Türkiye’de kredi kartı pazarında artan penetrasyon ve rekabetle birlikte verimlilik önem kazanmıştır. Yatırımların geri dönüş süresinin çok uzun vadeli olması bankaları işbirliğine yöneltmiştir. Bankalar arası işbirliğinin bir sonucu olarak kredi kartı markaları birden fazla bankanın paylaştığı ve müşterek kullandıkları platformlara dönüşmüştür. Bu çalışmada Türkiye’de faaliyet gösteren 7 çatı kredi kartı platformu Sezgisel Bulanık TOPSIS yöntemi kullanılarak değerlendirilmiş, belirlenen kriterlere göre uzman görüşüne dayalı bir skorlama ile sıralanmıştır. Analiz sonuçları kredi kartı markalarının mevcut pazar payları ile kıyaslanmış, elde edilen bulguların tutarlı olduğu saptanmıştır
Evaluation of Credit Card Platforms Using Intuitionistic Fuzzy TOPSIS Method The increasing penetration and competition in the credit card market in Turkey has gained importance to efficiency. The long-term return back on investments has led banks to cooperate. As a result of the inter-bank cooperation, credit card brands have become platforms shared by multiple banks. In this study, 7 credit card platforms operating in Turkey were evaluated using the Intuitionistic Fuzzy TOPSIS method and ranked with a scoring based on expert opinion according to determined criteria. The results of the analysis were compared with the current market shares of credit card brands and the findings were consistent
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 1 |