Research Article
BibTex RIS Cite

Turist rehberlerinin Instagram paylaşımlarının kişisel markalaşma kapsamında göstergebilimsel analizi

Year 2024, Volume: 27 Issue: 52, 651 - 667, 30.12.2024
https://doi.org/10.31795/baunsobed.1448475

Abstract

Değişen dünyayla birlikte markalaşma ürün ve hizmetlerin yanı sıra kişisel bir boyuta taşınmakta ve kişiler kendi markalarını yaratmaktadır. Kişisel bir marka yaratma imkanı sağlayan önemli mesleklerden biri turist rehberliğidir. Turist rehberleri meslek icrasında kullandıkları kendilerine özgü üslup ve anlatım tarzıyla kişisel bir marka yaratarak tercih edilme olasılığını arttırabilmektedirler. Kendi markasını yaratma sürecinde turist rehberlerinin kullandığı kanallar arasında sosyal medya önemli bir yer edinmektedir. Bu bağlamda araştırmada, kişisel markalaşma kapsamında turist rehberlerinin sosyal medya mecrası Instagram profillerinden yayınladıkları görsellerde ön planda yer alan unsurların belirlenmesi amaçlanmaktadır. Kişisel Instagram hesabından görsel paylaşan ve en az 10 bin takipçisi bulunan turist rehberlerinin en fazla beğeni alan görsel paylaşımları göstergebilimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma sonucunda, turist rehberlerinin görsel paylaşımlarında uzmanlaşma, konumlandırma, tema, renk ve tasarım, hedef kitleyle bağlantı, fiziksel yapı, kişisel farkındalık, kişisel değerler ve kişilik olmak üzere birçok farklı kişisel markalaşma unsurlarını ön plana çıkardıkları görülmektedir.

References

  • Akgül, O. ve Köroğlu, A. (2020). Turist rehberlerinde kişisel markalaşma. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(31), 4350-4375.
  • Arruda, W. (2003). An introduction to personal branding-A revolution in the way we manage our career. USA: Reach Communications Consulting, 241-287.
  • Arvidsson, A. ve Bardinelli, C. (2013). Brand yourself as a changemaker. Journal of Macro Marketing, 1(33), 67-71.
  • Bădău, H. (2011). Social media communication techniques. Polirom.
  • Barthes, R. (2016). Göstergebilimsel serüven. Yapı Kredi Yayınları.
  • Bişkin, F. ve Kaya, Y. (2011). İş hayatında kişisel marka. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 555-570.
  • Brooks, A. ve Anumudu, C. (2016). Identity development in personal branding instruction. Adult Learning Times, 27(1), 23-29.
  • Chen, C. (2013). Exploring personal branding on YouTube. Journal of Internet Commerce, 12(4), 332-347.
  • Civelek, M. ve Türkay, O. (2019). Uzay turizmine ilişkin uluslararası turizm karikatürlerinin göstergebilimsel bir analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), 960-980.
  • Çıkı, K. D., Ramazan, İ. ve Vergül, A. M. (2023). Turist rehberlerinin markalaşma sürecinde kişisel web sitelerinin rolü. Kent Akademisi, 16(4), 2337-2352.
  • Demir, B. ve Türkmen, S. (2022). Turist rehberlerinin algılanan marka kişiliği, turist duyguları, turist memnuniyeti ve turist sadakati arasındaki yapısal ilişkilerin incelenmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(3), 645–664.
  • Doğan, S. ve Kılıç, S. (2009). Üretkenlik karşıtı iç davranışlarının türleri, boyutları ve benzer kavramlarla ilişkilerine yönelik bir yazın incelemesi. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32(2), 103-132.
  • Duran, G., Erdem, D., ve Konaklıoğlu, E. (2022). Sosyal medyada turistlerin ilgisini ne çekiyor? Türkiye-Yunanistan destinasyonları üzerine göstergebilimsel bir analiz. Journal of Recreation and Tourism Research, 9(2).
  • Eker, S. (2007). Provasız hayatta kişisel marka olabilmek. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ergil, N. (2010). Kişi marka yaratma süreci ve Türkiye’deki tiyatro sanatçılarına yönelik bir pilot çalışma: Marmara Üniversitesi örneği [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi], Marmara Üniversitesi.
  • Fiske, J. (2003). İletişim çalışmalarına giriş. Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Gisladottir, I. E. (2016). It's a brand new world: Develop a strong personal brand [Unpublished Bachelor Thesis], University of Iceland.
  • İzgören, A. (2010). Avucunuzdaki kelebek. Elma Yayınevi.
  • James, J. (1999). Beden dili–olumlu imaj oluşturma. Alfa Basım Yayın Dağıtım.
  • Johnson, S. (2017). A study on effective communication strategy in developing brand communication. Journal of Media Studies, 3(7), 234-242.
  • Kasap, G., Kemer, E. ve Tekeli Kırıcı, E. (2022). Turizm tanıtım filminin göstergebilimsel analizi: İstanbul tanıtım filmi örneği. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(2), 326-344.
  • Khedler, M. (2015). A brand for everyone: Guide lines for personal brand managing. The Journal of Global Business Issues, 1(9).
  • Kim, W., Jeong, O. R. ve Lee, S. W. (2010). On social web sites. Journal Information System, 35(2), 215-236. Lacy, M. (2012). An examination of the role of online social media in journalists. Public Relations Review, 35(3), 314- 316.
  • Leary, M. R. ve Kowalsky, R. M. (1990). Impression management: A literature review and two-component model. Psychological Bulletin, 107(1), 34-37.
  • Leland, K., (2016). The brand mapping strategy. Entrepreneur Press.
  • Owen, H., Hodgson, V. ve Gazzard, N. (2010). Liderlik el kitabı. Optimist Yayınları.
  • Özharputlu, H. (2019). Yeni bir trend olarak kişisel marka: Türkiye örneği [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi], Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Özüpek, M. N. (2018). İmaj ve türleri-imaja dair herşey. Eğitim Yayınevi.
  • Ramparsad, H. K. (2008). Authentic personal branding: A new blue printor building and aligning a powerful leadership brand, Information Age Publishing.
  • Rampersad, K. H. (2009). Authentic personal branding. Information Age Publishing.
  • Renton, M. ve Richard, J. E. (2019). Exploring brand governance in smes: Does socialisation provide a means to value creation? Journal of Brand Management, 26(4), 461-472.
  • Rıfat, M. (1998). XX. Yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Rıfat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si. Say Yayınları.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2006). Halkla ilişkiler. Alfa Aktüel Yayınları.
  • Schwabel, D. (2009). Me 2.0: A powerful way to achieve brand success. Kaplan Publishers.
  • Sezgin, M., Bağcı, T. ve Köseoğlu, A. (2022). Turizm sektörünün fiili temsilcileri turist rehberlerinin markalaşması. Turizm sektöründe markalaşma analizler, sorunlar, çözümler. Eğitim Yayınevi.
  • Shepherd, I. (2005). From cattle and coke to charlie: Meeting the challenge of self-marketing and personal branding. Journal of Marketing Management, 21(5-6), 589-606.
  • Shuker, L. (2014). It’ll look good on your personal statement, self-marketing amongs university applicants in the United Kingdom. British Journal of Sociology of Education, 35(2), 224-243.
  • Sığırcı, İ. (2017). Göstergebilim uygulamaları. Seçkin Yayınları.
  • Thompson, A. E. (2010). Brand new you: Taking ownership of your personal brand. Xlibris Corporation.
  • Uçak, R., Erbay Aslıtürk, G. ve Karakaş Tandoğan, G. (2021). Turizm rehberliğinde kişisel markalaşma. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 169-186.
  • Vitalar, A. (2019). Like me: Generation z and the use of social media for personal branding. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 7, 1723-1760.
  • Yenipınar, U. ve Yılmaz. L. (2019). Turist rehberliğinde uzmanlaşma. Özlem Güzel ve Özlem Köroğlu Turist rehberliğinde uzmanlaşma-Özel ilgi turlarından özel konulara içinde (1-35). Nobel Akademik Yayıncılık.

Semiotic analysis of tour guides Instagram postings within the scope of personal branding

Year 2024, Volume: 27 Issue: 52, 651 - 667, 30.12.2024
https://doi.org/10.31795/baunsobed.1448475

Abstract

Along with the changing world, the branding dimension moves to a personal dimension as well as products and services, and people create their own brands. One important profession a personal brand is tourist guidance.Tourist guides can increase the possibility of being preferred by creating a personal brand with the unique style and expression they use in their profession. Social media has an important place among the channels used by tourist guides in the process of creating their own brand.This research aims to find out the most common features in the pictures shared by tourist guides on Instagram for their personal branding. There searchers analyzed visual posts from personal Instagram accounts of tourist guides having at least 10K followers using the semiotic analysis method to identify the most popular features. As a result of research, it is seen that tourist guides highlight many different personal branding elements in their visual sharing, such as specialization, positioning, theme, color and design, connection with the target audience, physical structure, personal awareness, personal values, and personality.

References

  • Akgül, O. ve Köroğlu, A. (2020). Turist rehberlerinde kişisel markalaşma. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(31), 4350-4375.
  • Arruda, W. (2003). An introduction to personal branding-A revolution in the way we manage our career. USA: Reach Communications Consulting, 241-287.
  • Arvidsson, A. ve Bardinelli, C. (2013). Brand yourself as a changemaker. Journal of Macro Marketing, 1(33), 67-71.
  • Bădău, H. (2011). Social media communication techniques. Polirom.
  • Barthes, R. (2016). Göstergebilimsel serüven. Yapı Kredi Yayınları.
  • Bişkin, F. ve Kaya, Y. (2011). İş hayatında kişisel marka. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 555-570.
  • Brooks, A. ve Anumudu, C. (2016). Identity development in personal branding instruction. Adult Learning Times, 27(1), 23-29.
  • Chen, C. (2013). Exploring personal branding on YouTube. Journal of Internet Commerce, 12(4), 332-347.
  • Civelek, M. ve Türkay, O. (2019). Uzay turizmine ilişkin uluslararası turizm karikatürlerinin göstergebilimsel bir analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), 960-980.
  • Çıkı, K. D., Ramazan, İ. ve Vergül, A. M. (2023). Turist rehberlerinin markalaşma sürecinde kişisel web sitelerinin rolü. Kent Akademisi, 16(4), 2337-2352.
  • Demir, B. ve Türkmen, S. (2022). Turist rehberlerinin algılanan marka kişiliği, turist duyguları, turist memnuniyeti ve turist sadakati arasındaki yapısal ilişkilerin incelenmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(3), 645–664.
  • Doğan, S. ve Kılıç, S. (2009). Üretkenlik karşıtı iç davranışlarının türleri, boyutları ve benzer kavramlarla ilişkilerine yönelik bir yazın incelemesi. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32(2), 103-132.
  • Duran, G., Erdem, D., ve Konaklıoğlu, E. (2022). Sosyal medyada turistlerin ilgisini ne çekiyor? Türkiye-Yunanistan destinasyonları üzerine göstergebilimsel bir analiz. Journal of Recreation and Tourism Research, 9(2).
  • Eker, S. (2007). Provasız hayatta kişisel marka olabilmek. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ergil, N. (2010). Kişi marka yaratma süreci ve Türkiye’deki tiyatro sanatçılarına yönelik bir pilot çalışma: Marmara Üniversitesi örneği [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi], Marmara Üniversitesi.
  • Fiske, J. (2003). İletişim çalışmalarına giriş. Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Gisladottir, I. E. (2016). It's a brand new world: Develop a strong personal brand [Unpublished Bachelor Thesis], University of Iceland.
  • İzgören, A. (2010). Avucunuzdaki kelebek. Elma Yayınevi.
  • James, J. (1999). Beden dili–olumlu imaj oluşturma. Alfa Basım Yayın Dağıtım.
  • Johnson, S. (2017). A study on effective communication strategy in developing brand communication. Journal of Media Studies, 3(7), 234-242.
  • Kasap, G., Kemer, E. ve Tekeli Kırıcı, E. (2022). Turizm tanıtım filminin göstergebilimsel analizi: İstanbul tanıtım filmi örneği. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(2), 326-344.
  • Khedler, M. (2015). A brand for everyone: Guide lines for personal brand managing. The Journal of Global Business Issues, 1(9).
  • Kim, W., Jeong, O. R. ve Lee, S. W. (2010). On social web sites. Journal Information System, 35(2), 215-236. Lacy, M. (2012). An examination of the role of online social media in journalists. Public Relations Review, 35(3), 314- 316.
  • Leary, M. R. ve Kowalsky, R. M. (1990). Impression management: A literature review and two-component model. Psychological Bulletin, 107(1), 34-37.
  • Leland, K., (2016). The brand mapping strategy. Entrepreneur Press.
  • Owen, H., Hodgson, V. ve Gazzard, N. (2010). Liderlik el kitabı. Optimist Yayınları.
  • Özharputlu, H. (2019). Yeni bir trend olarak kişisel marka: Türkiye örneği [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi], Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Özüpek, M. N. (2018). İmaj ve türleri-imaja dair herşey. Eğitim Yayınevi.
  • Ramparsad, H. K. (2008). Authentic personal branding: A new blue printor building and aligning a powerful leadership brand, Information Age Publishing.
  • Rampersad, K. H. (2009). Authentic personal branding. Information Age Publishing.
  • Renton, M. ve Richard, J. E. (2019). Exploring brand governance in smes: Does socialisation provide a means to value creation? Journal of Brand Management, 26(4), 461-472.
  • Rıfat, M. (1998). XX. Yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Rıfat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si. Say Yayınları.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2006). Halkla ilişkiler. Alfa Aktüel Yayınları.
  • Schwabel, D. (2009). Me 2.0: A powerful way to achieve brand success. Kaplan Publishers.
  • Sezgin, M., Bağcı, T. ve Köseoğlu, A. (2022). Turizm sektörünün fiili temsilcileri turist rehberlerinin markalaşması. Turizm sektöründe markalaşma analizler, sorunlar, çözümler. Eğitim Yayınevi.
  • Shepherd, I. (2005). From cattle and coke to charlie: Meeting the challenge of self-marketing and personal branding. Journal of Marketing Management, 21(5-6), 589-606.
  • Shuker, L. (2014). It’ll look good on your personal statement, self-marketing amongs university applicants in the United Kingdom. British Journal of Sociology of Education, 35(2), 224-243.
  • Sığırcı, İ. (2017). Göstergebilim uygulamaları. Seçkin Yayınları.
  • Thompson, A. E. (2010). Brand new you: Taking ownership of your personal brand. Xlibris Corporation.
  • Uçak, R., Erbay Aslıtürk, G. ve Karakaş Tandoğan, G. (2021). Turizm rehberliğinde kişisel markalaşma. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 169-186.
  • Vitalar, A. (2019). Like me: Generation z and the use of social media for personal branding. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 7, 1723-1760.
  • Yenipınar, U. ve Yılmaz. L. (2019). Turist rehberliğinde uzmanlaşma. Özlem Güzel ve Özlem Köroğlu Turist rehberliğinde uzmanlaşma-Özel ilgi turlarından özel konulara içinde (1-35). Nobel Akademik Yayıncılık.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Tourism
Authors

Merve Nur Ercan 0000-0003-2019-8942

Sonay Kaygalak-celebi 0000-0003-3071-6184

Early Pub Date December 30, 2024
Publication Date December 30, 2024
Submission Date March 7, 2024
Acceptance Date December 23, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 27 Issue: 52

Cite

APA Ercan, M. N., & Kaygalak-celebi, S. (2024). Turist rehberlerinin Instagram paylaşımlarının kişisel markalaşma kapsamında göstergebilimsel analizi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27(52), 651-667. https://doi.org/10.31795/baunsobed.1448475

Baun SOBED