Research Article
BibTex RIS Cite

İngilizce Öğretmenliği Öğrencilerin Yüksek Lisans Derecesine Yönelik Metaforik Anlayışları

Year 2023, , 1366 - 1385, 13.12.2023
https://doi.org/10.35675/befdergi.1269928

Abstract

Bu çalışmanın amacı, İngiliz Dili Eğitimi öğrencilerinin yüksek lisans derecesi alma konusundaki görüşlerini ve metaforik anlayışlarını keşfetmektir. Bu kesitsel anket çalışmasının katılımcıları Türkiye'de bir devlet üniversitesinin 4. sınıfında öğrenim gören 34 İngilizce Öğretmenliği öğrencisidir. Sonuçlar katılımcıların çoğunluğunun bir yüksek lisans derecesi elde etmek için istekli olduklarını göstermiştir. Ayrıca, katılımcılar görüşlerini seçtikleri metaforlar aracılığıyla neden istekli veya isteksiz olduklarını açıklamıştır. Bulgular katılımcıların bir yüksek lisans derecesinin gereklilikleri hakkında bilgi sahibi olduklarını ve içerdiği zorlukları fark etmelerine rağmen, çoğunlukla onu sürdürmeye istekli olduklarını göstermiştir. Genel olarak çalışma Türkiye'deki İngilizce Öğretmenliği öğrencilerinin yüksek lisans derecesi almaya yönelik olumlu bir tutuma sahip olduğunu göstermektedir. Ancak bu olumlu tutumun nedenlerini incelemek ve yüksek lisans derecesi almanın öğrencilerin mesleki gelişimi üzerindeki etkisini belirlemek için daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.

References

  • References Balçın, M. D., Türer, B., & Sevindik, N. (2013). Eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının lisansüstü eğitime karşı tutumları : Demirci Eğitim Fakültesi örneği [Conference presentation]. VI.Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, 61.
  • Baliuk, A. (2017). Assessing master-degree students’ personal readiness for research activities and occupational work. http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/10444
  • Bartel, R., 1983. Metaphors and Symbols: Forays into Language. National Council of Teachers of English, Urbana, IL.
  • Baş, G. (2013). Öğretmenlerin lisansüstü eğitimden beklentileri: Nitel bir araştırma (Niğde ili örneği). Journal of Higher Education, 3(2), 61-69.
  • Bozan, M. (2012). Lisansüstü eğitimde nitelik arayışları. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 177-178.
  • Busk, P. L. (2005). Cross-sectional design. Encyclopedia of Statistics in Behavioral Science. https://doi.org/10.1002/0470013192.bsa157
  • Çuhadar, S. (2022). Special education teacher candidates’ metaphoric perceptions of technology-assisted instruction. International Technology and Education Journal, 6(2), 63-81.
  • Cohen, K. E. (2012). Persistence of master’s students in the United States: Development and testing of a conceptual model (Unpublished doctoral dissertation).[PhD thesis, New York University]. Proquest.
  • Cottrell, R. R., & Hayden, J. (2007). The why, when, what, where, and how of graduate school. Health Promotion Practice or Society for Public Health Education, 8(1), 16-21. https://doi.org/10.1177/1524839906295943
  • Dursun, F., & Yıldırım, V. Y. (2020). Eğitim Programları ve Öğretim alanındaki lisansüstü öğrencilerin lisansüstü öğrenim sürecine ilişkin görüşleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(3), 370-390. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.745499
  • Er, H., & Ünal, F. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının lisansüstü öğretime ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 687-707.
  • Etikan, İ., Musa, S. A., & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1), 1-4. https://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11
  • Fainsilber, L., & Ortony, A. (1987). Metaphorical uses of language in the expression of emotions, metaphor and symbolic activity. Routledge, 2(4), 239-250. https://doi.org/10.1207/s15327868ms0204_2
  • Fang, S. U. (2015). College EFL learners’ metaphorical understanding of English learning. The Journal of Asia TEFL, 12(3), 61-79.
  • Göloglu Demir, C., & Çetin, F. (2022). An Investigation of Teacher Candidates’ Metaphoric Perceptions Regarding the Virtual Classroom. International Online Journal of Education and Teaching, 9(3), 1328-1342.
  • Gürel, R. (2020). DKAB öğretmenlerine göre lisansüstü eğitim: Tercih sebepleri, süreçler, sorunlar ve beklentiler üzerine nitel bir araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(12), 131-170. https://doi.org/10.5281/zenodo.3710824
  • Hornby, A. S. (1997). Oxford advanced learner’s English-Chinese dictionary (4th edition). Beijing: The Commercial Press (Oxford University Press).
  • Kahraman, Ü., & Tok, T. N. (2016). Eğitim yönetimi denetimi planlaması ve ekonomisi lisansüstü öğrencilerinin aldıkları eğitim hakkındaki görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 147-164.
  • Kalra, S., Pathak, V., & Jena, B. (2013). Qualitative research. Perspectives in Clinical Research, 4(3), 192. https://doi.org/10.4103/2229-3485.115389
  • Karaman, S. & Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114.
  • Kershner, R., Pedder, D., & Doddington, C. (2013). Professional learning during a schools–university partnership master of education course: Teachers’ perspectives. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 19(1), 33-49. https://doi.org/10.1080/13540602.2013.744197
  • Kesen, A. (2010). Turkish EFL learners’ metaphors with respect to English language coursebooks. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 4(1), 108-118.
  • Kesmodel, U. S. (2018). Cross-sectional studies - What are they good for? Acta Obstetricia et Gynecologica Scandinavica, 97(4), 388–393. https://doi.org/10.1111/aogs.13331
  • Khalifa, B., Dukhan, O., & Mouselli, S. (2018). Master degree under crisis: The salient motives of business students to enroll in a postgraduate programme. https://doi.org/10.1108/IJEM-02-2017-0038
  • Kırmızı, O. (2012). Research Trends in M.A. ELT Programs in Turkey. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 4687–4691. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.319
  • Kowalczuk-Walędziak, M., Lopes, A., Menezes, I., & Tormenta, N. (2017). Teachers pursuing a doctoral degree: Motivations and perceived impact. Educational Research, 59(3), 335-352. https://doi.org/10.1080/00131881.2017.1345287
  • Leonard, D., Becker, R., & Coate, K. (2005). To prove myself at the highest level: The benefits of doctoral study. Higher Education Research and Development, 24(2), 135-149. https://doi.org/10.1080/07294360500062904
  • Lin, W. C., Shein, P. P., & Yang, S. C. (2012). Exploring personal EFL teaching metaphors in pre-service teacher education. English Teaching: Practice and Critique, 11(1), 183-199.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. sage.
  • Lopez-Pinzon, M., Ramírez-Contreras, O., & Vargas-Orozco, L. F. (2021). An exploratory study of recent trends in ELT master’s programs: Insights from stakeholders. GIST Education and Learning Research Journal, 22, 21-50.
  • Ma, X., & Gao, X. (2017). Metaphors used by pre-service teachers of Chinese as an international language. Journal of Education for Teaching, 43(1), 71-83.
  • McGrath, I. 2006. “Using Insights from Teachers’ Metaphors.” Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy 32 (3): 303–317.
  • Nas, S., Peyman, D., & Arat, Ö. G. (2016). Bireylerin yüksek lisans yapma nedenleri üzerine bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(4), 571-599.
  • Ortony, A. (Ed). (1993). Metaphor and thought. Cambridge University Press.
  • Parvaresh, V. (2008). Metaphorical conceptualizations of an adult EFL learner: Where old concepts are impregnable. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 2(2), 154-161.
  • Rahimi, M., Yousofi, N., & Moradkhani, S. (2019). Exploring the professional identity construction of ELT researchers in higher education. Teaching English Language, 13(1), 85-117.
  • Saban, A. 2006. “Functions of Metaphor in Teaching and Teacher Education: A Review Essay.” Teaching Education 17 (4).
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Elementary Education Online, 7(2), 421-455.
  • Shaw, D. M., & Mahlios, M. (2011). Literacy metaphors of pre‐service teachers: Do they change after instruction? Which metaphors are stable? How do they connect to theories?. Journal of Education for Teaching, 37(1), 77-92. https://doi.org/10.1080/02607476.2011.538274
  • Smith, J. (2001). Modelling the social construction of knowledge in ELT teacher education. ELT Journal, 55(3), 221–227. https://doi.org/10.1093/elt/55.3.221
  • Stanley, P., & Murray, N. (2013). “Qualified”? A framework for comparing ELT teacher preparation courses. Australian Review of Applied Linguistics, 36(1), 102-115. https://doi.org/10.1075/aral.36.1.05sta
  • Stratton, S. J. (2021). Population research: Convenience sampling strategies. Prehospital and Disaster Medicine, 36(4), 373-374.
  • Süleymanov, A. (2014). Azerbaycan'da yüksek lisans öğrencilerinin bilimsel yeterlilik düzeyi bakımından değerlendirilmesi. Sosyoloji Konferansları, 2, 1-18.
  • Şahin, Ç., Demir, M. K., & Arcagök, S. (2015). Öğretmen adaylarının lisansüstü öğretime yönelik görüşleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(1), 304-320.
  • Seferoğlu, G., Korkmazgil, S., & Ölçü, Z. (2009). Gaining insights into teachers’ ways of thinking via metaphors. Educational Studies, 35(3), 323-335.
  • Şen, Z. (2013). Türkiye'de yüksek lisans ve doktora eğitimi kalitesinin iyileştirilmesi için öneriler. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 3(1).
  • Tekian, A., & Harris, I. (2012). Preparing health professions education leaders worldwide: A description of masters-level programs. Medical Teacher (34), 52–58. https://doi.org/10.3109/0142159X.2011.599895
  • Toprak, E., & Taşğın, Ö. (2017). Öğretmenlerin lisansüstü eğitim yapmama nedenlerinin incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(7), 599-615. https://doi.org/10.26466/opus.370680
  • Turan, E. (2019, June). Yüksek lisans öğrencilerinin kariyer gelişimlerinde lisansüstü tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkları sorunlar [Conference presentation]. VI. International Eurasian Educational Research Congress, Ankara, Türkiye.
  • Vural, Ö. F., & Başaran, M. (2021). The reasons for teachers’ preference for master’s degree. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(1), 589–613.
  • Wellington, J., & Sikes, P. (2006). A doctorate in a tight compartment’: Why do students choose a professional doctorate and what impact does it have on their personal and professional lives? Studies in Higher Education, 31(6), 723-734. https://doi.org/10.1080/03075070601004358

Metaphorical Understanding of ELT Students toward a Master’s Degree

Year 2023, , 1366 - 1385, 13.12.2023
https://doi.org/10.35675/befdergi.1269928

Abstract

This study aims to explore the opinions and metaphorical understanding of English Language Teaching students regarding pursuing a master’s degree. The participants of this cross-sectional survey study were 34 fourth-grade English Language Teaching (ELT) students from a state university in Turkey. The findings showed that most participants expressed a desire to obtain a master’s degree and provided various reasons for their willingness or unwillingness to pursue it, along with a metaphorical representation of their views. The findings also indicated that the participants had some knowledge about the requirements of a master’s degree, and although they recognized the challenges involved, they were mostly willing to pursue it. Overall, the study suggests that English Language Teaching students in Turkey have a positive attitude towards obtaining a master’s degree. However, further research is needed to examine the reasons for this positive attitude and to determine the impact of obtaining a master’s degree on the students’ competencies.

References

  • References Balçın, M. D., Türer, B., & Sevindik, N. (2013). Eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının lisansüstü eğitime karşı tutumları : Demirci Eğitim Fakültesi örneği [Conference presentation]. VI.Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, 61.
  • Baliuk, A. (2017). Assessing master-degree students’ personal readiness for research activities and occupational work. http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/10444
  • Bartel, R., 1983. Metaphors and Symbols: Forays into Language. National Council of Teachers of English, Urbana, IL.
  • Baş, G. (2013). Öğretmenlerin lisansüstü eğitimden beklentileri: Nitel bir araştırma (Niğde ili örneği). Journal of Higher Education, 3(2), 61-69.
  • Bozan, M. (2012). Lisansüstü eğitimde nitelik arayışları. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 177-178.
  • Busk, P. L. (2005). Cross-sectional design. Encyclopedia of Statistics in Behavioral Science. https://doi.org/10.1002/0470013192.bsa157
  • Çuhadar, S. (2022). Special education teacher candidates’ metaphoric perceptions of technology-assisted instruction. International Technology and Education Journal, 6(2), 63-81.
  • Cohen, K. E. (2012). Persistence of master’s students in the United States: Development and testing of a conceptual model (Unpublished doctoral dissertation).[PhD thesis, New York University]. Proquest.
  • Cottrell, R. R., & Hayden, J. (2007). The why, when, what, where, and how of graduate school. Health Promotion Practice or Society for Public Health Education, 8(1), 16-21. https://doi.org/10.1177/1524839906295943
  • Dursun, F., & Yıldırım, V. Y. (2020). Eğitim Programları ve Öğretim alanındaki lisansüstü öğrencilerin lisansüstü öğrenim sürecine ilişkin görüşleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(3), 370-390. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.745499
  • Er, H., & Ünal, F. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının lisansüstü öğretime ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 687-707.
  • Etikan, İ., Musa, S. A., & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1), 1-4. https://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11
  • Fainsilber, L., & Ortony, A. (1987). Metaphorical uses of language in the expression of emotions, metaphor and symbolic activity. Routledge, 2(4), 239-250. https://doi.org/10.1207/s15327868ms0204_2
  • Fang, S. U. (2015). College EFL learners’ metaphorical understanding of English learning. The Journal of Asia TEFL, 12(3), 61-79.
  • Göloglu Demir, C., & Çetin, F. (2022). An Investigation of Teacher Candidates’ Metaphoric Perceptions Regarding the Virtual Classroom. International Online Journal of Education and Teaching, 9(3), 1328-1342.
  • Gürel, R. (2020). DKAB öğretmenlerine göre lisansüstü eğitim: Tercih sebepleri, süreçler, sorunlar ve beklentiler üzerine nitel bir araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(12), 131-170. https://doi.org/10.5281/zenodo.3710824
  • Hornby, A. S. (1997). Oxford advanced learner’s English-Chinese dictionary (4th edition). Beijing: The Commercial Press (Oxford University Press).
  • Kahraman, Ü., & Tok, T. N. (2016). Eğitim yönetimi denetimi planlaması ve ekonomisi lisansüstü öğrencilerinin aldıkları eğitim hakkındaki görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 147-164.
  • Kalra, S., Pathak, V., & Jena, B. (2013). Qualitative research. Perspectives in Clinical Research, 4(3), 192. https://doi.org/10.4103/2229-3485.115389
  • Karaman, S. & Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114.
  • Kershner, R., Pedder, D., & Doddington, C. (2013). Professional learning during a schools–university partnership master of education course: Teachers’ perspectives. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 19(1), 33-49. https://doi.org/10.1080/13540602.2013.744197
  • Kesen, A. (2010). Turkish EFL learners’ metaphors with respect to English language coursebooks. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 4(1), 108-118.
  • Kesmodel, U. S. (2018). Cross-sectional studies - What are they good for? Acta Obstetricia et Gynecologica Scandinavica, 97(4), 388–393. https://doi.org/10.1111/aogs.13331
  • Khalifa, B., Dukhan, O., & Mouselli, S. (2018). Master degree under crisis: The salient motives of business students to enroll in a postgraduate programme. https://doi.org/10.1108/IJEM-02-2017-0038
  • Kırmızı, O. (2012). Research Trends in M.A. ELT Programs in Turkey. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 4687–4691. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.319
  • Kowalczuk-Walędziak, M., Lopes, A., Menezes, I., & Tormenta, N. (2017). Teachers pursuing a doctoral degree: Motivations and perceived impact. Educational Research, 59(3), 335-352. https://doi.org/10.1080/00131881.2017.1345287
  • Leonard, D., Becker, R., & Coate, K. (2005). To prove myself at the highest level: The benefits of doctoral study. Higher Education Research and Development, 24(2), 135-149. https://doi.org/10.1080/07294360500062904
  • Lin, W. C., Shein, P. P., & Yang, S. C. (2012). Exploring personal EFL teaching metaphors in pre-service teacher education. English Teaching: Practice and Critique, 11(1), 183-199.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. sage.
  • Lopez-Pinzon, M., Ramírez-Contreras, O., & Vargas-Orozco, L. F. (2021). An exploratory study of recent trends in ELT master’s programs: Insights from stakeholders. GIST Education and Learning Research Journal, 22, 21-50.
  • Ma, X., & Gao, X. (2017). Metaphors used by pre-service teachers of Chinese as an international language. Journal of Education for Teaching, 43(1), 71-83.
  • McGrath, I. 2006. “Using Insights from Teachers’ Metaphors.” Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy 32 (3): 303–317.
  • Nas, S., Peyman, D., & Arat, Ö. G. (2016). Bireylerin yüksek lisans yapma nedenleri üzerine bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(4), 571-599.
  • Ortony, A. (Ed). (1993). Metaphor and thought. Cambridge University Press.
  • Parvaresh, V. (2008). Metaphorical conceptualizations of an adult EFL learner: Where old concepts are impregnable. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 2(2), 154-161.
  • Rahimi, M., Yousofi, N., & Moradkhani, S. (2019). Exploring the professional identity construction of ELT researchers in higher education. Teaching English Language, 13(1), 85-117.
  • Saban, A. 2006. “Functions of Metaphor in Teaching and Teacher Education: A Review Essay.” Teaching Education 17 (4).
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Elementary Education Online, 7(2), 421-455.
  • Shaw, D. M., & Mahlios, M. (2011). Literacy metaphors of pre‐service teachers: Do they change after instruction? Which metaphors are stable? How do they connect to theories?. Journal of Education for Teaching, 37(1), 77-92. https://doi.org/10.1080/02607476.2011.538274
  • Smith, J. (2001). Modelling the social construction of knowledge in ELT teacher education. ELT Journal, 55(3), 221–227. https://doi.org/10.1093/elt/55.3.221
  • Stanley, P., & Murray, N. (2013). “Qualified”? A framework for comparing ELT teacher preparation courses. Australian Review of Applied Linguistics, 36(1), 102-115. https://doi.org/10.1075/aral.36.1.05sta
  • Stratton, S. J. (2021). Population research: Convenience sampling strategies. Prehospital and Disaster Medicine, 36(4), 373-374.
  • Süleymanov, A. (2014). Azerbaycan'da yüksek lisans öğrencilerinin bilimsel yeterlilik düzeyi bakımından değerlendirilmesi. Sosyoloji Konferansları, 2, 1-18.
  • Şahin, Ç., Demir, M. K., & Arcagök, S. (2015). Öğretmen adaylarının lisansüstü öğretime yönelik görüşleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(1), 304-320.
  • Seferoğlu, G., Korkmazgil, S., & Ölçü, Z. (2009). Gaining insights into teachers’ ways of thinking via metaphors. Educational Studies, 35(3), 323-335.
  • Şen, Z. (2013). Türkiye'de yüksek lisans ve doktora eğitimi kalitesinin iyileştirilmesi için öneriler. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 3(1).
  • Tekian, A., & Harris, I. (2012). Preparing health professions education leaders worldwide: A description of masters-level programs. Medical Teacher (34), 52–58. https://doi.org/10.3109/0142159X.2011.599895
  • Toprak, E., & Taşğın, Ö. (2017). Öğretmenlerin lisansüstü eğitim yapmama nedenlerinin incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(7), 599-615. https://doi.org/10.26466/opus.370680
  • Turan, E. (2019, June). Yüksek lisans öğrencilerinin kariyer gelişimlerinde lisansüstü tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkları sorunlar [Conference presentation]. VI. International Eurasian Educational Research Congress, Ankara, Türkiye.
  • Vural, Ö. F., & Başaran, M. (2021). The reasons for teachers’ preference for master’s degree. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(1), 589–613.
  • Wellington, J., & Sikes, P. (2006). A doctorate in a tight compartment’: Why do students choose a professional doctorate and what impact does it have on their personal and professional lives? Studies in Higher Education, 31(6), 723-734. https://doi.org/10.1080/03075070601004358
There are 51 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Nebile Uslu Kaplan 0000-0001-8385-9475

Gamze Erdem Coşgun 0000-0003-4598-8799

Early Pub Date December 7, 2023
Publication Date December 13, 2023
Submission Date March 23, 2023
Acceptance Date October 25, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Uslu Kaplan, N., & Erdem Coşgun, G. (2023). Metaphorical Understanding of ELT Students toward a Master’s Degree. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(40), 1366-1385. https://doi.org/10.35675/befdergi.1269928