BibTex RIS Cite

İLKÖĞRETİM MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN OKUL ŞARKILARINA PİYANODA EŞLİK YAPABİLME KONUSUNA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

Year 2011, Volume: 14 Issue: 25, 86 - 98, 01.06.2011

Abstract

Problem Durumu: İlköğretimde okul şarkıları, genel müzik eğitiminin temel öğelerindendir. Müzik eğitiminde kullanılan şarkılar; hem eğitsel amaçlı bestelenmiş; hem de teksesli, çoksesli eşlikli şarkıları kapsayacak şekilde okul müziği özelliklerini içinde barındırmaktadır. Okul şarkıları, öğrencilerin müziksel işitme yeteneklerini, seslerini, müziksel gelişimlerini sağlamak amaçlıdır. Bir okul şarkısına eşlik yapabilmek piyano öğretiminin bir koludur. Piyano eğitimi, bireyin bilişsel, duyuşsal ve devinişsel becerilerinin tümünü içeren uygulama alanlarını kapsamaktadır. Bu açıdan, piyano eğitiminin, öğrencinin, müzik dinleme beğenisinin, müziksel işitmesinin ve müziksel becerilerinin gelişimine katkıları bulunmaktadır. Bu bağlamda, müzik öğretmeni için, piyano çalgısını etkili bir şekilde eşlik yapabilecek seviyede kullanabilmesi önem taşımaktadır.Araştırmanın Amacı: Bu çalışmada ilköğretim müzik öğretmenlerinin okul şarkılarına eşlik yapabilmeye yönelik bakış açılarının araştırılması, bu yönde zorlandıkları konuların ve zorlanmalarının sebeplerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Yöntem: Araştırmada durum tespitine yönelik tarama modeli esas alınmıştır. Müzik öğretmenlerinin okul şarkılarına piyanoda eşlik yapabilme konusuna ilişkin görüşlerini ortaya çıkartmak amacı ile bir anket formu kullanılmıştır. Elde edilen bulgular gruplandırılarak tablolar halinde sunulmuştur. Bulgular ve Sonuçlar: Müzik öğretmenleri öğrencilerin müzik dersini çok sevdiklerini, zevk aldıklarını, eğlendiklerini ve rahatladıklarını belirtmektedirler. Öğretmenler, müzik öğretmenliği lisans eğitimi süresince “korrepetisyon” dersi adı altında okul şarkılarına eşlik yapabilmeye yönelik çalışmalar yapıldığını ancak bu dersin süresinin uzatılması gerektiğini vurgulamışlardır. Müzik öğretmenlerinin çoğunluğunun piyanoda okul şarkılarına eşlik yapabilme konusunda zorluk yaşadığı ortaya konmuştur. Öğretmenlere göre, bir okul şarkısını öğretirken piyano/orgda eşlik yaparak çocukların derse dikkatleri çekilebilir ve daha kısa sürede öğrenmeleri sağlanabilir. İlköğretim müzik ders kitapları hakkında öğretmenlerin bir kısmı kitapta yer alan şarkıların sınıf seviyesine ve öğrencilerin ses genişliklerine uygun olmadığını, kitapta daha çok şarkıya yer verilmesinin gerekliliğini belirtmektedir. Son olarak, öğretmenlerin büyük çoğunluğu kaynak olarak kullandıkları kitap olmadığını belirtmektedirler. Öneriler: Müzik öğretmeni adaylarına, ileriki meslek yaşantılarında, bir okul şarkısına piyanoda eşlik yapabilme yetisinin gerekliliği ve önemi vurgulanmalıdır. Eşlik dersinin süresinin uzatılması sağlanmalıdır

References

  • Aydınoğlu, O. (2005). Müzik Öğretmenliği Lisans Programında Yer Alan Eşlik (Korrepe- tisyon) Dersinin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Ensti- tüsü, Müzik Eğitimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Bilgin, S. (1998). İlköğretim Okullarının 2. Kademesinde Müzik Eğitiminde Kullanılan Şarkıların Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü Çıkışlı Müzik Öğretmenleri Tarafından Piyano ile Eşliklenmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bi- limleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara.
  • Bozkaya, İ. (2001). Okul Ortamında Müzik. F.Özsan Matbaacılık, Bursa.
  • Çevik, D. B. (2011). Müzik Öğretmeni Adaylarının Eşlik Dersine Bakış Açıları ile Derste Zorlandıkları Konulara İlişkin Çözüm Önerileri, Kastamonu Eğitim Fakültesi Der- gisi, 19 (1), 345-360.
  • Görsev, A. (2006). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Son Sı- nıf Öğrencilerinin “Piyano Eğitimi”, “Müzik Teorisi Ve İşitme Eğitimi” Ve “Eşlik (Korrepetisyon)” Dersleri ile Okul Şarkılarına Doğaçlama Eşlik Becerileri Arasın- daki İlişkiler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Kutluk, Ö. (1996). Okul Şarkılarına Piyano İle Eşlik Yapabilme Becerisinin Geliştirilme- si Üzerine Bir Çalışma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Levinowitz, L. (2001). A Golden Age for Early Childhood Music Education, Teaching Music, December, 9 (3), 44–47.
  • Say, A. (1996). Müzik Öğretimi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Say, A. (2002). Müzik Sözlüğü. Müzik Ansiklopedisi Yayınları. Ankara
  • Sönmezöz, F. (2006). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Öğrenim Gören Lisans Öğrencilerinin Eşlik Dersine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Ulusal Müzik Eği- timi Sempozyumu Bildirisi, 26–28 Nisan 2006, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fa- kültesi, Denizli.
  • Şentürk, N. (2000). Musiki Muallimden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Süreci, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (3), 134.
  • Uçan, A. (1990). Orta Öğretim Kurumlarında Müzik Öğretimi ve Sorunları, Türk Eğitim Derneği Yayınları Öğretim Dizisi, No:7. s. 239.

A Study on the Views for Accompaniment of Primary School Teachers to School Songs by Playing Piano

Year 2011, Volume: 14 Issue: 25, 86 - 98, 01.06.2011

Abstract

Problem: School songs are basic components of teaching at primary schools. Songs used for music education are composed both for educational purposes and also to include unison and polyphonic songs so that they bear the features of school music. School songs are developed in the hopes of imporving students’ awareness for music, their voice and musical development. Accompanying to a school song is a branch of teaching how to play a piano. Piano education covers application of an individual’s cognitive, affective and kinetic skills. When examined from this point of view, it is seen that piano education aids students develop their music preferences, musical awareness and musical skills. In that sense, it bears importance that an effective level of accompaniment can be done by the music teacher with the piano. Research Aim: In this study, researching views of primary school music teachers on accompaniment to school songs, rooting out the topics they have problem with is aimed. Method: In this study a model prepared for condition detection was used. A survey was used to get a glimpse of what teachers think of accompanying to school songs. The data gathered from the survey was presented on graphs in groups.Findings: Music teachers say that students like music class very much, enjoy it, have fun and relax. Teachers claim that throughout undergraduate education studies on accompanying to school songs were being done under the name of co-repetition and that this amount of time is not enough and it should be longer. On the topic of accompanying to school songs with piano most of teachers say that they have trouble. Teachers gives importance to the fact that while teaching a school song, the skill to accompany to a song boosts students attention. Some of teachers say that primary school music textbooks are not suitable for students’ level and skill and that more songs should be included to the books. Finally, most of them said that they had no textbook for accompanying to songs with piano.Suggestions: It must be emphasized that the ability to accompanying school songs by piano is necessity and importance in future professional lives. Extend the duration of the accompaniment course must be provided

References

  • Aydınoğlu, O. (2005). Müzik Öğretmenliği Lisans Programında Yer Alan Eşlik (Korrepe- tisyon) Dersinin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Ensti- tüsü, Müzik Eğitimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Bilgin, S. (1998). İlköğretim Okullarının 2. Kademesinde Müzik Eğitiminde Kullanılan Şarkıların Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü Çıkışlı Müzik Öğretmenleri Tarafından Piyano ile Eşliklenmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bi- limleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara.
  • Bozkaya, İ. (2001). Okul Ortamında Müzik. F.Özsan Matbaacılık, Bursa.
  • Çevik, D. B. (2011). Müzik Öğretmeni Adaylarının Eşlik Dersine Bakış Açıları ile Derste Zorlandıkları Konulara İlişkin Çözüm Önerileri, Kastamonu Eğitim Fakültesi Der- gisi, 19 (1), 345-360.
  • Görsev, A. (2006). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Son Sı- nıf Öğrencilerinin “Piyano Eğitimi”, “Müzik Teorisi Ve İşitme Eğitimi” Ve “Eşlik (Korrepetisyon)” Dersleri ile Okul Şarkılarına Doğaçlama Eşlik Becerileri Arasın- daki İlişkiler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Kutluk, Ö. (1996). Okul Şarkılarına Piyano İle Eşlik Yapabilme Becerisinin Geliştirilme- si Üzerine Bir Çalışma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Levinowitz, L. (2001). A Golden Age for Early Childhood Music Education, Teaching Music, December, 9 (3), 44–47.
  • Say, A. (1996). Müzik Öğretimi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Say, A. (2002). Müzik Sözlüğü. Müzik Ansiklopedisi Yayınları. Ankara
  • Sönmezöz, F. (2006). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Öğrenim Gören Lisans Öğrencilerinin Eşlik Dersine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Ulusal Müzik Eği- timi Sempozyumu Bildirisi, 26–28 Nisan 2006, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fa- kültesi, Denizli.
  • Şentürk, N. (2000). Musiki Muallimden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Süreci, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (3), 134.
  • Uçan, A. (1990). Orta Öğretim Kurumlarında Müzik Öğretimi ve Sorunları, Türk Eğitim Derneği Yayınları Öğretim Dizisi, No:7. s. 239.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Deniz Beste Çevik This is me

Elif Güven This is me

Publication Date June 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 14 Issue: 25

Cite

APA Çevik, D. B., & Güven, E. (2011). İLKÖĞRETİM MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN OKUL ŞARKILARINA PİYANODA EŞLİK YAPABİLME KONUSUNA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(25), 86-98.

Baun SOBED