKY
  • BATTİSİNİ, M. (2005) Symbols and Allegories in Art, Los Angeles, J.Paul Getty Museum
  • CÖMERT, B. (2006) Mitoloji ve İkonografi. Ankara, De-Ki Yayınlar
  • ERHAT, A. (1978) Mitoloji Sözlüğü, İstanbul,Remzi
  • ERKMAN AKERSON F. (2005) Göstergebilime Giriş, İstanbul, Multilingual
  • NECATİGİL, B. (2003) 100 Soruda Mitologya, İstanbul, Koç Kültür Sanat
  • POE, E.A. (2003) Bütün Şiirleri, İstanbul, İthaki
  • TÜKEL, U. (2005) Resmin Dili İkonografiden Göstergebilime, İstanbul, Homer
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Elif Çımen This is me

Publication Date December 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 16 Issue: 30

Cite

APA Çımen, E. (2013). ÇAĞDAŞ TÜRK RESMİNDEN BİR ÖRNEĞİN İKONOLOJİK ÇÖZÜMLEMESİ. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(30), 55-64.

Baun SOBED