Türkiye’nin Erken Cumhuriyet dönemi, ulus devletleşme sürecine bağlı olarak milliyetçi ideolojinin baskın olduğu, dağılan Osmanlı İmparatorluğu ile bağların koparılmak istendiği ve yeni bir kök arayışına girilen bir dönem olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu dönemde Türk milliyetçiliğini yaygınlaştırma amacıyla çeşitli adımlar atılmış, Türk Tarih Tezi, Güneş Dil Teorisi gibi teorilerle Türk halkının Orta Asya kökleriyle bağ kurmasına ve ulus bilinci geliştirmesine çalışılmıştır. Milliyetçilik gibi ideolojik unsurların bir topluma aşılanmasındaki en önemli sacayaklarından birisi çocukların “eğitimi”dir. Bu eğitim aşamasında çocukların bir yandan eğleneceği bir yandansa bilgileneceği bir alan sağlayan önemli mecralardan birisi ise çocuk dergileridir. Bu çalışma Erken Cumhuriyet dönemindeki milliyetçilik politikaları ve çocukluğun inşasına odaklanmaktadır. Bu bağlamda milliyetçi söylemlerin ve kimlik politikalarının hız kazandığı bir dönem olan 1930’lu yıllarda yayımlanan Şen Çocuk dergisi özelinde, Erken Cumhuriyet döneminin milliyetçilik politikalarının çocuk dergisinde kendisine nasıl yer bulduğu incelenmiştir. Çalışmada Şen Çocuk dergisinde yer alan içerikler Türklüğün niteliksel özellikleri, Türklüğün tarihi, Türk Dilinin önemi, dağılan Osmanlı İmparatorluğu, Anadolu övgüsü, düşman imgesi temaları üzerinden betimsel olarak analiz edilmiştir.
The early Republican period in Turkey emerges as a period characterized by the dominance of nationalist ideology, driven by the process of nation-state formation, the desire to sever ties with the disintegrating Ottoman Empire, and the pursuit of a new cultural identity. During this period, various steps were taken to promote Turkish nationalism, including the development of theories such as the Turkish Historical Thesis and the Sun Language theory, aimed at establishing a connection between the Turkish people and their Central Asian roots and fostering a sense of national consciousness. One of the key pillars in instilling ideological elements like nationalism in a society is the "education" of children. In the realm of education, one important medium that provided a space for both entertainment and knowledge acquisition for children was children's magazines. This study focuses on the nationalist policies of the early Republican period and the construction of childhood. In this context, it examines how the nationalist policies of the early Republican period found their place in the children's magazine Şen Çocuk, which was published in the 1930s, a period when nationalist discourse and identity politics gained momentum. The study analyzes the content in Şen Çocuk magazine descriptively, with a focus on themes related to the qualitative characteristics of Turkishness, the history of Turkishness, the importance of the Turkish language, the disintegration of the Ottoman Empire, praise of Anatolia, and the portrayal of enemies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Modern Turkish Literature in Turkiye Field, Historical Studies (Other) |
Journal Section | Language and Literature |
Authors | |
Early Pub Date | October 29, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | August 28, 2023 |
Acceptance Date | October 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 26 Issue: 49-1 - Special Issue: The 100th Anniversary of the Turkish Republic |
Baun SOBED