Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de 2014-2019 yılları arasında Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi/Öğretmenliği Bilim Dallarında yazılan doktora tezlerinin ortaya konmasıdır. Çalışma nitel yöntem araştırması olarak planlanmış ve bu bağlamda durum çalışması benimsenmiştir. Çalışmanın verileri, YÖK Ulusal Tez merkezinden toplanmış ve toplam 132 doktora tezine ulaşılmıştır. Söz konusu veriler içerik analizi ile çözümlenmiş ve ‘yıl, üniversite, konular, yöntem, desen ve örneklem grubu’ temaları ele alınarak yorumlanmıştır. Çalışmanın bulguları, söz konusu tezlerin çoğunluğunun, çalgı eğitimi (piyano eğitimi) konusunda yazıldığını, nicel yöntem ve deneysel desen benimsediğini ve müzik öğretmeni adayları ile çalışıldığını göstermiştir.
YOK
YOK
YOK
The aim of this study is to reveal the dissertations written in the Music Education Teaching Departments of the Institute of Educational Sciences, Fine Arts Education between 2014-2019 in Turkey. The study was planned as a qualitative method research and a case study was adopted in this context. The data of the study were collected from the YOK National Thesis Center and a total of 132 dissertations were reached. The aforementioned data were analyzed by content analysis and interpreted by considering the themes of 'year, university, subjects, method, design and sample group'. The findings of the study showed that the majority of these theses were written on instrument education (piano education), adopted quantitative method and experimental design, and studied with pre-service music teachers.
YOK
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Project Number | YOK |
Early Pub Date | June 23, 2023 |
Publication Date | June 23, 2023 |
Submission Date | February 8, 2022 |
Acceptance Date | March 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 26 Issue: 49 |
Baun SOBED