BibTex RIS Cite

Kredi Kartı Platformlarının Sezgisel Bulanık TOPSIS Yöntemi Kullanılarak Değerlendirilmesi

Year 2019, Volume: 13 Issue: 1, 37 - 58, 01.06.2019

Abstract

Türkiye’de kredi kartı pazarında artan penetrasyon ve rekabetle birlikte verimlilik önem kazanmıştır. Yatırımların geri dönüş süresinin çok uzun vadeli olması bankaları işbirliğine yöneltmiştir. Bankalar arası işbirliğinin bir sonucu olarak kredi kartı markaları birden fazla bankanın paylaştığı ve müşterek kullandıkları platformlara dönüşmüştür. Bu çalışmada Türkiye’de faaliyet gösteren 7 çatı kredi kartı platformu Sezgisel Bulanık TOPSIS yöntemi kullanılarak değerlendirilmiş, belirlenen kriterlere göre uzman görüşüne dayalı bir skorlama ile sıralanmıştır. Analiz sonuçları kredi kartı markalarının mevcut pazar payları ile kıyaslanmış, elde edilen bulguların tutarlı olduğu saptanmıştır

References

  • Ali, M., Raza, S. A., & Puah, C. H. (2017). Factors Affecting To Select Islamic Credit Cards In Pakistan: The TRA Model. Journal of Islamic Marketing, 8(3), 330-344.
  • Altan, M., & Göktürk, İ. E. (2008). Türkiye’de Memurların Kredi Kartı Kul- lanım Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (39), 110-127.
  • Atanassov, K. T. (1986). Intuitionistic fuzzy sets. Fuzzy Sets and Systems, 20(1), 87-96.
  • Bankalararası Kart Merkezi (BKM), “Kart Monitör”, https://bkm.com.tr/ raporlar-ve-yayinlar/yayinlar/kart-monitor/, Erişim tarihi: 04.07.2019
  • Bankalararası Kart Merkezi (BKM), “Tarihçe”, https://bkm.com.tr/bkm- hakkinda/bkmyi-taniyin/tarihce/, Erişim tarihi: 04.07.2019
  • Bankalararası Kart Merkezi (BKM), (2019). “Genel Raporlar, Seçilen Aya Ait Genel İstatistik Verileri” https://bkm.com.tr/secilen-aya-ait-istatistikler/, Eri- şim tarihi: 04.07.2019
  • Bayrakdaroğlu, A., & Altuntaş, Y. (2015). Bankaların Kredi Kartı Kullanımını Yaygınlaştırmada Uyguladıkları Satış Geliştirme Faaliyetleri Üzerine Bir Araştır- ma. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 7(12), 41-64.
  • Boran, F. E., Genç, S., & Akay, D. (2011). Personnel selection based on in- tuitionistic fuzzy sets. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries, 21(5), 493-503.
  • Boran, F. E., Genç, S., Kurt, M., & Akay, D. (2009). A multi-criteria intuitionis- tic fuzzy group decision making for supplier selection with TOPSIS method. Expert Systems with Applications, 36(8), 11363-11368.
  • Çavuş, M. F. (2006). Bireysel Finansmanın Temininde Kredi Kartları: Türkiye’de Kredikartı Kullanımı Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 173-187.
  • Çelikkol, H. ve Elevli, B (2016). Multiple Criteria Decision Making methods for the selection of credit cards: Promethee/GAIA. Proceedings of Academics World 34th International Conference, Oslo, Norway. Kaynakça
  • Ali, M., Raza, S. A., & Puah, C. H. (2017). Factors Affecting To Select Islamic Credit Cards In Pakistan: The TRA Model. Journal of Islamic Marketing, 8(3), 330-344.
  • Altan, M., & Göktürk, İ. E. (2008). Türkiye’de Memurların Kredi Kartı Kul- lanım Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (39), 110-127.
  • Atanassov, K. T. (1986). Intuitionistic fuzzy sets. Fuzzy Sets and Systems, 20(1), 87-96.
  • Bankalararası Kart Merkezi (BKM), “Kart Monitör”, https://bkm.com.tr/ raporlar-ve-yayinlar/yayinlar/kart-monitor/, Erişim tarihi: 04.07.2019
  • Bankalararası Kart Merkezi (BKM), “Tarihçe”, https://bkm.com.tr/bkm- hakkinda/bkmyi-taniyin/tarihce/, Erişim tarihi: 04.07.2019
  • Bankalararası Kart Merkezi (BKM), (2019). “Genel Raporlar, Seçilen Aya Ait Genel İstatistik Verileri” https://bkm.com.tr/secilen-aya-ait-istatistikler/, Eri- şim tarihi: 04.07.2019
  • Bayrakdaroğlu, A., & Altuntaş, Y. (2015). Bankaların Kredi Kartı Kullanımını Yaygınlaştırmada Uyguladıkları Satış Geliştirme Faaliyetleri Üzerine Bir Araştır- ma. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 7(12), 41-64.
  • Boran, F. E., Genç, S., & Akay, D. (2011). Personnel selection based on in- tuitionistic fuzzy sets. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries, 21(5), 493-503.
  • Boran, F. E., Genç, S., Kurt, M., & Akay, D. (2009). A multi-criteria intuitionis- tic fuzzy group decision making for supplier selection with TOPSIS method. Expert Systems with Applications, 36(8), 11363-11368.
  • Çavuş, M. F. (2006). Bireysel Finansmanın Temininde Kredi Kartları: Türkiye’de Kredikartı Kullanımı Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 173-187.
  • Çelikkol, H. ve Elevli, B (2016). Multiple Criteria Decision Making methods for the selection of credit cards: Promethee/GAIA. Proceedings of Academics World 34th International Conference, Oslo, Norway.
  • Damaskos, X.S. (1997), Decision models for the evaluation of credit cards: Application of the mutticriteria method ELECTRE TRI, Masters Thesis, Techni- cal University of Crete, Chania, Greece
  • Demirci, A., & Akben Selçuk, E. (2016). Türk Finansal Tüketicilerin Kredi Kartı Seçimini Etkileyen Faktörler: Bir Literatür Taraması. Journal of International Social Research, 9(43), 1786-1794.
  • Despi, I., Opris, D., & Yalcin, E. (2013, February). Generalised atanassov in- tuitionistic fuzzy sets. In Proceeding of the Fifth International Conference on Information, Process, and Knowledge Management (pp. 51-56).
  • Garanti Ödeme Sistemleri, “Kredi Kartı El Kitabı”, https://www.garantiode- mesistemleri.com/tr/kredi-karti-el-kitabi/sozluk/, Erişim Tarihi: 04.07.2019.
  • Hwang, C.L. and Yoon, K. (1981) Multiple Attribute Decision Making: Met- hods and Applications, A State-of-the-Art Survey. Springer-Verlag, New York. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-48318-9
  • Karahan, G. F., ve Çakmak, B. (2011). “Türkiye Kredi Kartı Sektöründeki Ge- lişmeler”, içinde Türkiye’de Kredi Kartı Piyasası (ed. Aysan, Ahmet Faruk) ,Tür- kiye Cumhuriyet Merkez Bankası, Ankara.
  • Kaya, F., (2009). “Türkiye’de Kredi Kartı Uygulaması”, Türkiye Bankalar Birliği, Yayın No. 263, İstanbul.
  • Kızılot Ş., Kılıç, C., Tokatlıoğlu, İ., (2010). “Kartlı Ödeme Sistemleri Ekonomik Katkılar Raporu Ve 2008 Krizinde Kartlı Ödeme Sistemlerinin Olumlu Etkile- ri”, Gazi Üniversitesi Maliye-Vergi Hukuku Uygulama ve Araştırma Merkezi, 2010, Ankara.
  • Kızılot Ş., Kılıç, C., Tokatlıoğlu, İ., (2011). “Kartlı Ödeme Sistemlerinin Tasar- ruf Üzerine Etkileri ve Ekonomik Katkılar Raporu, 2011 Özeti”, Bankalararası Kart Merkezi, 2011, İstanbul.
  • Kızılot Ş., Kılıç, C., Tokatlıoğlu, İ., (2014). “Kartlı Ödemelerin Ekonomik Fay- daları”, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2014, İstanbul.
  • Orçanlı, K. ve Özdemir, A. (2013). Kredi kartı seçimine yönelik bir karar mo- deli ve uygulama: Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) – ELECTRE yöntemi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 4(1):077-106.
  • Szmidt, E., & Kacprzyk, J. (2000). Distances between intuitionistic fuzzy sets. FuzzySets and Systems, 114, 505–518.
  • Tuğay, O., Başgül, Ö . (2007). Önemli Bir Finansman Kaynağı Olarak Kredi Kartları: Kredi Kartlarının Kart Sahiplerinin Harcamaları Üzerindeki Etkisini Be- lirlemeye Yönelik Burdur İlinde Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12 (3), 215-226.
  • Ulucan Özkul, F, & Tapşın, G. (2010). Kredi Kartı Kullanımı ile Kullanılabilir Gelirin Tüketim Üzerindeki Etkisi ve Türkiye Ekonomisi Üzerine Bir Ampirik Çalışma. Journal of Accounting & Finance, (47), 138-152.
  • Uzgören, N., Ceylan, G., & Uzgören, E. (2007). Türkiye’de Kredi Kartı Kulla- nımını Etkileyen Faktörleri Belirlemeye Yönelik Bir Model Çalışması. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2), 247-256.
  • Xu, Z. (2007a). Some similarity measures of intuitionistic fuzzy sets and their applications to multiple attribute decision making. Fuzzy Optimization and Decision Making, 6(2), 109-121.
  • Xu, Z. (2007b). Intuitionistic fuzzy aggregation operators. IEEE Transactions on fuzzy systems, 15(6), 1179-1187.
  • Yılmaz, E., (2000). “Türkiye’de Kredi Kartı Uygulaması ve Ekonomik Etkileri”, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • Zadeh, L. A. (1978). Fuzzy sets as a basis for a theory of possibility. Fuzzy sets and systems, 1(1), 3-28.
  • Zopounidis, C., Pardalos, P. M., Doumpos, M., & Mavridou, T. (1998). Mul- ticriteria decision aid in credit cards assessment. In Managing in Uncertainty: Theory and Practice (pp. 163-178). Springer, Boston, MA.

Evaluation of Credit Card Platforms Using Intuitionistic Fuzzy TOPSIS Method

Year 2019, Volume: 13 Issue: 1, 37 - 58, 01.06.2019

Abstract

Evaluation of Credit Card Platforms Using Intuitionistic Fuzzy TOPSIS Method The increasing penetration and competition in the credit card market in Turkey has gained importance to efficiency. The long-term return back on investments has led banks to cooperate. As a result of the inter-bank cooperation, credit card brands have become platforms shared by multiple banks. In this study, 7 credit card platforms operating in Turkey were evaluated using the Intuitionistic Fuzzy TOPSIS method and ranked with a scoring based on expert opinion according to determined criteria. The results of the analysis were compared with the current market shares of credit card brands and the findings were consistent

References

  • Ali, M., Raza, S. A., & Puah, C. H. (2017). Factors Affecting To Select Islamic Credit Cards In Pakistan: The TRA Model. Journal of Islamic Marketing, 8(3), 330-344.
  • Altan, M., & Göktürk, İ. E. (2008). Türkiye’de Memurların Kredi Kartı Kul- lanım Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (39), 110-127.
  • Atanassov, K. T. (1986). Intuitionistic fuzzy sets. Fuzzy Sets and Systems, 20(1), 87-96.
  • Bankalararası Kart Merkezi (BKM), “Kart Monitör”, https://bkm.com.tr/ raporlar-ve-yayinlar/yayinlar/kart-monitor/, Erişim tarihi: 04.07.2019
  • Bankalararası Kart Merkezi (BKM), “Tarihçe”, https://bkm.com.tr/bkm- hakkinda/bkmyi-taniyin/tarihce/, Erişim tarihi: 04.07.2019
  • Bankalararası Kart Merkezi (BKM), (2019). “Genel Raporlar, Seçilen Aya Ait Genel İstatistik Verileri” https://bkm.com.tr/secilen-aya-ait-istatistikler/, Eri- şim tarihi: 04.07.2019
  • Bayrakdaroğlu, A., & Altuntaş, Y. (2015). Bankaların Kredi Kartı Kullanımını Yaygınlaştırmada Uyguladıkları Satış Geliştirme Faaliyetleri Üzerine Bir Araştır- ma. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 7(12), 41-64.
  • Boran, F. E., Genç, S., & Akay, D. (2011). Personnel selection based on in- tuitionistic fuzzy sets. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries, 21(5), 493-503.
  • Boran, F. E., Genç, S., Kurt, M., & Akay, D. (2009). A multi-criteria intuitionis- tic fuzzy group decision making for supplier selection with TOPSIS method. Expert Systems with Applications, 36(8), 11363-11368.
  • Çavuş, M. F. (2006). Bireysel Finansmanın Temininde Kredi Kartları: Türkiye’de Kredikartı Kullanımı Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 173-187.
  • Çelikkol, H. ve Elevli, B (2016). Multiple Criteria Decision Making methods for the selection of credit cards: Promethee/GAIA. Proceedings of Academics World 34th International Conference, Oslo, Norway. Kaynakça
  • Ali, M., Raza, S. A., & Puah, C. H. (2017). Factors Affecting To Select Islamic Credit Cards In Pakistan: The TRA Model. Journal of Islamic Marketing, 8(3), 330-344.
  • Altan, M., & Göktürk, İ. E. (2008). Türkiye’de Memurların Kredi Kartı Kul- lanım Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (39), 110-127.
  • Atanassov, K. T. (1986). Intuitionistic fuzzy sets. Fuzzy Sets and Systems, 20(1), 87-96.
  • Bankalararası Kart Merkezi (BKM), “Kart Monitör”, https://bkm.com.tr/ raporlar-ve-yayinlar/yayinlar/kart-monitor/, Erişim tarihi: 04.07.2019
  • Bankalararası Kart Merkezi (BKM), “Tarihçe”, https://bkm.com.tr/bkm- hakkinda/bkmyi-taniyin/tarihce/, Erişim tarihi: 04.07.2019
  • Bankalararası Kart Merkezi (BKM), (2019). “Genel Raporlar, Seçilen Aya Ait Genel İstatistik Verileri” https://bkm.com.tr/secilen-aya-ait-istatistikler/, Eri- şim tarihi: 04.07.2019
  • Bayrakdaroğlu, A., & Altuntaş, Y. (2015). Bankaların Kredi Kartı Kullanımını Yaygınlaştırmada Uyguladıkları Satış Geliştirme Faaliyetleri Üzerine Bir Araştır- ma. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 7(12), 41-64.
  • Boran, F. E., Genç, S., & Akay, D. (2011). Personnel selection based on in- tuitionistic fuzzy sets. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries, 21(5), 493-503.
  • Boran, F. E., Genç, S., Kurt, M., & Akay, D. (2009). A multi-criteria intuitionis- tic fuzzy group decision making for supplier selection with TOPSIS method. Expert Systems with Applications, 36(8), 11363-11368.
  • Çavuş, M. F. (2006). Bireysel Finansmanın Temininde Kredi Kartları: Türkiye’de Kredikartı Kullanımı Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 173-187.
  • Çelikkol, H. ve Elevli, B (2016). Multiple Criteria Decision Making methods for the selection of credit cards: Promethee/GAIA. Proceedings of Academics World 34th International Conference, Oslo, Norway.
  • Damaskos, X.S. (1997), Decision models for the evaluation of credit cards: Application of the mutticriteria method ELECTRE TRI, Masters Thesis, Techni- cal University of Crete, Chania, Greece
  • Demirci, A., & Akben Selçuk, E. (2016). Türk Finansal Tüketicilerin Kredi Kartı Seçimini Etkileyen Faktörler: Bir Literatür Taraması. Journal of International Social Research, 9(43), 1786-1794.
  • Despi, I., Opris, D., & Yalcin, E. (2013, February). Generalised atanassov in- tuitionistic fuzzy sets. In Proceeding of the Fifth International Conference on Information, Process, and Knowledge Management (pp. 51-56).
  • Garanti Ödeme Sistemleri, “Kredi Kartı El Kitabı”, https://www.garantiode- mesistemleri.com/tr/kredi-karti-el-kitabi/sozluk/, Erişim Tarihi: 04.07.2019.
  • Hwang, C.L. and Yoon, K. (1981) Multiple Attribute Decision Making: Met- hods and Applications, A State-of-the-Art Survey. Springer-Verlag, New York. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-48318-9
  • Karahan, G. F., ve Çakmak, B. (2011). “Türkiye Kredi Kartı Sektöründeki Ge- lişmeler”, içinde Türkiye’de Kredi Kartı Piyasası (ed. Aysan, Ahmet Faruk) ,Tür- kiye Cumhuriyet Merkez Bankası, Ankara.
  • Kaya, F., (2009). “Türkiye’de Kredi Kartı Uygulaması”, Türkiye Bankalar Birliği, Yayın No. 263, İstanbul.
  • Kızılot Ş., Kılıç, C., Tokatlıoğlu, İ., (2010). “Kartlı Ödeme Sistemleri Ekonomik Katkılar Raporu Ve 2008 Krizinde Kartlı Ödeme Sistemlerinin Olumlu Etkile- ri”, Gazi Üniversitesi Maliye-Vergi Hukuku Uygulama ve Araştırma Merkezi, 2010, Ankara.
  • Kızılot Ş., Kılıç, C., Tokatlıoğlu, İ., (2011). “Kartlı Ödeme Sistemlerinin Tasar- ruf Üzerine Etkileri ve Ekonomik Katkılar Raporu, 2011 Özeti”, Bankalararası Kart Merkezi, 2011, İstanbul.
  • Kızılot Ş., Kılıç, C., Tokatlıoğlu, İ., (2014). “Kartlı Ödemelerin Ekonomik Fay- daları”, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2014, İstanbul.
  • Orçanlı, K. ve Özdemir, A. (2013). Kredi kartı seçimine yönelik bir karar mo- deli ve uygulama: Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) – ELECTRE yöntemi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 4(1):077-106.
  • Szmidt, E., & Kacprzyk, J. (2000). Distances between intuitionistic fuzzy sets. FuzzySets and Systems, 114, 505–518.
  • Tuğay, O., Başgül, Ö . (2007). Önemli Bir Finansman Kaynağı Olarak Kredi Kartları: Kredi Kartlarının Kart Sahiplerinin Harcamaları Üzerindeki Etkisini Be- lirlemeye Yönelik Burdur İlinde Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12 (3), 215-226.
  • Ulucan Özkul, F, & Tapşın, G. (2010). Kredi Kartı Kullanımı ile Kullanılabilir Gelirin Tüketim Üzerindeki Etkisi ve Türkiye Ekonomisi Üzerine Bir Ampirik Çalışma. Journal of Accounting & Finance, (47), 138-152.
  • Uzgören, N., Ceylan, G., & Uzgören, E. (2007). Türkiye’de Kredi Kartı Kulla- nımını Etkileyen Faktörleri Belirlemeye Yönelik Bir Model Çalışması. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2), 247-256.
  • Xu, Z. (2007a). Some similarity measures of intuitionistic fuzzy sets and their applications to multiple attribute decision making. Fuzzy Optimization and Decision Making, 6(2), 109-121.
  • Xu, Z. (2007b). Intuitionistic fuzzy aggregation operators. IEEE Transactions on fuzzy systems, 15(6), 1179-1187.
  • Yılmaz, E., (2000). “Türkiye’de Kredi Kartı Uygulaması ve Ekonomik Etkileri”, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • Zadeh, L. A. (1978). Fuzzy sets as a basis for a theory of possibility. Fuzzy sets and systems, 1(1), 3-28.
  • Zopounidis, C., Pardalos, P. M., Doumpos, M., & Mavridou, T. (1998). Mul- ticriteria decision aid in credit cards assessment. In Managing in Uncertainty: Theory and Practice (pp. 163-178). Springer, Boston, MA.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Bahadır Fatih Yıldırım This is me

Publication Date June 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Yıldırım, B. F. (2019). Kredi Kartı Platformlarının Sezgisel Bulanık TOPSIS Yöntemi Kullanılarak Değerlendirilmesi. BDDK Bankacılık Ve Finansal Piyasalar Dergisi, 13(1), 37-58.