Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Finansal Okuryazarlık ve Farkındalığının Belirlenmesine Yönelik Bitlis Eren Üniversitesi SBMYO Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 110 - 126, 07.07.2018

Öz

    Küreselleşen
finansal yapı içerisinde bireylerin ekonomik özellik taşıyan yatırım,
bütçeleme, harcama, tasarruf vb. alışkanlarında değişiklikler olmaya
başlamıştır. Bu değişikliklere bağlı olarak, kullanılan finansal ürün/araç
çeşitliliğinin artması kaçınılmaz olmuştur. Artan çeşitlilikler bireyleri
alternatif finansal kararlar almaya itmiştir. Toplumdaki bireylerin finansal
olarak karar almalarını etkileyen önemli etmenlerden biri sahip oldukları
finansal bilgiler ve yeterliliğidir. Bu konudaki farkındalık ise, finansal
okuryazarlık kavramının önemini vurgulamaktadır. Finansal okuryazarlık,
bireylerin elde ettikleri gelirleri, yatırımlarını, para yönetimi ve bütçeleme
davranışlarını inceleyip, ortaya çıkan riskleri rasyonel bir şekilde
yönetebilmesi amacıyla gündeme gelmiş bir kavramdır. Ayrıca bu kavram; finansal
ekonominin etkinliğini artırmanın yanında tüketici haklarının korunmasına,
tüketicilerin harcamalarını kontrol altına almasına ve finansal ekonomi
içerisindeki sorunları minimum seviyeye indirmede destek sağlayıcı bir rol
üstlenmektedir.



       Bu doğrultuda, toplumda önemli statüye
sahip üniversitelerimizde öğrenim gören öğrencilerin bu konular ışığında
eğitilmesi oldukça önemlidir. Bu çalışmada Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal
Bilimler Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilere anket uygulaması
yapılmış olup öğrencilerin finansal okuryazarlık hakkındaki bilgi ve
tutumlarını öğrenmek aynı zamanda finansal piyasa içinde ne kadar etkin bir rol
oynadıklarının farkında olmalarını sağlamak hedeflenmiştir.

Kaynakça

  • Bayram, S. Seçil. (2010). Finansal Okuryazarlık ve Para Yönetimi Davranışları: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Biçer, E.B., Altan,F. (2016). “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık ile İlgili Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi” , Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Aralık 2016 20(4): 1501-1517
  • Doğrudan Faaliyet Desteği Programı “TFRS32 Bölgesinde Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi ve Geliştirilmesine Yönelik Çözüm Önerileri Projesi” Sonuç Raporu, 2016: 14. Elmas, B. ve Yılmaz, H.(2016). Finansal Okuryazarlık: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Üzerine Bir Çalışma. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:2, Sayı:1, ss.115-140.Er,B.,Şahin, Y.E.,Mutlu,M.(2017), “Finansal Eylem ve Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, Finans,Ekonomik ve Politik Yorumlar 2017,Cilt 54, Sayı :630, 75-88.
  • Ergün, B., Şahin A. ve Ergin, E., (2014), Finansal Okuryazarlık: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(34): 847-864.
  • Gökmen, H. (2012), Finansal Okuryazarlık, 1.Baskı, Hiperlink Yayınları, İstanbul.Goel, Isha. and Khanna, S. Ram. (2013).“Financial Education as Tool to Achieve Financial Literacy”. Eastern Economic Forum, 338-345.Karataş, Ç.(2017). Finansal Okuryazarlığın Geliştirilmesinde Merkez Bankalarının Rolü ve Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası İçin Bir Değerlendirme. TCMB, Uzmanlık Yeterlik Tezi, Ankara.
  • Kılıç, Y., Ata, H., Seyrek, İ. (2015), Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 66: 129-150.Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası (TCMB) (2011). Dünyada ve Türkiye’de Finansal Hizmetlere Erişim ve Finansal Eğitim.https://www.aicpa.org/forthepublic/finliteracy.html (Erişim Tarihi: 04.04.2018).OECD (2005), Improving Financial Literacy Analysis of Issues and Policies Organization. http://www.oecd.org/finance/financial-education/improvingfinancialliteracyanalysisofissuesandpolicies.htm
Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 110 - 126, 07.07.2018

Öz

Kaynakça

  • Bayram, S. Seçil. (2010). Finansal Okuryazarlık ve Para Yönetimi Davranışları: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Biçer, E.B., Altan,F. (2016). “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık ile İlgili Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi” , Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Aralık 2016 20(4): 1501-1517
  • Doğrudan Faaliyet Desteği Programı “TFRS32 Bölgesinde Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi ve Geliştirilmesine Yönelik Çözüm Önerileri Projesi” Sonuç Raporu, 2016: 14. Elmas, B. ve Yılmaz, H.(2016). Finansal Okuryazarlık: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Üzerine Bir Çalışma. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:2, Sayı:1, ss.115-140.Er,B.,Şahin, Y.E.,Mutlu,M.(2017), “Finansal Eylem ve Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, Finans,Ekonomik ve Politik Yorumlar 2017,Cilt 54, Sayı :630, 75-88.
  • Ergün, B., Şahin A. ve Ergin, E., (2014), Finansal Okuryazarlık: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(34): 847-864.
  • Gökmen, H. (2012), Finansal Okuryazarlık, 1.Baskı, Hiperlink Yayınları, İstanbul.Goel, Isha. and Khanna, S. Ram. (2013).“Financial Education as Tool to Achieve Financial Literacy”. Eastern Economic Forum, 338-345.Karataş, Ç.(2017). Finansal Okuryazarlığın Geliştirilmesinde Merkez Bankalarının Rolü ve Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası İçin Bir Değerlendirme. TCMB, Uzmanlık Yeterlik Tezi, Ankara.
  • Kılıç, Y., Ata, H., Seyrek, İ. (2015), Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 66: 129-150.Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası (TCMB) (2011). Dünyada ve Türkiye’de Finansal Hizmetlere Erişim ve Finansal Eğitim.https://www.aicpa.org/forthepublic/finliteracy.html (Erişim Tarihi: 04.04.2018).OECD (2005), Improving Financial Literacy Analysis of Issues and Policies Organization. http://www.oecd.org/finance/financial-education/improvingfinancialliteracyanalysisofissuesandpolicies.htm
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nazan Güngör Karyağdı 0000-0002-4833-4849

Yayımlanma Tarihi 7 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 15 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güngör Karyağdı, N. (2018). Finansal Okuryazarlık ve Farkındalığının Belirlenmesine Yönelik Bitlis Eren Üniversitesi SBMYO Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. İşletme Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 110-126.

İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Dizinler: Index Copernicus, DOAJ, Crossref, CiteFactor, EBSCO, Google Scholar, ASSOS, OJOP, ERIH Plus