Research Article
BibTex RIS Cite

Örgütlerde Duygusal Zeka

Year 2013, Volume: 16 Issue: 29, 213 - 242, 01.06.2013

Abstract

Son yıllarda duygusal zeka ve önemi işletmelerce de kabul edilmekte ve konu iş dünyasında giderek artan bir ilgiyle takip edilmektedir. IQ dediğimiz bilişsel zeka türü insanların işe girebilmesine olanak sağlarken insanın o işte kalabilmesi ve ilerleme gösterebilmesi duygusal zekanın katkısıyla olabilmektedir. Teori ve uygulama bilgisi açısından yeterli olarak görülen birçok insan, iş yaşamında duygusal zeka yetersizlikleriyle sorun teşkil edebilmektedir. Bu yetersizlikler hem bireysel anlamda hem de örgütler açısından amaçlara ulaşılmasında engel olarak görülmektedir. Duygusal zeka kavramı da bu noktada çok daha büyük önem taşımaktadır. Çalışmanın genelinde duygusal zeka kavramının gelişimi ile ilgili genel bilgilere yer verilmekte ve duygusal zekanın örgütler açısından önemi, duygusal zeka ve karar verme ilişkisi, duygusal zekanın bireyin duygusal zekası ve takımların duygusal zekası açısından etkileri çerçevesinde ortaya konmaya çalışılmakta ve örgütlerde duygusal zeka ile ilgili yapılan çalışmalar sunulmaktadır

References

  • Acar, F. (2002). “Duygusal Zekâ ve Liderlik”, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Der- gisi, Sayı:1, ss.53-68.
  • Akın, M. (2004). İşletmelerde Duygusal Zekanın Üst Kademe Yöneticiler İle Ast- ları Arasındaki Çatışmalar Üzerindeki Etkileri (Kayseri’deki Büyük Ölçekli İş- letmelerde Bir Uygulama), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, S.B.E, Eskişehir.
  • Arıcıoğlu, M. (2002). “Yönetsel Başarının Değerlemesinde Duygusal Zekanın Kul- lanımı: Öğrenci Yurdu Yöneticileri Bağlamında Bir Araştırma”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi (4), ss. 26-42.
  • Armstrong, A. (2007) Emotional Intelligence on Psychological Resilience, Communi- cation and Adjustment in Romantic Rela.tionships and Workplace Functioning, (Unpublished Doctaral Dissetation) Faculty Of Life And Social Sciences Swin- burne University of Technology Hawthorn, Victoria, Australia.
  • Ashkanasy, N. (2002). “Studies of Cognition and Emotion in Organisations: Attribu- tion, Affective Events, Emotional Intelligence and Perception of Emotion”, Aust- ralian Journal of Management, Vol: 27 ss.11-20.
  • Ashton, J., Claire, E. ve Ashkanasy, N. (2008) “Affective Events Theory: A Strate- gic Perspective”, Emotions, Ethics and Decision Making, (Ed.Wilfred J. Zerbe, Charmine E., J., Hartel, Neal M. Askanasy), Researh on Emotions in Organiza- tions, vol. 4, Emerald Group, Australia.
  • Aslan, Ş. (2008a). “Örgütsel Vatandaşlık Davranışı İle Örgütsel Bağlılık ve Mesleğe Bağlılık Arasındaki İlişkilerin Araştırılması”, Yönetim ve Ekonomi Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, c.15, sy. 2, Manisa, ss.165-178.
  • Aslan, Ş. (2008b). “Duygusal Zeka Bireylerarası Çatışmayı Çözümleme Yöntemle- riyle İlişkili midir? Schutte’nın Duygusal Zeka Ölçeğinin Geçerlilik ve Güveni- lirlilik Çalışması”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fa- kültesi Dergisi, c.13, s.3, ss.179-200.
  • Azman, I., Yeo, S. ve Mohd Na’eim A. (2009). “Relationship Between Occupational Stress, Emotional Intelligence and Job Performance: An Empirical Study in Ma- laysia”, http://www.ectap.ro/articole/413.pdf, (14.04.2012)
  • Baltaş, A. (2002). Duygusal Zekanın İş Hayatındaki Önemi, Yönetim Eğitim, Danış- manlık, Activeline, İstanbul.
  • Baltaş, Z. (2006). Duygusal Zeka, 3. Baskı, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Bar On, R., Tranel, D. ve Denburg, N. (2003). “Exploring The Neurological Substrate of Emotional And Social İntelligence”, Brain, 126, ss.1790-1800.
  • Bar On, R., (2006). “The Bar-On Model of Emotional-Social İntelligence (ESI)”, Psi- cothema, 18, Supl., ss.13-25.
  • Barsade, S. ve Gibson , D. (1998). Group Emotion: A View from Top and Bottom” Research on Managing Groups and Teams, vol.1, ss.81-102.
  • Barutçugil, İ. (2002). Organizasyonlarda Duyguların Yönetimi, Kariyer Yayınları, İs- tanbul.
  • Bastian, V. (2005). Are The Claims For Emotional İntelligence Justified? Emotional Intelligence Predicts Life Skills But Not As Well As Personality And Cognitive Abilities, (Unpublished Doctaral Dissetation), Departmant of Psychology Uni- versty of Adelaide.
  • Bayram, N., Aytaç, S. ve Gürsakal, S. (2007). “Çalışanların İş Tatmini Üzerine Bir Araştırma”, l8. Türkiye Ekonometri ve İstatistik Kongresi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Brackett, M. ve Geher, G. (2006). “Measuring Emotional Intelligence: Paradigmatic Diversity and Common Ground”, Emotional Intelligence in Everyday Life, Se- cond Edition, Psychology Press, Taylor & Francis Group, New York, USA.
  • Carmeli, A. (2003). “The Relationship Between Emotional Intelligence and Work At- titudes, Behavior and Outcomes an Examination Among Senior Managers”, Jo- urnal of Managerial Psychology, ss.788-813.
  • Caruso, D. ve Salovey, P. (2007). Duygusal Zeka Yöneticisi, Çev: Hale Kayra, Crea Yayıncılık, İstanbul.
  • Cherniss, C. ve Goleman, D. (2001). The Emotionally Intelligent Workplace: How To Select For, Measure, And Improve Emotional Intelligence In Individuals, Groups, And Organization, Jossey-Bass, San Francisco.
  • Cooper, R. ve Sawaf, K. (2003). Liderlikte Duygusal Zeka, çev. Zelal Bedriye Ayman- Banu Sancar, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Cote S. ve Golden, B. (2011). “Emotional Intelligence and Managerial Burnout”, Emo- tional Intelligence, http://www.rhsmith.umd.edu/management/, (11.02.2012)
  • Côté, S. ve Miners, C. (2006). “Emotional Intelligence, Cognitive Intelligence and Job Performance” Administrative Science Quarterly, vol. 51, no:1, ss.1-28.
  • Davranış Bilimleri Enstitüsü, (2003) “Duygusal Zeka”, http://www.insankaynaklari. com/ (11.02.2012)
  • Demirel Y. (2008). “Örgütsel Güvenin Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi: Tekstil Sek- törü Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma”, Yönetim ve Ekonomi, Celal Bayar Üni- versitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, c.15, sy. 2, Manisa, ss.179-194.
  • Doğan, S. ve Demiral, Ö. (2007). “Kurumların Başarısında Duygusal Zekanın Rolü ve Önemi”, Yönetim ve Ekonomi, Celal Bayar Üniversitesi, İ.İ.B.F. Cilt.14, sy. 1, Manisa, ss.209-230.
  • Doğan, S. ve Şahin, F. (2007). Duygusal Zeka: Tarihsel Gelişimi ve Örgütler İçin Önemine Kavramsal Bir Bakış, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:16, ss.231-252.
  • Druskat, V. ve Wolff, S. (2001). “Building the Emotional Intelligence of Groups”, Har- vard Business Review, New York.
  • Emmerling, R. (2008). “Toward an Applied Science of Emotional Intelligence in the Global Workplace: Key Issues and Challenges”, Emotional Intelligence: Theoreti- cal and Cultural Perspectives, (Ed..Robert J. Emmerling,Vinod K. Shanwal,Manas K. Mandal), Nova Science Publishers, USA.
  • Erdem, O. ve Dikici, A. (2009). “Liderlik ve Kurum Kültürü Etkileşimi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (www.esosder.org), Cilt: 8, Sayı:29, ss.198-213.
  • Fineman, S. (2004). Understanding Emotion at Work, Sage Publication, California.
  • Freedman, J. (2009). “Definitions and History of Emotional Intelligence”, Kasım 2009. http://www.6seconds.org/blog/2010/01/emotional-intelligence-definition- history/ (20.02.2012)
  • Freshman, B. ve Rubino, L. (2002). “Emotional Intelligence: A Core Competency for Health Care Administrators”, Health Care Manager, Aspen Publishers, 20 (4), ss.1-9.
  • Gerber, M. (1996). Girişimcilik Tutkusu, Sistem Yayıncılık. İstanbul
  • Goleman, D., Boyatsiz, R. ve McKee, A. (2006). Yeni Liderler, 5. Baskı, Varlık Ya- yınları, İstanbul.
  • Goleman, D. (2006). Duygusal Zeka Neden IQ’dan Daha Önemlidir, çev. Banu Seç- kin Yüksel, 30. Baskı, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Goleman, D. (2007). İş Başında Duygusal Zeka, Türkçeleştiren: Handan Balkara, Re- daksiyon: Filiz Deniztekin - Osman Deniztekin, 5. Baskı, Varlık Yayınları, İs- tanbul.
  • Goss, D. (2005). “Schumpeter’s Legacy? Interaction and Emotions in the Sociology of Entrepreneurship”, Entrepreneurship: Theory Practise, vol:29, No:2, ss.1-15.
  • Gürbüz, S. ve Yüksel, M. (2008). “Çalışma Ortamında Duygusal Zeka: İş Performansı, İş Tatmini, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ve Bazı Demografik Özelliklerle İliş- kisi,” Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9 (2), ss.174-190.
  • Hein, S. (2009). “Wayne Payne’s 1985 Doctoral Paper on Emotions and Emotional Intelligence”, http://eqi.org/payne.htm, ( 21.04.2012)
  • James, J. (1998). Gelecek Zamanda Düşünmek Yeni Çağın Liderlik Becerileri, çev. Zülfü Dicleli, Boyner Holding Yayınları, BZD Yayıncılık, İstanbul.
  • Jayan, C. (2006). “Do High Managerial Performers Have High Emotional Compe- tencies?”, Journal of The Indian Academy of Applied Psychology, Vol: 32, No:3, ss.179-184.
  • Jordan, P., Ashkanasy, N. ve Härtel, C. (2002). “Workgroup Emotional Intelligence Scale Development and Relationship to Team Process Effectiveness and Goal Fo- cus”, Human Resource Management Review, vol. 12 (2), ss.195-214.
  • Jordan, P. ve Ashkanasy, N. (2006). “Emotional Intelligence, Emotional Self- Aware- ness and Team Effectiveness”, Linking Emotional Intelligence and Performance at Work Current Research Evidence with Individuals and Groups, (Ed.Venessa Urch Druskat, Fabio Sala, Gerald Mount), Lawrance Erlbaum Associates Inc. California.
  • Jordan, P., Ashton, C. ve Ashkanasy, N. (2006). “Evaluating the Claims: Emotional In- telligence in the Workplace”, A Critique of Emotional Intelligence: What Are The Problems and How Can They Be Fixed? (Ed. R. Murphy, Mahwah, NJ: Law- rence) Erlbaum Associates, ss.198-210.
  • Kelly, R. (2003). “Group Processes”, Blackwell Handbook of Social Psyhology, ed. Michael A. Hogg, Scott Tindale, Blackwell Publishing.
  • Koman, E. ve Wolff, S. (2008). “Emotional Intelligence Competencies In The Team And Team Leader A Multi-Level Examination of The Impact of Emotional İn- telligence on Team Performance”, Journal of Management Development, Vol: 27, No:1, ss. 55-75.
  • Köknel, Ö. (1999). Kaygıdan Mutluluğa Kişilik, 15. Baskı, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
  • Law, K., Wong, C. ve Song, L. (2004). “The Construct and Criterion Validity of Emo- tional Intelligence and Its Potential Utility for Management Studies”, The Ameri- can Psychological Association, Vol: 89, No: 3, ss.483-496.
  • Lynn, A. (2005). The EQ Difference A Powerful Plan for Putting Emotional Intelli- gence to Work, e-Book, Amacom.
  • Mayer, J. ve Salovey, P. (1993). “The Intelligence of Emotional Intelligence”, Intelli- gence, ss.433- 442.
  • Mayer, J. ve Salovey, P. (1997). “What is Emotional Intelligence?”, Emotional Deve- lopment and Emotional İntelligence: Implications for Educators, ed. P. Salovey, D. Sluyter,: Basic Books, New York.
  • Mayer, J. (2001). “A Field Guide to Emotional Intelligence”, Emotional Intelligence and Everyay Life, ed. J. Ciarrochi, J. P. Forgas, J. D. Mayer, Psychology Presss. New York.
  • Mayer, J., Caruso, D. ve Salovey, P. (1999). “Emotional Intelligence Meets Traditio- nal Standarts for an Intelligence”, Intelligence, 27 (4), ss.267-298.
  • Mayer, J. (2000). “Emotion, Intelligence, and Emotional Intelligence”, The Hand- book of Affect and Social Cognition, ed. J. P Forgasi Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum&Associates, ss.410 - 431.
  • Milivojevich, A. (2006). “Emotional Intelligence And Six Sigma”, Quality Progress, 39(8), ProQuest Science Journals.
  • Özdevecioğlu, M. (2003). “Organizasyonlarda Saldırgan Davranışlar ve Bireyler Üze- rindeki Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Uludağ Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, c. XXII, sy.1, ss.121-150.
  • Quebbeman, A. ve Rozell, E. (2002). “Emotional Intelligence and Dispositional Af- fectivity as Moderators of Workplace Aggression: The Impact on Behavior Cho- ice”, Human Resource Management Review, 12, ss.125-143.
  • Ronald, O., Mankin, W. ve Lawrence D. (2007). “Organizational Trust, Trust in The Chief Executive and Work Satisfaction”, Public Personnel Management.
  • Salovey, P. ve Mayer, J. (1990). “Emotional Intelligence”, Imagination, Cognition, and Personality, 9.
  • Seçer, H. (2005). “Çalışma Yaşamında Duygular ve Duygusal Emek: Sosyoloji, Psi- koloji ve Örgüt Teorisi Açısından Bir Değerlendirme” Sosyal Siyaset Konferans- ları 50. Kitap, ss. 813-834.
  • Soares, A. (2003). “Tears at Work: Gender, Interaction, and Emotional Labor”, Just Labour, vol. 2., Spring.
  • Stein, S. ve Book, H. (2003). EQ Duygusal Zeka ve Başarının Sırrı, çev.Müjde Işık, Özgür Yayınları, Ankara.
  • Sparrow, T. ve Amanda K. (2006). Applied EI The Importance of Attitudes in Developing Emotional Intelligence, Jossey-Bass, A Wiley Imprint, San Francisco, USA.
  • Weinberger, L. (2002). “Emotional Intelligence: Its Connection to HRD Theory and Practice”, Human Resource Development Review.
  • Wong, C. ve Law K. (2002). “The Effect of Leader and Follower Emotional Intelli- gence on Performance and Attitude: An Exploratory Study”, The Leadership Qu- arterly 13, ss.243-274.
  • Yaylacı Özdemir, G. (2006). Kariyer Yaşamında Duygusal Zeka ve İletişim Yeteneği, Hayat Yayınları:236, Yönetim Dizisi:65, İstanbul.
  • Yürür, S., Gümüş, M. ve Hamarat B. (2011), “Çalışan-Müşteri İlişkilerinde Algılanan Adalet/Adaletsizliğin Duygusal Emek Davranışlarına Etkisi”, Journal of Yasar University, 23(6), ss. 3826-3839.
  • http://eqi.org/history.htm#Definition%20and%20History%20of%20”Emotional%20 Intelligence. (14.06.2012)
  • http://eqi.org/reuven.htm#How%20Reuven%20defines%20 emotional intelligence(14.03.2012)
  • http://eqi.org/reuven2.htm (14.03.2012)
  • http://www.dzeplatformu.org (24.03.2012)
  • http://www.ei.haygroup.com (24.03.2012)
  • http://www.eiconsortium.org/members/baron.htm (14.03.2012)
  • http://www.emotionaliq.com (22.04.2012)
  • http://www.indiana.edu/~intell/wechslers.html (11.04.2012)

Emotional Intelligence in Organizations

Year 2013, Volume: 16 Issue: 29, 213 - 242, 01.06.2013

Abstract

In recent years, emotional intelligence and its importance has been accepted by the managements of enterprises and the topic has gained increasing interest in business world. Cognitive intelligence to call the IQ, while allowing people to get into work, that people keep it and demonstrate advancement can be the contribution of the emotional intelligence. Many people are seen as sufficient in terms of information theory and the practice may pose a problem in the inability of emotional intelligence in business. These inadequacies the achievement of the objectives in terms of both individual sense of both organizations is seen as an obstacle. The concept of emotional intelligence is of great importance at this point. Throughout the study are given general information about the development of the concept of emotional intelligence and to put forward within the framework of emotional intelligence is related to importance of emotional intelligence in organizations, relationship with emotional intelligence and decision-making, its implications for the individual’s emotional intelligence and emotional intelligence of teams and there are studies are associated with emotional intelligence in organizations

References

  • Acar, F. (2002). “Duygusal Zekâ ve Liderlik”, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Der- gisi, Sayı:1, ss.53-68.
  • Akın, M. (2004). İşletmelerde Duygusal Zekanın Üst Kademe Yöneticiler İle Ast- ları Arasındaki Çatışmalar Üzerindeki Etkileri (Kayseri’deki Büyük Ölçekli İş- letmelerde Bir Uygulama), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, S.B.E, Eskişehir.
  • Arıcıoğlu, M. (2002). “Yönetsel Başarının Değerlemesinde Duygusal Zekanın Kul- lanımı: Öğrenci Yurdu Yöneticileri Bağlamında Bir Araştırma”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi (4), ss. 26-42.
  • Armstrong, A. (2007) Emotional Intelligence on Psychological Resilience, Communi- cation and Adjustment in Romantic Rela.tionships and Workplace Functioning, (Unpublished Doctaral Dissetation) Faculty Of Life And Social Sciences Swin- burne University of Technology Hawthorn, Victoria, Australia.
  • Ashkanasy, N. (2002). “Studies of Cognition and Emotion in Organisations: Attribu- tion, Affective Events, Emotional Intelligence and Perception of Emotion”, Aust- ralian Journal of Management, Vol: 27 ss.11-20.
  • Ashton, J., Claire, E. ve Ashkanasy, N. (2008) “Affective Events Theory: A Strate- gic Perspective”, Emotions, Ethics and Decision Making, (Ed.Wilfred J. Zerbe, Charmine E., J., Hartel, Neal M. Askanasy), Researh on Emotions in Organiza- tions, vol. 4, Emerald Group, Australia.
  • Aslan, Ş. (2008a). “Örgütsel Vatandaşlık Davranışı İle Örgütsel Bağlılık ve Mesleğe Bağlılık Arasındaki İlişkilerin Araştırılması”, Yönetim ve Ekonomi Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, c.15, sy. 2, Manisa, ss.165-178.
  • Aslan, Ş. (2008b). “Duygusal Zeka Bireylerarası Çatışmayı Çözümleme Yöntemle- riyle İlişkili midir? Schutte’nın Duygusal Zeka Ölçeğinin Geçerlilik ve Güveni- lirlilik Çalışması”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fa- kültesi Dergisi, c.13, s.3, ss.179-200.
  • Azman, I., Yeo, S. ve Mohd Na’eim A. (2009). “Relationship Between Occupational Stress, Emotional Intelligence and Job Performance: An Empirical Study in Ma- laysia”, http://www.ectap.ro/articole/413.pdf, (14.04.2012)
  • Baltaş, A. (2002). Duygusal Zekanın İş Hayatındaki Önemi, Yönetim Eğitim, Danış- manlık, Activeline, İstanbul.
  • Baltaş, Z. (2006). Duygusal Zeka, 3. Baskı, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Bar On, R., Tranel, D. ve Denburg, N. (2003). “Exploring The Neurological Substrate of Emotional And Social İntelligence”, Brain, 126, ss.1790-1800.
  • Bar On, R., (2006). “The Bar-On Model of Emotional-Social İntelligence (ESI)”, Psi- cothema, 18, Supl., ss.13-25.
  • Barsade, S. ve Gibson , D. (1998). Group Emotion: A View from Top and Bottom” Research on Managing Groups and Teams, vol.1, ss.81-102.
  • Barutçugil, İ. (2002). Organizasyonlarda Duyguların Yönetimi, Kariyer Yayınları, İs- tanbul.
  • Bastian, V. (2005). Are The Claims For Emotional İntelligence Justified? Emotional Intelligence Predicts Life Skills But Not As Well As Personality And Cognitive Abilities, (Unpublished Doctaral Dissetation), Departmant of Psychology Uni- versty of Adelaide.
  • Bayram, N., Aytaç, S. ve Gürsakal, S. (2007). “Çalışanların İş Tatmini Üzerine Bir Araştırma”, l8. Türkiye Ekonometri ve İstatistik Kongresi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Brackett, M. ve Geher, G. (2006). “Measuring Emotional Intelligence: Paradigmatic Diversity and Common Ground”, Emotional Intelligence in Everyday Life, Se- cond Edition, Psychology Press, Taylor & Francis Group, New York, USA.
  • Carmeli, A. (2003). “The Relationship Between Emotional Intelligence and Work At- titudes, Behavior and Outcomes an Examination Among Senior Managers”, Jo- urnal of Managerial Psychology, ss.788-813.
  • Caruso, D. ve Salovey, P. (2007). Duygusal Zeka Yöneticisi, Çev: Hale Kayra, Crea Yayıncılık, İstanbul.
  • Cherniss, C. ve Goleman, D. (2001). The Emotionally Intelligent Workplace: How To Select For, Measure, And Improve Emotional Intelligence In Individuals, Groups, And Organization, Jossey-Bass, San Francisco.
  • Cooper, R. ve Sawaf, K. (2003). Liderlikte Duygusal Zeka, çev. Zelal Bedriye Ayman- Banu Sancar, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Cote S. ve Golden, B. (2011). “Emotional Intelligence and Managerial Burnout”, Emo- tional Intelligence, http://www.rhsmith.umd.edu/management/, (11.02.2012)
  • Côté, S. ve Miners, C. (2006). “Emotional Intelligence, Cognitive Intelligence and Job Performance” Administrative Science Quarterly, vol. 51, no:1, ss.1-28.
  • Davranış Bilimleri Enstitüsü, (2003) “Duygusal Zeka”, http://www.insankaynaklari. com/ (11.02.2012)
  • Demirel Y. (2008). “Örgütsel Güvenin Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi: Tekstil Sek- törü Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma”, Yönetim ve Ekonomi, Celal Bayar Üni- versitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, c.15, sy. 2, Manisa, ss.179-194.
  • Doğan, S. ve Demiral, Ö. (2007). “Kurumların Başarısında Duygusal Zekanın Rolü ve Önemi”, Yönetim ve Ekonomi, Celal Bayar Üniversitesi, İ.İ.B.F. Cilt.14, sy. 1, Manisa, ss.209-230.
  • Doğan, S. ve Şahin, F. (2007). Duygusal Zeka: Tarihsel Gelişimi ve Örgütler İçin Önemine Kavramsal Bir Bakış, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:16, ss.231-252.
  • Druskat, V. ve Wolff, S. (2001). “Building the Emotional Intelligence of Groups”, Har- vard Business Review, New York.
  • Emmerling, R. (2008). “Toward an Applied Science of Emotional Intelligence in the Global Workplace: Key Issues and Challenges”, Emotional Intelligence: Theoreti- cal and Cultural Perspectives, (Ed..Robert J. Emmerling,Vinod K. Shanwal,Manas K. Mandal), Nova Science Publishers, USA.
  • Erdem, O. ve Dikici, A. (2009). “Liderlik ve Kurum Kültürü Etkileşimi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (www.esosder.org), Cilt: 8, Sayı:29, ss.198-213.
  • Fineman, S. (2004). Understanding Emotion at Work, Sage Publication, California.
  • Freedman, J. (2009). “Definitions and History of Emotional Intelligence”, Kasım 2009. http://www.6seconds.org/blog/2010/01/emotional-intelligence-definition- history/ (20.02.2012)
  • Freshman, B. ve Rubino, L. (2002). “Emotional Intelligence: A Core Competency for Health Care Administrators”, Health Care Manager, Aspen Publishers, 20 (4), ss.1-9.
  • Gerber, M. (1996). Girişimcilik Tutkusu, Sistem Yayıncılık. İstanbul
  • Goleman, D., Boyatsiz, R. ve McKee, A. (2006). Yeni Liderler, 5. Baskı, Varlık Ya- yınları, İstanbul.
  • Goleman, D. (2006). Duygusal Zeka Neden IQ’dan Daha Önemlidir, çev. Banu Seç- kin Yüksel, 30. Baskı, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Goleman, D. (2007). İş Başında Duygusal Zeka, Türkçeleştiren: Handan Balkara, Re- daksiyon: Filiz Deniztekin - Osman Deniztekin, 5. Baskı, Varlık Yayınları, İs- tanbul.
  • Goss, D. (2005). “Schumpeter’s Legacy? Interaction and Emotions in the Sociology of Entrepreneurship”, Entrepreneurship: Theory Practise, vol:29, No:2, ss.1-15.
  • Gürbüz, S. ve Yüksel, M. (2008). “Çalışma Ortamında Duygusal Zeka: İş Performansı, İş Tatmini, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ve Bazı Demografik Özelliklerle İliş- kisi,” Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9 (2), ss.174-190.
  • Hein, S. (2009). “Wayne Payne’s 1985 Doctoral Paper on Emotions and Emotional Intelligence”, http://eqi.org/payne.htm, ( 21.04.2012)
  • James, J. (1998). Gelecek Zamanda Düşünmek Yeni Çağın Liderlik Becerileri, çev. Zülfü Dicleli, Boyner Holding Yayınları, BZD Yayıncılık, İstanbul.
  • Jayan, C. (2006). “Do High Managerial Performers Have High Emotional Compe- tencies?”, Journal of The Indian Academy of Applied Psychology, Vol: 32, No:3, ss.179-184.
  • Jordan, P., Ashkanasy, N. ve Härtel, C. (2002). “Workgroup Emotional Intelligence Scale Development and Relationship to Team Process Effectiveness and Goal Fo- cus”, Human Resource Management Review, vol. 12 (2), ss.195-214.
  • Jordan, P. ve Ashkanasy, N. (2006). “Emotional Intelligence, Emotional Self- Aware- ness and Team Effectiveness”, Linking Emotional Intelligence and Performance at Work Current Research Evidence with Individuals and Groups, (Ed.Venessa Urch Druskat, Fabio Sala, Gerald Mount), Lawrance Erlbaum Associates Inc. California.
  • Jordan, P., Ashton, C. ve Ashkanasy, N. (2006). “Evaluating the Claims: Emotional In- telligence in the Workplace”, A Critique of Emotional Intelligence: What Are The Problems and How Can They Be Fixed? (Ed. R. Murphy, Mahwah, NJ: Law- rence) Erlbaum Associates, ss.198-210.
  • Kelly, R. (2003). “Group Processes”, Blackwell Handbook of Social Psyhology, ed. Michael A. Hogg, Scott Tindale, Blackwell Publishing.
  • Koman, E. ve Wolff, S. (2008). “Emotional Intelligence Competencies In The Team And Team Leader A Multi-Level Examination of The Impact of Emotional İn- telligence on Team Performance”, Journal of Management Development, Vol: 27, No:1, ss. 55-75.
  • Köknel, Ö. (1999). Kaygıdan Mutluluğa Kişilik, 15. Baskı, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
  • Law, K., Wong, C. ve Song, L. (2004). “The Construct and Criterion Validity of Emo- tional Intelligence and Its Potential Utility for Management Studies”, The Ameri- can Psychological Association, Vol: 89, No: 3, ss.483-496.
  • Lynn, A. (2005). The EQ Difference A Powerful Plan for Putting Emotional Intelli- gence to Work, e-Book, Amacom.
  • Mayer, J. ve Salovey, P. (1993). “The Intelligence of Emotional Intelligence”, Intelli- gence, ss.433- 442.
  • Mayer, J. ve Salovey, P. (1997). “What is Emotional Intelligence?”, Emotional Deve- lopment and Emotional İntelligence: Implications for Educators, ed. P. Salovey, D. Sluyter,: Basic Books, New York.
  • Mayer, J. (2001). “A Field Guide to Emotional Intelligence”, Emotional Intelligence and Everyay Life, ed. J. Ciarrochi, J. P. Forgas, J. D. Mayer, Psychology Presss. New York.
  • Mayer, J., Caruso, D. ve Salovey, P. (1999). “Emotional Intelligence Meets Traditio- nal Standarts for an Intelligence”, Intelligence, 27 (4), ss.267-298.
  • Mayer, J. (2000). “Emotion, Intelligence, and Emotional Intelligence”, The Hand- book of Affect and Social Cognition, ed. J. P Forgasi Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum&Associates, ss.410 - 431.
  • Milivojevich, A. (2006). “Emotional Intelligence And Six Sigma”, Quality Progress, 39(8), ProQuest Science Journals.
  • Özdevecioğlu, M. (2003). “Organizasyonlarda Saldırgan Davranışlar ve Bireyler Üze- rindeki Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Uludağ Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, c. XXII, sy.1, ss.121-150.
  • Quebbeman, A. ve Rozell, E. (2002). “Emotional Intelligence and Dispositional Af- fectivity as Moderators of Workplace Aggression: The Impact on Behavior Cho- ice”, Human Resource Management Review, 12, ss.125-143.
  • Ronald, O., Mankin, W. ve Lawrence D. (2007). “Organizational Trust, Trust in The Chief Executive and Work Satisfaction”, Public Personnel Management.
  • Salovey, P. ve Mayer, J. (1990). “Emotional Intelligence”, Imagination, Cognition, and Personality, 9.
  • Seçer, H. (2005). “Çalışma Yaşamında Duygular ve Duygusal Emek: Sosyoloji, Psi- koloji ve Örgüt Teorisi Açısından Bir Değerlendirme” Sosyal Siyaset Konferans- ları 50. Kitap, ss. 813-834.
  • Soares, A. (2003). “Tears at Work: Gender, Interaction, and Emotional Labor”, Just Labour, vol. 2., Spring.
  • Stein, S. ve Book, H. (2003). EQ Duygusal Zeka ve Başarının Sırrı, çev.Müjde Işık, Özgür Yayınları, Ankara.
  • Sparrow, T. ve Amanda K. (2006). Applied EI The Importance of Attitudes in Developing Emotional Intelligence, Jossey-Bass, A Wiley Imprint, San Francisco, USA.
  • Weinberger, L. (2002). “Emotional Intelligence: Its Connection to HRD Theory and Practice”, Human Resource Development Review.
  • Wong, C. ve Law K. (2002). “The Effect of Leader and Follower Emotional Intelli- gence on Performance and Attitude: An Exploratory Study”, The Leadership Qu- arterly 13, ss.243-274.
  • Yaylacı Özdemir, G. (2006). Kariyer Yaşamında Duygusal Zeka ve İletişim Yeteneği, Hayat Yayınları:236, Yönetim Dizisi:65, İstanbul.
  • Yürür, S., Gümüş, M. ve Hamarat B. (2011), “Çalışan-Müşteri İlişkilerinde Algılanan Adalet/Adaletsizliğin Duygusal Emek Davranışlarına Etkisi”, Journal of Yasar University, 23(6), ss. 3826-3839.
  • http://eqi.org/history.htm#Definition%20and%20History%20of%20”Emotional%20 Intelligence. (14.06.2012)
  • http://eqi.org/reuven.htm#How%20Reuven%20defines%20 emotional intelligence(14.03.2012)
  • http://eqi.org/reuven2.htm (14.03.2012)
  • http://www.dzeplatformu.org (24.03.2012)
  • http://www.ei.haygroup.com (24.03.2012)
  • http://www.eiconsortium.org/members/baron.htm (14.03.2012)
  • http://www.emotionaliq.com (22.04.2012)
  • http://www.indiana.edu/~intell/wechslers.html (11.04.2012)
There are 77 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Behaviour-Personality Assessment in Psychology
Journal Section Research Article
Authors

Sibel Sü Eröz This is me

Publication Date June 1, 2013
Submission Date July 6, 2012
Published in Issue Year 2013 Volume: 16 Issue: 29

Cite

APA Sü Eröz, S. (2013). Örgütlerde Duygusal Zeka. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(29), 213-242.

Baun SOBED