Research Article
BibTex RIS Cite

Finansal Okuryazarlık ve Farkındalığının Belirlenmesine Yönelik Bitlis Eren Üniversitesi SBMYO Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama

Year 2018, Volume: 1 Issue: 2, 110 - 126, 07.07.2018

Abstract

    Küreselleşen
finansal yapı içerisinde bireylerin ekonomik özellik taşıyan yatırım,
bütçeleme, harcama, tasarruf vb. alışkanlarında değişiklikler olmaya
başlamıştır. Bu değişikliklere bağlı olarak, kullanılan finansal ürün/araç
çeşitliliğinin artması kaçınılmaz olmuştur. Artan çeşitlilikler bireyleri
alternatif finansal kararlar almaya itmiştir. Toplumdaki bireylerin finansal
olarak karar almalarını etkileyen önemli etmenlerden biri sahip oldukları
finansal bilgiler ve yeterliliğidir. Bu konudaki farkındalık ise, finansal
okuryazarlık kavramının önemini vurgulamaktadır. Finansal okuryazarlık,
bireylerin elde ettikleri gelirleri, yatırımlarını, para yönetimi ve bütçeleme
davranışlarını inceleyip, ortaya çıkan riskleri rasyonel bir şekilde
yönetebilmesi amacıyla gündeme gelmiş bir kavramdır. Ayrıca bu kavram; finansal
ekonominin etkinliğini artırmanın yanında tüketici haklarının korunmasına,
tüketicilerin harcamalarını kontrol altına almasına ve finansal ekonomi
içerisindeki sorunları minimum seviyeye indirmede destek sağlayıcı bir rol
üstlenmektedir.



       Bu doğrultuda, toplumda önemli statüye
sahip üniversitelerimizde öğrenim gören öğrencilerin bu konular ışığında
eğitilmesi oldukça önemlidir. Bu çalışmada Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal
Bilimler Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilere anket uygulaması
yapılmış olup öğrencilerin finansal okuryazarlık hakkındaki bilgi ve
tutumlarını öğrenmek aynı zamanda finansal piyasa içinde ne kadar etkin bir rol
oynadıklarının farkında olmalarını sağlamak hedeflenmiştir.

References

  • Bayram, S. Seçil. (2010). Finansal Okuryazarlık ve Para Yönetimi Davranışları: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Biçer, E.B., Altan,F. (2016). “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık ile İlgili Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi” , Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Aralık 2016 20(4): 1501-1517
  • Doğrudan Faaliyet Desteği Programı “TFRS32 Bölgesinde Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi ve Geliştirilmesine Yönelik Çözüm Önerileri Projesi” Sonuç Raporu, 2016: 14. Elmas, B. ve Yılmaz, H.(2016). Finansal Okuryazarlık: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Üzerine Bir Çalışma. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:2, Sayı:1, ss.115-140.Er,B.,Şahin, Y.E.,Mutlu,M.(2017), “Finansal Eylem ve Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, Finans,Ekonomik ve Politik Yorumlar 2017,Cilt 54, Sayı :630, 75-88.
  • Ergün, B., Şahin A. ve Ergin, E., (2014), Finansal Okuryazarlık: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(34): 847-864.
  • Gökmen, H. (2012), Finansal Okuryazarlık, 1.Baskı, Hiperlink Yayınları, İstanbul.Goel, Isha. and Khanna, S. Ram. (2013).“Financial Education as Tool to Achieve Financial Literacy”. Eastern Economic Forum, 338-345.Karataş, Ç.(2017). Finansal Okuryazarlığın Geliştirilmesinde Merkez Bankalarının Rolü ve Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası İçin Bir Değerlendirme. TCMB, Uzmanlık Yeterlik Tezi, Ankara.
  • Kılıç, Y., Ata, H., Seyrek, İ. (2015), Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 66: 129-150.Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası (TCMB) (2011). Dünyada ve Türkiye’de Finansal Hizmetlere Erişim ve Finansal Eğitim.https://www.aicpa.org/forthepublic/finliteracy.html (Erişim Tarihi: 04.04.2018).OECD (2005), Improving Financial Literacy Analysis of Issues and Policies Organization. http://www.oecd.org/finance/financial-education/improvingfinancialliteracyanalysisofissuesandpolicies.htm
Year 2018, Volume: 1 Issue: 2, 110 - 126, 07.07.2018

Abstract

References

  • Bayram, S. Seçil. (2010). Finansal Okuryazarlık ve Para Yönetimi Davranışları: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Biçer, E.B., Altan,F. (2016). “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık ile İlgili Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi” , Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Aralık 2016 20(4): 1501-1517
  • Doğrudan Faaliyet Desteği Programı “TFRS32 Bölgesinde Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi ve Geliştirilmesine Yönelik Çözüm Önerileri Projesi” Sonuç Raporu, 2016: 14. Elmas, B. ve Yılmaz, H.(2016). Finansal Okuryazarlık: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Üzerine Bir Çalışma. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:2, Sayı:1, ss.115-140.Er,B.,Şahin, Y.E.,Mutlu,M.(2017), “Finansal Eylem ve Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, Finans,Ekonomik ve Politik Yorumlar 2017,Cilt 54, Sayı :630, 75-88.
  • Ergün, B., Şahin A. ve Ergin, E., (2014), Finansal Okuryazarlık: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(34): 847-864.
  • Gökmen, H. (2012), Finansal Okuryazarlık, 1.Baskı, Hiperlink Yayınları, İstanbul.Goel, Isha. and Khanna, S. Ram. (2013).“Financial Education as Tool to Achieve Financial Literacy”. Eastern Economic Forum, 338-345.Karataş, Ç.(2017). Finansal Okuryazarlığın Geliştirilmesinde Merkez Bankalarının Rolü ve Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası İçin Bir Değerlendirme. TCMB, Uzmanlık Yeterlik Tezi, Ankara.
  • Kılıç, Y., Ata, H., Seyrek, İ. (2015), Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 66: 129-150.Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası (TCMB) (2011). Dünyada ve Türkiye’de Finansal Hizmetlere Erişim ve Finansal Eğitim.https://www.aicpa.org/forthepublic/finliteracy.html (Erişim Tarihi: 04.04.2018).OECD (2005), Improving Financial Literacy Analysis of Issues and Policies Organization. http://www.oecd.org/finance/financial-education/improvingfinancialliteracyanalysisofissuesandpolicies.htm
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Nazan Güngör Karyağdı 0000-0002-4833-4849

Publication Date July 7, 2018
Submission Date May 15, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Güngör Karyağdı, N. (2018). Finansal Okuryazarlık ve Farkındalığının Belirlenmesine Yönelik Bitlis Eren Üniversitesi SBMYO Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. İşletme Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 110-126.

Journal of Business, Economics and Management uses Creative Commons Atıf 4.0 Licence.

Indexed: Index Copernicus, DOAJ, Crossref, CiteFactor, EBSCO, Google Scholar, ASSOS, OJOP